مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

وزیر رفاه اعلام کرد طرح خدمات‌دهی با کدملی و بدون دفترچه در دستور کار بیمه‌ها قرار گرفته است.

 علي ربيعي كه با خبر سيما گفت‌وگو مي‌كرد، درباره آغاز و زمان اجرايي شدن كامل اين طرح چيزي نگفت. وي همچنين از يكسان شدن دفترچه‌هاي بيمه گفت و افزود: با هماهنگي وزارت بهداشت نوعي استاندارد‌سازي‌ كرده‌ايم تا تمام سازمان‌هاي بيمه‌گر از بررسي سند و از نوع پرداخت، تنوع و اختلافي نداشته باشند. اظهارات ربيعي درباره استفاده از كدملي به‌جاي دفترچه بيمه توصيف ساده طرحي است كه با هدف الكترونيكي شدن نسخه‌هاي پزشكان و تشكيل پرونده سلامت ايرانيان انجام مي‌گيرد.

طرحي كه سال‌هاست وزرا و مسئولان قبلي حوزه درمان كشور وعده آن را داده‌اند اما هنوز اجرايي نشده است. پس از سخنان ربيعي رئيس سازمان غذا و دارو هم گفت: نسخه‌نويسي الكترونيكي اقدامي است كه مي‌تواند در صرفه‌جويي مصرف دارو بسيار مؤثر باشد.

به‌گفته ديناروند اگر سامانه‌هاي رهگيري، كـنـتـرل اصـالـت و نسخه‌نويسي الكترونيك به يكديگر وصل و به سامانه‌هاي بيمه نيز متصل شوند، فرايند تجويز و مصرف دارو در كنار سامانه‌اي كه تأمين، توزيع و عرضه دارو را كنترل مي‌كند، تصوير شفافي را ارائه مي‌كند.

با وجود اين وزير بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري فاش كرد كه بيمه‌ها در اين زمينه از مصوبات كميته سلامت زيرنظر شوراي فناوري تبعيت نمي‌كنند. قاضي‌زاده هاشمي گفت: پرونده الكترونيك سلامت، امسال به‌خوبي پيش رفت و اكنون نرم‌افزار و سامانه‌هاي مربوط به آن با كمك وزارت ارتباطات آماده شده و منتظر اجرايي شدن طرح هستيم اما اگر حقيقت را بخواهيد در اين زمينه هم با بيمه‌ها دچار مشكل هستيم. وزير بهداشت افزود: به‌نظر مي‌رسد كه اگر بيمه‌ها از وزارت ارتباطات و مصوبات كميته سلامت زيرنظر شوراي فناوري تبعيت كنند، همه‌‌چيز بروفق مراد پيش خواهد رفت. هاشمي همچنين از آمادگي وزارت بهداشت براي اجراي طرح‌هاي الكترونيكي سلامت خبر داد اما تحقق آن را وابسته به همكاري سازمان مديريت و بيمه‌ها دانست.

ناهماهنگي ميان وزارت بهداشت و بيمه‌ها در طرح الكترونيكي شدن نسخه‌ها، 2 هفته پيش هنگامي رسانه‌اي شد كه ايرج حريرچي و محمد آقاجاني معاونان وزارت بهداشت در مورد اجراي طرح نسخه الكترونيك در بيمارستان تأمين اجتماعي شهداي كارگر يزد، ابراز بي‌اطلاعي كردند.

ماجرا از اين قرار بود كه مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي به يزد رفته بود تا در آيين رونمايي از سيستم نسخه‌الكترونيكي شركت كند. نوربخش آنجا گفته بود؛ «نسخه الكترونيكي ويژه بيماران خاص در استان يزد به‌صورت پايلوت آغاز شده است. اما تا رفع مشكلات اصلي اين سيستم از دفترچه‌هاي بيمه درماني نيز براي اين افراد استفاده مي‌شود.» اين اظهارات نوربخش در حالي بود كه آقاجاني، معاون درمان وزير بهداشت، تنظيم و يكسان‌سازي اسناد و پرداخت الكترونيكي اسناد و خدمات الكترونيك و هرگونه اقدامي در اين رابطه را بدون هماهنگي و همكاري توليت نظام سلامت، تأمين‌كننده خدمات و تأمين‌كننده منابع كاري نشدني خواند و موفقيت چنين طرح‌هايي را نيازمند همكاري متقابل همه بخش‌ها دانست.

  • الكترونيكي شدن بيمه در دنيا

الكترونيكي شدن دفترچه‌هاي بيمه و تخصيص ID كد براي هر بيمار يكي از برنامه‌هايي است كه مي‌تواند علاوه بر كاهش هزينه‌ها در خدمات‌‌رساني سريع و ارائه بهتر خدمات به بيماران مؤثر واقع شود. بسياري از كشورهاي دنيا بيش از 30سال است كه به‌منظور ارائه خدمات مطلوب به بيماران، سرمايه‌گذاري‌هاي ريشه‌اي فراواني در نظام سلامت و بهداشت خود داشته‌اند و پروژه الكترونيكي شدن دفترچه‌هاي بيمه ازجمله طرح‌ها براي طرح‌ها براي خدمات‌رساني بهتر و سريعتر است. براساس اين طرح كه در آن به تمام سوابق پزشكي بيمار اشاره شده ديگر نيازي نيست تا افراد چندبار آزمايش دهند يا براي تشخيص بيماري خود مكرر به پزشكان مختلف مراجعه كنند.

  • طبيب درد ديجيتال كيست؟

مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي علت عقب ماندن از برنامه‌هاي حذف دفترچه‌هاي كاغذي را نبود زيرساخت اينترنت مي‌داند. پيش از او مسئولان وزارت بهداشت هم عدم‌اجراي پرونده الكترونيك سلامت را به اينترنت كشور مربوط دانسته بودند.
وزير ارتباطات سال‌هاست كه قرار است شبكه ملي ارتباطات را مطابق الزام قانوني برنامه پنجم در كشور اجرايي كند. اما در جديدترين اظهارات وزير بهداشت اين امر به همكاري بيمه‌ها و سازمان مديريت منوط شده است.

  • ماده 35 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه

ب ـ وزارت رفاه و تأمين اجتماعي با همكاري سازمان‌ها و مراكز خدمات‌درماني و بيمه‎اي حداكثر ظرف 2 سال اول برنامه خدمات بيمه سلامت را به‌صورت يكپارچه و مبتني بر فناوري اطلاعات در تعامل با سامانه «پرونده الكترونيكي سلامت ايرانيان» ساماندهي مي‎نمايد.
كليه واحدهاي ذي‎ربط اعم از دولتي و غيردولتي موظف به همكاري در اين زمينه هستند.

کد خبر 314255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha