ترجمه امیررضا نوری‌زاده: حزب دمکراسی نوین یونان که زمانی قدرتمندترین حزب سیاسی این کشور به شمار می‌رفت ممکن است در انتخابات پارلمانی در یونان جایگاه نه چندان راضی‌کننده‌ای به‌دست آورد و در عوض جای خود رابه حزب راستگرای این کشور بدهد.

دلیل اصلی تضعیف موقعیت این حزب می‌تواند آتش‌سوزی گسترده در این کشور باشد که ظرف 100سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است و موجبات نارضایتی بسیاری از مردم یونان را پدید آورد.

این آتش‌سوزی که طی 2هفته مناطق وسیعی از این کشور را نابود کرد و موجب مرگ 65 نفر شد سبب شد تا حس بی‌اعتمادی نسبت به کاستاس کارامانلیس نخست‌وزیر یونان اوج بگیرد.

این در شرایطی بود که کارامانلیس تا قبل از این اتفاق به حدی به پیروزی خود اطمینان داشت که خواهان برگزاری انتخابات زود هنگام شده بود.از این رو انتخابات امروز یونان می‌تواند یکی از نزدیک‌ترین رقابت‌های انتخاباتی در دهه گذشته را رقم بزند.

در نظر سنجی که 2 هفته قبل در مورد میزان محبوبیت 2حزب اصلی این انتخابات –حزب دمکراتیک نوین و پاسوک –صورت گرفت هر 2 طرف زیر 40 درصد محبوبیت داشتند و این نشان دهنده لزوم تقسیم قدرت از سوی هر 2حزب است، اما از طرفی شرایط هشدار دهنده‌ای در این کشور به وجود آمده است چرا که حزب راستگرای ارتدوکس لائوس در این نظر سنجی 3 درصد آرا را به‌دست آورده و می‌تواند در انتخابات پارلمانی کرسی‌هایی را به‌دست آورد.

این حزب در تبلیغات خود خواهان احترام به تاریخ،قهرمانان، مذهب و سنت‌های یونان شده است ولی از سویی به فساد فزاینده در دولت آتن اشاره داشته است و همین مسئله باعث شده تا در جریان آتش‌سوزی‌های اخیر و عدم توانایی دولت در مقابله با این حادثه هواداران بیشتری در شهر‌های کوچک یونان داشته باشد.از دیگر مضامین شعارهای این حزب می‌توان به عبارات ضد مهاجران،ضد آمریکایی و ضد جهانی شدن اشاره کرد.

البته کارامانلیس واکنش خوبی به حادثه آتش سوزی داشت و کمک‌های نقدی قابل توجهی برای خانواده‌های قربانیان این حادثه در نظر گرفت و علاوه بر آن مالیات‌ها را به‌طور موقت کاهش داد ولی این واکنش خوب پس از این بود که هزاران نفر در اواخر اگوست به خیابان‌ها ریختند و نسبت به عملکرد دولت در قبال این فاجعه ملی دست به اعتراض زدند.

طبق گزارش رسانه‌های یونانی این آتش سوزی موجب نابودی 5/4 میلیون اصله درخت زیتون و تلف شدن 60 هزار گوسفند شده است.

از طرفی بسیاری از یونانی‌ها معتقدند این آتش سوزی کاملا عمدی بوده است چون دقیقا در روزی آغاز شد که نخست وزیر خواهان برگزاری انتخابات شد و از این رو می‌توانست موجبات کاهش محبوبیت نخست وزیر را فراهم کند.

یکی دیگر از دلایل احتمالی این حریق می‌تواند توطئه زمین خواران باشد چرا که با توجه به قانون اساسی یونان که قوانین خاصی را برای محافظت از جنگل‌ها دارد و از سوی دیگر نبود  نقشه مشخصی از جنگل‌ها، آتش سوزی عمدی می‌تواند این زمین‌ها را از دست دولت خارج کند.

اشپیگل
14 سپتامبر

کد خبر 31528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز