شهردار پایتخت جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان شهرهای متحد و دولت‌های محلی غرب آسیا و خاورمیانه پیامی به مراسم افتتاحیه اجلاس UCLG-MEWA فرستاد.

UCLG-MEWA

در اين پيام كه توسط گشتاسب مظفري، معاون بين‌الملل مركز ارتباطات شهرداري تهران قرائت شد، آمده: شهرداران، همكاران و دوستان ارجمند، خانم‌ها وآقايان، به‌عنوان شهردار تهران، پايتخت بزرگ جمهوري اسلامي ايران، و رئيس UCLG-MEWA سلام خود را به شما شركت‌كنندگان در اين اجلاس باشكوه، تقديم مي‌نمايم. اميدوارم اين اجلاس فرصت مناسبي را براي توسعه مشاركت و همكاري، تبادل تجارب و ديدگاه‌ها، و تلاش در مسير يافتن پاسخ‌هاي مؤثر براي چالش‌هاي مشترك جديد و روزافزون شهرهايمان به وجود آورد تا بتوانيم كيفيت زندگي شهروندان را ارتقا داده و به غناي پيوندها و ارتباطات ديرپا ميان شهرها و شهروندان منطقه بيفزاييم و فضاي نويني را براي فرداي بهتر ملت‌هايمان، فراهم سازيم.

در بخش ديگري از اين پيام آمده: هرچند منطقه ما به‌واسطه برخورداري از امتيازات و فرصت‌هاي بي‌نظيري مانند دين هويت و تمدن‌ساز و وحدت بخش اسلام و اشتراكات و پيوندهاي عميق فرهنگي و تاريخي و موقعيت ممتاز ژئوپليتيكي، ظرفيت‌هاي بسيار بالايي براي همگرايي، مشاركت و همكاري دارد ولي در عين حال به‌دليل توطئه‌هاي پيچيده دشمنان، رقابت‌هاي مخرب و يا سياست‌هاي غلط و واگرايانه برخي از قدرت‌هاي منطقه‌اي، متأسفانه ما شاهد دور شدن كشورها، شهرها و مردم منطقه از يكديگر هستيم. امروز شهروندان برخي از كشورهاي مسلمان منطقه به‌ويژه سوريه، يمن، عراق و فلسطين وضعيت اسفناكي را تجربه مي‌كنند.

افراط‌گراياني با پشتيباني برخي از قدرت‌هاي جهاني و منطقه‌اي، با اقدامات زشت و جنايت‌هاي بي‌شرمانه خود در حمله به مردم و ميراث تمدني و تاريخي اسلام و ملت‌هاي منطقه، موجب هتك حرمت و آبروي مسلمانان در جهان شده و چهره غيرانساني از اسلام را براي جهانيان عرضه مي‌كنند. اين گروه‌ها، متأسفانه پايه‌هاي اصلي تمدن، فرهنگ، اقتصاد، دمكراسي و دين را مورد هدف قرار داده‌اند.

رفتار اين گروه‌هاي افراطي دقيقاً خلاف دستورات صريح قرآن و دين مبين اسلام است. اين گروه‌ها به بهانه‌هاي مختلف، دنبال محقق ساختن اهداف طراحان اصلي و تشكيل‌دهنده اين جريان منحرف هستند كه آن هم چيزي به جز جنگ داخلي بين مسلمانان و تضعيف قدرت جهاني اسلام نيست. اين در حالي است كه پيام دين انسان‌ساز و نجات‌بخش اسلام، وحدت و برادري ميان مسلمانان و همزيستي و صلح حتي با غيرمسلمانان است و همه افراد بشر را به انسانيت، كمك به همنوع، صلح و آشتي دعوت مي‌كند.

به‌گفته قاليباف، با وجود اين، شاهديم كه اينك در ميان شهروندان منطقه ما، شادي، نشاط، اميد، همزيستي و روابط دلنشين و پيوندهاي عميق برادرانه و خواهرانه، جاي خود را به ترس، نفرت، دلهره و نگراني برخاسته از ريشه‌هاي تعصب جاهلي، انديشه‌هاي نژادپرستانه، غرور، قدرت‌طلبي، و بيش از همه توطئه‌ها و نيرنگ‌هاي پيچيده دشمنان مشترك، داده است.

وضعيت دلهره‌آور و نگراني‌هاي جدي براي شهروندان به‌ويژه اقشار آسيب‌پذير مانند زنان وكودكان در سطح منطقه وجود دارد. از سوي ديگر ميراث بسيار غني و گسترده تمدن بومي و اسلامي شهرهاي منطقه در معرض خطر و نابودي است و بايد تلاش‌هاي زيادي براي صيانت از اين ميراث مادي ومعنوي به عمل آيد.

وي افزود: معتقدم در اين مقطع سرنوشت‌ساز، مسئوليت ديني و وظيفه اخلاقي و انساني همه ما ايجاب مي‌كند كه تلاش مشتركي را براي تحكيم وحدت و همبستگي و مقابله با افراط‌گرايي در منطقه به انجام برسانيم تا شهرها و شهروندان بي‌گناه، از شرايط بحراني و فاجعه‌آميز كنوني نجات پيدا كنند. ما مديران و متوليان شهري مي‌بايست بتوانيم در اين موقعيت حساس با بهره‌گيري از توان شهروندانمان و ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي گسترده تاريخي و تمدني، سياست اقتصادي و فرهنگي واجتماعي موجود و نيز از طريق افزايش همكاري و هم‌افزايي ميان دولت‌ها و ملت‌ها، مسئوليت و نقش تاريخي خودمان را در پيشگيري از گسترش تنش‌ها و منازعات خانمان‌سوز ناشي از عصبيت‌هاي جاهلي، و تأمين فضاهاي زيست انساني مناسب براي شهروندان بي‌گناه، بي‌دفاع، درمانده و آسيب‌ديده، به خوبي ايفا كنيم.

در اين شرايط سخت، لازم است تلاش‌هايمان را بيش از هر زمان، به تأمين نيازها و انتظارات حياتي انساني درسطح محلي و در چارچوب دولت‌هاي محلي متمركز نماييم. ترديدي ندارم كه ايفاي مسئوليت مشترك شهرداران و مديران شهري و محلي كه مهم‌ترين آن تدارك و تجهيز هوشمندانه شهر و نظام مديريت آن براي تأمين خواسته‌هاي شهروندان است، بيش از هر زمان ديگري به دوري از تنش و منازعه و زمينه‌سازي‌ براي گفت‌وگو و تبادل تجارب و انديشه‌ها بستگي دارد.

در پيام شهردار تهران آمده: ما بايد سخت تلاش كنيم تا شهرهايمان را در منطقه به زيست‌پذيرترين، شكوفا‌ترين و پايدارترين شهرهاي جهان تبديل كنيم. شهرهايي كه شهروندانشان به زيستن در آن ببالند. شهرهايي امن، سبز و با مديريت مناسب كه در آن ارزش‌هاي انساني از قبيل عدالت و مهرباني حاكم هستند. شهري كه در آن هر كس ازجمله اقشار آسيب‌پذير و گروه‌هاي اجتماعي مانند شهروندان سالخورده، كودكان و معلولان مي‌توانند در پيشرفت‌هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي مشاركتي پويا داشته باشند.

موفقيت و اثربخشي سيستم همكاري محلي، ملي و منطقه‌اي و تحقق رؤياي همگرايي منطقه‌اي و توسعه و حكمراني شايسته، به مشاركت معني‌دار مردم در همه ابعاد توسعه محلي نياز دارد و بايد تلاش كنيم تا به گسترده‌ترين شكل ممكن و از پايين‌ترين سطح و لايه‌هاي اجتماعي و محلات، تا سطح منطقه‌اي و بين‌المللي، همكاري و مشاركت را نهادينه كنيم. مشاركت در حوزه‌هاي سياستگذاري، برنامه‌ريزي، اجرا، نظارت و ارزيابي در ابعاد مختلف مديريت شهري و حكمراني محلي، مي‌بايست به خواست عمومي همه شهروندان، مديران و رهبران شهري و ملي و مسئولان سازمان‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي تبديل شود.

آينده تمدن و زندگي به هم پيوسته شهري ما، در گرو گسترش اين نوع تعاملات است. اين تعاملات به ما كمك خواهد كرد تا آينده و آرمان ترسيم‌شده براي شهرهايمان را براي تبديل شدن به شهرهايي مهربان، آينده‌‌ساز، اخلاق‌گرا، عدالت‌محور، سالم، پايدار، هوشمند، دانش‌بنيان و خلاق به واقعيت بدل كنيم. در انتها بار ديگر از جايگاه رياست UCLG MEWA از حضور و مشاركت شما عزيزان در اين نشست سپاسگزاري كرده و اميدوارم برگزاري اين اجلاس در شهر زيبا و تاريخي مالاتياي كشور دوست و همسايه ما، تركيه، همراه با ميهمان‌نوازي گرم و شايسته شهردار و شهروندان دوست‌داشتني اين شهر، با موفقيت و اثربخشي فراتر از انتظار همراه باشد.

کد خبر 313794

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha