همشهری آنلاین: گزارش‌ها از کاهش تولید نفت اوپک در سومین ماه متوالی خبر می‌دهند اما بررسی‌ها بیانگر آن است که اعضای این سازمان همچنان بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت مازاد در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.

به گزارش ایرنا، نظرسنجی مؤسسه پلاتس از مسئولان و کارشناسان صنعت نفت نشان می‌دهد که تولید نفت اوپک در ماه اکتبر با کاهش روبرو بوده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد: نظرسنجی یاد شده حاکی از آن است که تولید نفت اوپک در ماه اکتبر(مهر - آبان) به ٣١ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز می‌رسید که ١٢٠ هزار بشکه کمتر از ماه قبل از آن بود.

مؤسسه پلاتس اعلام کرد که این افت، نتیجه کاهش تولید در عربستان و عراق است.

مارگارت مک‌کوایل، از کارشناسان ارشد مؤسسه پلاتس، گفت: تولید نفت اوپک برای سومین ماه پیاپی کاهش داشت اما فکر اشتباهی است که این کاهش را نشانه تغییر راهبرد تولید حداکثری این سازمان برای تصاحب سهم بیشتر از بازار بدانیم.

مک‌کوایل اعلام کرد که احتمال تغییر راهبرد اوپک در نشست اعضای این سازمان در ماه دسامبر(آذر - دی) امسال، بسیار اندک است.

هر چند تولید اوپک در ماههای اخیر کاهش یافته، اما همچنان از سقف 30 میلیون بشکه‌ای تعیین شده بیشتر است.

براساس گزارش منابع ثانویه، تولید اوپک بیش از 31 میلیون و 600 هزار بشکه در روز بوده که نشان می‌دهد یک میلیون و 600 هزار بشکه نفت مازاد توسط اعضا در بازار عرضه می‌شود.

پس از آغاز روند نزولی قیمت نفت خام از تابستان 2014، برخی اعضا از جمله ایران، الجزایر و ونزوئلا خواستار تجدید نظر در سیاست‌ها و کاهش تولید اوپک با هدف افزایش قیمت‌ها شدند که برخی کشورها از جمله عربستان با آن مخالفت کردند.

کد خبر 314272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha