یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

شهردار تهران صبح شنبه ۷ آذر در نامه‌ای خطاب به شهروندان تهرانی به‌طور مستقیم درباره مشکلات و آسیب‌های اجتماعی محله هرندی و بافت تهران قدیم در منطقه ۱۲ سخن گفت.

شهردار پایتخت در حضوری سرزده با کارتن‌خواب‌های محله هرندی گفت‌وگو کرد.

محمدباقر قاليباف در اين نامه كه در فضاي مجازي منتشر شد خطاب به مردم تهران نوشت: «شهروندان محترم تهراني، مي‌خواهم با شما از دردي سخن بگويم كه نيم قرن است اين شهر را مي‌آزارد. ما در قلب پايتخت ايران اسلامي كوهي تاريخي با ريشه‌هاي اصيل فرهنگي داريم كه غبار ناهنجاري بر آن نشسته است. اين منطقه از قديم ميزبان آسيب‌هاي اجتماعي گوناگوني بوده است و حالا اين زخم بيش از هر زمان ديگري سرباز كرده است. فقر، اعتياد، كارتن‌خوابي، كودكان‌كار، تخريب آثار فرهنگي تاريخي و... بخشي از اين ناهنجاري‌هاست.»

محمدباقر قاليباف در بخش ديگري از نامه خود نوشته است: «شهرداري تهران مدتي است كه در اين منطقه اقداماتي را شروع كرده است اما حل معضلات اين منطقه همكاري، همراهي و همدلي همه نهادهاي دولتي، سازمان‌هاي مردم‌نهاد، ‌كارشناسان و شما شهروندان عزيز را مي‌طلبد. آقايان و خانم‌هايي كه در اين شهر زندگي‌مي‌كنيد، با يكديگر مهربان‌تر باشيم. وظيفه انساني همه ماست كه براي كاهش بخشي از دردهاي قلب شهرمان كمك كنيم. بياييد پيمان ببنديم در هر نقطه از اين شهر كه ساكن هستيم به سلامت قلب شهرمان فكر كنيم و در اين راه از هيچ كمك و كاري كه مفيد و مؤثر باشد، دريغ نكنيم.»

  • مردم به كمك بيايند

شهردار تهران ظهر ديروز نيز در جمع خبرنگاران كه براي پوشش خبري مراسم بهره‌برداري از پروژه‌هاي شهري در منطقه11 تهران حاضر شده بودند درباره اين نامه توضيحاتي را ارائه كرد. قاليباف درباره متن منتشر شده توسط وي در اينستاگرام گفت: نامه من خطاب به شهروندان و به نوعي درخواست كمك بود درباره معضلات و آسيب‌هاي اجتماعي شهرمان ازجمله كارتن‌خوابي و كودكان‌كار و معتقدم مردم شهر تهران آنقدر مهربانند كه اگر مشكلات به آنان منتقل شود قطعا به كمك مي‌آيند.

وي در ادامه به اجراي طرح انضباط شهري در منطقه 12تهران اشاره كرد و ضمن تأكيد براين كه اين طرح به مرور در تمام مناطق 22گانه شهرتهران به اجرا گذاشته خواهد شد، ضمانت اجرايي آن را رعايت قانون، همراهي افكارعمومي، رسانه‌ها و همه مسئولان دانست. قاليباف همچنين تأكيد كرد: بيش از 2سال روي طرح انضباط شهري متمركز بوديم. به اميدخدا در اين طرح دستفروشان را هم ساماندهي خواهيم كرد كه البته به معني بيكاركردن آنها نيست بلكه قصد داريم تا جلوي عده‌اي سوءاستفاده‌گر كه در قالب دستفروشي، مواد‌مخدر يا كالاي غيراستاندارد ارائه مي‌دهند را بگيريم. وي از ايجاد فضاهايي براي دستفروشان خبر داد كه مي‌توانند با كارت شناسايي در آنجا حضور يافته و محصولات از پيش تعيين شده خود را به شهروندان عرضه كنند.

  • پايان 6دهه بي‌توجهي به هرندي

طرح انضباط شهري براي ترميم قلب دردكشيده پايتخت از حدود 5‌ماه پيش اجرايي شد. قلبي كه چند سالي است حضور چند هزار معتاد و كارتن‌خواب در برخي محله‌هايش زندگي را براي ساكنان و اهالي آن تيره كرده است. فرسايش سرمايه‌هاي اجتماعي و فرهنگي، مهاجرت ساكنان و كاهش جمعيت، بالابودن نرخ جمعيت بي‌سواد، بالابودن نرخ بيكاري، بالابودن شاخص فقر، اعتياد، كودكان‌كار، بي‌خانماني و فضاهاي بي‌دفاع شهري ازجمله مشكلات منطقه12و محله هرندي است. همچنين 6دهه بي‌توجهي به محله‌اي چون هرندي منجر به بروز معضلاتي در بخش مركزي تهران شده و ماحصل آن گسيختگي بين بافت جديد و قديم و رها شدن بافت فرسوده است.

  • قول مساعد مسئولان

مشكلات محله هرندي به قدري گسترده است كه شهردار تهران و معاونان وي در 5هفته متوالي در جلسات علني شوراي شهر تهران حاضر شده و به تشريح اقدامات صورت گرفته در اين‌باره پرداختند. البته در چند‌ماه اخير كه طرح انضباط اجتماعي در محله هرندي و منطقه12 اجرايي شده دستاوردهاي خوبي حاصل شده است. اين در حالي است كه شهرداري تهران به‌طور مستقيم وظيفه‌اي درباره ساماندهي و رسيدگي به آسيب‌هاي اجتماعي ندارد. فرزاد هوشيارپارسيان، رئيس سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران چندي پيش در نشست خبري خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: مسئوليت حاكميتي شهرداري در حوزه مقابله با آسيب، تأمين زيرساخت براي كنترل كاهش آسيب است.

  • اقدامات شهرداري براي ساماندهي ناهنجاري‌هاي اجتماعي

شهرداري تهران در ماه‌هاي اخير برنامه‌هاي ويژه‌اي را براي متكديان، كارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر و كودكان كار و خياباني انجام داده است. در اين ارتباط 8مددسرا احداث شده و 12مددسراي اضطراري نيز به معتادان متجاهر خدمات مي‌دهند. به‌طور كلي مي‌توان گفت كه در نيمه دوم سال حدود 6هزار نفر از خدمات شهرداري در حوزه كاهش آسيب‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنند. البته آمار موجود نشان مي‌دهد كه نزديك به 60درصد معتادان و كارتن‌خواب‌ها از ديگر شهرها آمده‌اند و اگر بتوان با همكاري ارگان‌هاي ديگر اين افراد را به شهرهاي‌شان برگرداند به‌طور حتم از آسيب‌ها كاسته خواهد شد.

اما شايد مهم‌ترين اين جلسات را بايد جلسه علني شوراي شهر در سه‌شنبه گذشته بدانيم كه غيراز مديران شهري، مسئولان انتظامي، قضايي، بهزيستي و امدادي را نيز به ميدان آورد. در اين جلسه نيز افرادي چون سردار ساجدي‌نيا، فرمانده انتظامي تهران بزرگ، پرويز فتاح رئيس كميته امداد امام خميني، غلامحسين اسماعيلي، رئيس دادگستري استان تهران، اسدالله هادي‌نژاد معاون مقابله و امور بين‌الملل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و محمدرضا آذرنيا دبيرشوراي هماهنگي مبارزه با مواد‌مخدر استان تهران بر لزوم همكاري نهادها در ارتباط با مقابله با كاهش آسيب‌هاي اجتماعي تأكيد كرده و آمادگي خود براي همكاري با شهرداري تهران را اعلام كردند. حالا نيز شهروندان تهراني بايد به كمك مديريت شهري آمده و براي نجات قلب تهران از آلامي كه به آنها مبتلاست تلاش كنند.

کد خبر 315415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha