همشهری‌آنلاین: فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا گفت مذاکرات دور دوم نشست بین‌ المللی برای پایان‌دادن به جنگ سوریه در وین "به خوبی" برگزار شده و زمینه‌ دست‌یابی به یک توافق فراهم شده‌است.

syriatalks

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا از دادن اطلاعات بیشتر در باره‌ جزئیات طرح‌های مورد توافق، خودداری كرد.

از سوي ديگر،فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه‌ آلمان درباره نتایج گفت‌وگوهای کنفرانس سوریه در وین گفت: ۱۷ کشور شرکت‌کننده در این نشست بر سر آغاز مذاکره با گروه‌های مخالف دولت بشار اسد به توافق رسیدند.

گفته می‌شود که دی میستورا، نماینده‌ی سازمان ملل متحد، در این نشست فهرستی از اسامی گروه‌های اپوزیسیون در سوریه را در اختیار وزیران خارجه‌ی کشورهای شرکت‌کننده قرار داد.

بنا به گفته‌ اشتاین‌مایر، هدف این گفت‌و‌گوها چگونگی برگزاری انتخابات در سوریه در ظرف ۱۸ ماه آینده خواهد بود.

به گزارش وريترز،وزیر امور خارجه‌ آلمان افزود:قرار است تا پایان سال جاری میلادی، نمایندگان گروه‌های مخالف اسد  با مقام‌هاي رسمی این کشور دیدار و گفت‌وگو کنند.

بر اساس طرح مورد توافق شرکت‌کنندگان در کنفرانس، قرار است دولت موقت سوریه در ظرف ۶ ماه آینده تشکیل شود. 

در کنفرانس وین، وزرای خارجه‌ آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه و نیز برخي از کشورهای منطقه از جمله ترکیه، مصر، قطر، لبنان و عراق شرکت داشتند.

وزير خارجه ايران نيز در اين دور از مذاكرات كه 5 ساعت طول كشيد،حضور داشت.

فدریکا موگرینی با اشاره به حمله‌هاي تروریستی در پاریس گفت که خطر تروریسم، تمامی کشورهای شرکت‌کننده در این نشست را تهدید می‌کند و تنها پاسخ موثر به این خطر اقدام‌هاي مشترک است.

در دور نخست کنفرانس که دو هفته‌ پیش برگزار شد، آمریکا، روسیه و ۱۵ کشور دیگر با حضور ایران و عربستان سعودی درخصوص برقراری آتش‌بس و تشکیل دولتی موقت در سوریه به توافق رسیدند.

کد خبر 313815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha