همشهری آنلاین: همزمان با سالروز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) اجتماع عظیم لبیک یا امام رضا (ع) با حضور زائران و مجاوران بارگاه معنوی حضرتش به ویژه زائران پیاده در مشهد برگزار شد.

اجتماع عظیم «لبیک یا امام رضا (ع)»

به گزارش ایرنا، در این مراسم که صبح روز شنبه از میدان بسیج مشهد مقدس آغاز شد، زائران و مجاوران همپای هیات‌ها و دسته‌های عزاداری در عزای سالروز شهادت امام هشتم (ع) بر سر و سینه زده و پس از طی مسیر در حرم مطهر رضوی حضور یافتند.

حرکت هیاتهای مذهبی با صدای سنج و طبل عزا، سینه‌زنی و زنجیرزنی دسته‌های سوگوار، نوحه‌خوانی مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) همراه بود که شهر مشهد را در ماتم فرو برد و مجاوران را از گوشه و کنار با هیات‌ها همراه کرد.

در این مراسم به دلیل حضور بی‌شمار عاشقان ولایت و امامت تمامی خیابان‌های منتهی به حرم رضوی را جمعیت فرا گرفته بود.

به گزارش ایرنا، به مناسبت شهادت امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، آیین لاله‌گردانی با حضور بیش از 500 خادم حرم مطهر شاهچراغ (ع) در صحن و سرای این آستان مقدس برگزار شد.

آیین لاله‌گردانی خدام این حرم، جمعه شب پس از اقامه نماز مغرب و عشا همراه با مداحی و مرثیه‌خوانی و با حضور هزاران نفر از مردم مشتاق و عزاداران امام رضا (ع) در صحن و سرای حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار شد.

در این آیین، خادمان حرم مطهر با در دست داشتن لاله‌های روشن به سمت بارگاه مطهر حضرت شاهچراغ (ع) حرکت و پس از قرائت زیارتنامه آن حضرت، دعای توسل و زیارت عاشورا در صحن مطهر به همراه زائران و ارادتمندان این امامزاده همام به مرثیه‌سرایی و عزاداری در وصف امام رضا (ع) پرداختند.

حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) فرزند بزرگ حضرت موسی بن جعفر (ع) و برادر حضرت امام رضا (ع) است.

مردم استان فارس در شب و روز شهادت امام رضا (ع) با برگزاری آیین‌های مختلف سینه‌زنی و زنجیر زنی در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و اماکن مقدسه این استان از جمله حضرت شاهچراغ (ع) و سید علاء الدین حسین (ع) و سر دادن نوحه به یاد این امام همام اشک ماتم ریختند.

طبق این گزارش، عاشقان اهل بیت (ع) همزمان با سالروز شهادت ثامن الحجج، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در حرم ملکوتی خواهر گرامی آن حضرت به عزاداری پرداختند.

بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) در آخرین روزهای ماه صفر همزمان با سوگ شهادت سلطان سریر ارتضا، امام رضا (ع) برادر گرامی کریمه اهل بیت سراسر سیاه پوش شده و از زائران و محبان اهل بیت (ع) که از اقصی نقاط کشور و جهان اسلام وارد این حرم مطهر می‌شوند میزبانی می‌کند.

حرم مطهر و بقاع متبرکه امامزادگان قم میزبان هیات‌های عزاداری است که با برپایی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی وارد این بارگاه ملکوتی شده و با ریختن اشک ماتم در سوگ شهادت امام رضا (ع) پسر امام موسی بن جعفر(ع) به راز و نیاز پرداخته‌اند. مردم متدین و شریف و نهادهای مختلف استان قم با سیاه پوش کردن خیابان‌ها و معابر در هر کوی و برزن جلوه‌ای خاص به قم بخشیده‌اند و عشق و ارادت خالصانه خود نسبت به آن امام همام را به نمایش گذاشته‌اند.

کد خبر 316756

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha