همشهری آنلاین: عضو شورای اسلامی شهر تهران،‌ با حضور در منطقه یک از اولین حوزه علمیه بانوان،‌ امامزاده علی‌اکبر (ع)، امامزاده اسماعیل (ع) و چند خانه قدیمی دیدن کرد.

آژانس عکس همشهری - عکس از جواد گلزار

  • اولین حوزه علمیه خواهران کجاست؟

صبح روز جمعه 22 آبان و آخرین روز از بیست‌ویکمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات،‌ احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، به همراه تهرانگردان،‌ برای چندمین بار به منطقه یک تهران رفته و تهرانگردی خود را از حوزه علمیه قائم (عج) چیذر،‌آغاز کردند. مسجد جامعی در این بازدید که با حضور حجت الاسلام والمسلمین هاشمی علیا،‌ رئیس این حوزه انجام شد، درباره قدمت این مکان بیان کرد: در سال 1346 سید علی اصغر هاشمی علیا،‌ این حوزه را احداث کرد که یکی از قدیمی ترین حوزه هاست.

وی گفت: از همان سال‌ها بود که بخشی برای حوزه علمیه بانوان،‌ پیش بینی و تاسیس شد؛ به عبارتی این حوزه را می‌توان اولین حوزه علمیه خواهران در کشور دانست که البته ساختمان آن مصادره شده و در دل همین حوزه علمیه، محلی را برای خواهران در نظر گرفته اند تا واحد مستقل خواهران، آماده بهره برداری شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران،‌ در ادامه به نقل از اهالی محله چیذر،‌ اظهار کرد: زمانی این محله کدخدا داشت؛ در هیچ کجای شمیران،‌به اندازه چیذر سادات هاشمی نیست اما نکته جالب در این محله نام‌های خانوادگی است که هاشمی علیا،‌ چیذری و به فراخور شغل افراد،‌ نام‌های خانوادگی مانند صیفی،‌ در این محل وجود دارد.

مسجد جامعی سپس در مسیر بازدید از محله چیذر، به قدیمی ترین حمام این محل رسید. به گفته اهالی محل این حمام با قدمت 60 سال،‌ قدیمی ترین حمام چیذر و شمیرانات است که زمانی اشخاص مهمی از حکومت پهلوی،‌ به آنجا می‌آمدند.

  • سرداب 200 ساله و ماکت خمسه سادات

وی سپس به امامزاده علی اکبر (ع) رفت. یکی از اعضای شورایاری چیذر،‌ درباره سردابی قدیمی در این امامزاده، تصریح کرد: حدود 200 سال پیش، سردابی در اینجا وجود داشت که جنازه ها را در آن نگهداری می‌کردند و اگر فصل مناسبی برای انتقال اجساد مردگان به شهرهایی مثل نجف و مشهد نبود، پس از مناسب شدن هوا و فصلی مناسب،‌ اجساد به شهرهای مربوط منتقل می‌شد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران سپس به موزه شهدای چیذر و شمیرانات رفت و از این موزه بازدید کرد. مسجد جامعی درباره این بازدید نیز خاطرنشان کرد: آنچه دوستان ما در این موزه اعلام کردند، محله چیذر و شمیرانات حدود 576 شهید را تقدیم انقلاب کرده است.

او ادامه داد: یکی از بخش های جذاب در این موزه،‌ ساخت ماکت یادمان خمسه سادات است. یادمان خمسه سادات در سه راه کوشک واقع در 60 کیلومتری خرمشهر است و مربوط به 5 شهیدی است که در یک اتومبیل به شهادت رسیدند نکته جالب اینجاست که هر 5 شهید از سادات و همه آنها دومین شهید خانواده‌هایشان بودند.

مسجد جامعی پس از زیارت امامزاده اسماعیل (ع) و گشت و گذار در کوچه‌های این محله،‌ به اولین مدرسه چیذر رسید که در سال 60 با نام باباطاهر،‌توسط یک خیر ساخته شده بود که پس از مدتی تخریب شد اما باز با حمایت همان خیر در سال 83 محوطه این مدرسه به دو مدرسه فاطمه بنت اسد و دبستان دخترانه ابوطالب،‌ تبدیل شد.

تهرانگردان در حالی که در کوچه های این محله قدیمی قدم می‌زدند، به منزل پری یوش گنجی از هنرمندان نقاش رسیدند. این خانه در باغی سرسبز قرار داشت و تمام دیوارهای خانه پر از آثار هنری بود. این هنرمند درباره نشان افتخاری که از دولت ژاپن دریافت کرده است،‌ گفت: من یک نشان افتخار از طرف امپراطور ژاپن،‌به خاطر اشاعه فرهنگ دوکشور در حوزه نقاشی دریافت کردم.
سپس عضو شورای شهر تهران درباره این باغ اظهار کرد: این باغ به باغ خیام معروف است و از ویژگی هایش، ‌قناتی است که در آن وجود دارد. ضمن اینکه این خانه یکی از خانه های قدیمی این محل است و روزگاری محل رفت و آمد اهالی ادب،‌فرهنگ و هنر بود.

  • خانه رهنما در معرض خطر!

اما مقصد بعدی تهرانگردان،‌ خانه رهنما از خانه های ثبت شده میراث فرهنگی بود که به دلیل ساخت و ساز،‌ در معرض خطر قرار گرفته است. مسجدجامعی درباره خاندان رهنما،‌ اظهار کرد: جد بزرگ خانواده رهنما شیخ زین العابدین مازندرانی از علمای نجف بود که نوه او زین العابدین رهنما از مترجمان قرآن است.

وی افزود: دکتر شهیدی هم در این خانه رفت و آمد زیادی داشت و حتی مراسم ختم آن مرحوم در این خانه برگزار شد. همچنین مرحومه پوری سلطانی هم از طرف مادری از تبار شیخ زین العابدین مازندرانی بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: در این خانواده فریدون رهنما هم یکی دیگر از نامداران بود که شاعر، روزنامه‌نگار و یکی از تئوریسین‌های سینما بود که دو کتاب از این هنرمند در دست چاپ است و واقعیت گرایی فیلم او، الام به عنوان منبع درسی است.
سپس فریده رهنما دختر زین العابدین رهنما از استادان دانشگاه، درباره قدمت این خانه عنوان کرد: این خانه توسط یک معماری که هنوز نامش معلوم نیست ساخته شده که میراث فرهنگی در ثبت آن از دوره قاجار استفاده کرده است.

او با تاکید بر اینکه این خانه قدمتی 150 ساله دارد، گفت: اگر در ثبت این خانه به دوره قاجار اشاره نمی شد و عنوان می کردند که معماری ناشناس این بنا را ساخته است، شاید نام این معمار نیز از طریق فرزندان و نوه های او مشخص می‌شد.

رهنما با اشاره به اینکه این خانه یک قنات 70 متری نابود شده و یک قنات 35 متری در معرض نابودی دارد،‌ به انتقاد از ساخت‌وسازهای اطراف خانه پرداخت و تاکید کرد: ساخت و سازهایی که در حریم این خانه صورت گرفته هم حریم یک خانه ثبتی را رعایت نکرده و هم حق شهروندی را زیر پا گذاشته است. همچنین تنها قناتی که برای آبیاری درختان باغ است،‌ درمعرض نابودی است.

  • دعوت انتشارات آشتیانی از اسلامی ندوشن و الهی قمشه‌ای

در ادامه مسجد جامعی به مناسبت فرارسیدن هفته کتاب،‌ به انتشارات آشتیانی رفت. او در این دیدار پیشنهاد جمع آوری کتاب های خاص مردم منطقه آشتیان را داد تا این مغازه به پاتوق اندیشمندان و فرهنگ دوستان منطقه آشتیان تبدیل شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران دیوان وثوق الدوله را کتاب پر فروش و پر مخاطبی دانسته و اشاره کرد: چاپ کتاب هایی از این دست به معرفی حوزه پر تمدن آشتیان کمک می کند.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه کتاب فروشی آشتیان روز پنج شنبه ۲۸آبان با حضور چهره های نامی فرهنگی همچون دکتر اسلامی ندوشن و دکتر الهی قمشه ای، یکی از پاتوق های کتاب گردی تهران شود، ادامه داد: کتاب فروشی شغلی با عشق است و کتاب فروشان امین اسرار مردم هستند. شما می توانستید مغازه خود را به یک مرکز تجاری تبدیل کنید و سرمایه گذاری شما در عرصه ادب و هنر شایسته تقدیر و ارزشمند است.

  • پیشنهاد ساخت محلی برای استراحت رانندگان

عضو شورای اسلامی شهر تهران، سپس به پایانه اتوبوسرانی تجریش رفت و از این پایانه دیدن کرد. وی با انتقاد از نبود فضای مناسبی برای استراحت رانندگان،‌ تصریح کرد: به گفته رانندگانی که در این پایانه هستند، بیش از 300 نفر راننده در اینجا وجود دارد که برای استراحت، مکان مناسبی ندارند.

مسجد جامعی با انتقاد از این شرایط، عنوان کرد: هر چند زمان زیادی را رانندگان در پایانه نمی گذرانند، اما بهتر است محلی را برای استراحت آنها در نظر گرفت. مانند قهوه خانه ای که بتوانند چایی بخورند و خستگی رفع کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران سپس با گذر از رودخانه کنار پایانه از شرایط بهداشتی و امنیتی این بخش انتقاد کرد. قسمتی از پایانه که محل تجمع معتادان است و بوی بدی از آن قسمت می‌آید.

ائ در پایان به انجمن خوشنویسان ایران رفت و با بازدید از بخش های مختلف،‌ تابلوهایی که به نمایش گذاشته شده بود و دیدار با هنرمندانی که در محوطه انجمن مشغول کار بودند،‌ به آخرین تهرانگردی آبانماه خود پایان داد.

  • براي تماشاي تصاوير تهرانگردی مسجد جامعی در منطقه یک اينجا كليك كنيد.
کد خبر 313792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha