مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از وجود حدود ۷میلیون هکتار زمین بحرانی بیابانی در کشور خبر داد.

بیابان

به گزارش ايسنا، عباس كارگر در نشست مطبوعاتي حاشيه مراسم بيست و پنجمين كارگاه آموزشي طرح بين‌المللي مديريت مشاركتي منابع طبيعي و توسعه روستايي كه در هتل پارس مشهد برگزار شد، گفت : هم‌اكنون در حدود 7ميليون هكتار از زمين‌هاي كشور، خطر تشكيل بيابان وجود دارد.

وي با بيان اينكه نبايد بگذاريم منابع آبي و خاكي كشور از بين برود، اظهار كرد: طرح ترسيب كربن(احياي پوشش گياهي و كاهش گازهاي گلخانه‌اي) در هر استان نسخه خاص خود را دارد.

به گفته كارگر، با يك نسخه واحد نمي‌توان طرح ترسيب كربن را در تمام استان‌ها اجرا كرد زيرا اقليم هر استان با ساير مكان‌ها متفاوت و در نتيجه بودجه و اعتبار نيز متغير است.

وي حضور مردم در برنامه‌هاي اجرايي را ضروري دانست و تصريح كرد: تمام كارها با اعتبارات دولتي انجام‌پذير نيست و به مشاركت مردم براي اجراي طرح‌ها نيازمند هستيم.

كارگر در بحث بيابان‌زدايي ايران را داراي رتبه نخست در منطقه دانست و افزود: در ايران با توجه به بارندگي كم بيش از 2.5ميليون هكتار جنگل در دست كاشت داريم و در حدود 7 ميليون هكتار عمليات بيابان‌زدايي انجام شده است.

وي درخصوص بحث ريزگردها، خاطرنشان كرد: بيشتر گردوغبار موجود در كشور از كشورهاي اطراف مانند عراق، عربستان و حتي تركيه وارد كشور مي‌شود.

وي ضمن تأكيد بر مديريت كانون‌هاي بحران، گفت: خوزستان به‌دليل وجود گردوغبار يكي از كانون‌هاي بحران است كه دولت بيش از 100ميليارد تومان در قالب طرح 5 ساله به اين استان اعتبار داده است.

اين مسئول از عدم‌همكاري دستگاه‌ها سخن گفت و افزود: گاهي دستگاه‌ها به‌صورت مجزا اقداماتي انجام مي‌دهند كه در بعضي موارد موجب از بين بردن تأثير اقدامات دستگاه ديگر مي‌شود.

كارگر نخستين و مهم‌ترين اقدام را فرهنگسازي اعلام و تصريح كرد: تا زماني كه مردم اهميت بيابان‌زدايي را درك نكنند در انجام برنامه‌ها با مشكل مواجه هستيم.

کد خبر 314101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha