گروه اقتصادی: دولت به منظور حل مشکل بازار مسکن طرح واگذاری زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله را برای تولید و عرضه واحدهای مسکونی ارزان قیمت مد نظر قرار داده است.

این در حالی است که بر اساس این طرح، دولت زمین‌های رایگان را در حواشی شهرهای بزرگ از جمله تهران در اختیار تعاونی‌ها با تسهیلات خاص قرار می‌دهد.

با محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی گفتگو کرده‌ایم.

  • چه اولویت‌هایی برای طرح واگذاری زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله در نظر گرفته شده است؟

این طرح نیازمند اقداماتی دوطرفه است، زیرا در یک سمت اجرای طرح دولت قرار دارد و در سمت دیگر مردم. برای عملیاتی شدن طرح فوق دولت دست به ساخت و ساز نمی‌زند و تنها اقدام به سیاست‌گذاری می‌کند.

به عبارت دیگر مردم در قالب تعاونی‌هایی که تشکیل خواهند داد به انجام این مهم مبادرت می‌ورزند. در این میان هم هیچ اولویتی برای هیچ نوع تعاونی در خصوص واگذاری زمین‌های طرح 99 ساله در نظر گرفته نشده است.

برای تهران فعلا واگذاری زمین برای ساخت واحد‌های مسکونی در هشتگرد، پرند، پاکدشت و اطراف کرج در برنامه قرار دارد.

  • با این حساب تاکنون چه میزان زمین برای اجرای این طرح در اطراف تهران واگذار شده است و آیا امکان واگذاری این قبیل زمین‌ها در خود تهران هم وجود دارد؟

تا پایان مرداد ماه امسال حدود 1700 هکتار زمین مربوط به ساخت 200 هزار واحد مسکونی در کل کشور واگذار شده است و قرار است تا 8 مهر ماه هم طرح واگذاری بخش  جدیدی از این زمین‌ها در شهر پرند آغاز شود.

در تهران با توجه به نبود زمین برای این امر، فعلاً امکان عرضه زمین برای ساخت واحدهای اجاره‌ای 99 ساله وجود ندارد.

  • طبق این طرح، سالانه چند هزار واحد مسکونی اجاره‌ای باید احداث شود؟

دولت تصمیم گرفته است برای تعادل قیمت مسکن، سالانه 50 هزار واحد مسکونی به قصد اجاره دادن ساخته شود. دولت برای تحقق این امر به سازندگان کمک می‌کند؛ به این ترتیب که به سازندگانی که آمادگی احداث واحدهای مسکونی را دارند، زمین واگذار کرده و به ازای هر واحد هم معادل 14 میلیون تومان وام پرداخت می‌کند.

پس از ساخت مسکن نیز، شرط دولت این است که سرمایه‌گذاران باید به مدت 5 سال واحد‌ها را به مردم اجاره دهند ،در غیر این صورت تمام تسهیلات ارائه شده به قیمت روز از آنان باز پس گرفته خواهد شد.

  • سهم هر استان از 5/1 میلیون واحد مسکونی که قرار است در سراسر کشور ساخته شود چگونه تعیین شده است؟

واگذاری زمین با اجاره 99 ساله در کلانشهرها فقط در شهرهای  جدید اطراف این شهرها انجام خواهد گرفت.

در این میان بیشترین سهمیه هر استان با توجه به جمعیت و وضع مسکن هر استان تعیین شده است، به این نحو که از 5/1 میلیون واحد مسکونی ، سهم  استان تهران 250 هزار واحد مسکونی، سهم استان‌های اصفهان ، آذربایجان شرقی و فارس هر یک 100 هزار واحد و استان خراسان رضوی 110 هزار واحد در نظر گرفته شده است.

استان‌های سمنان و کهکیلویه و بویراحمد نیز با 10 هزار واحد ، کمترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

  • برخی اعلام می‌کنند که احتمال کاهش دوره زمانی طرح زمین اجاره‌ای 99 ساله وجود دارد؟

هیچ تصمیمی برای کاهش مدت زمان  طرح اجاره 99 ساله مسکن به 40 یا50 سال گرفته نشده است. از سوی دیگر از آنجا که واگذاری زمین به اندازه کافی بهترین راه‌کار برای ارزان شدن بهای مسکن است، لذا به نظر می‌رسد با اجرایی شدن این طرح ، قیمت مسکن متعادل‌تر شده است.

کد خبر 31730

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز