شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری دو - فرشاد مهدی‌پور: مجموعه‌های آبی که معمولا از آنها به استخر یاد می‌شود، از جالب‌ترین پدیده‌های مرتبط با ورزش و سلامتی‌اند که استفاده‌کنندگان از آنها، متعلق به همه گروه‌های سنی و طبقاتی‌اند و جز سن، طبقه و تحصیل شناگران را نمی‌توان هنگام ورود به حوضچه‌های بزرگ و کوچک آب تشخیص داد.

چيزي كه محل تشخيص است، معمولا بيماري يا ناتواني فردي است كه درون آب حركت مي‌كند و از نوع فعاليت‌هايش مي‌توان حدس زد كه گرفتار چه دردي است.

با اين همه، در حاشيه شنا، گفت‌وگوهايي در جريان و رفتارهايي در حال وقوع است كه برخي از آنها خيره‌كننده است و بسته به موقعيت جغرافيايي استخر در شهر (كه اين روزها گسترش فوق‌العاده‌اي هم يافته و كمتر محله و منطقه‌اي را مي‌توان يافت كه فاقد چنين امكاناتي باشد)، تفاوت حيرت‌آوري دارد: در برخي از آنها نزاكت يا بي‌نزاكتي شناگران جلب توجه مي‌كند؛ آنهايي كه مرتبا در حال بالارفتن از كل و كول يكديگرند و ناسزاهايي چاشني رفتارهايشان. كم پيش مي‌آيد كه ديگران تذكر مستقيمي بدهند و بايد منتظر سوت نجات‌غريق‌ها بود كه گوش‌شان از اين اتفاقات پُر است و بعضا بي‌توجه. فرصت بي‌لباسي استخر، نمايان‌كننده نقش و نقوشي است كه بعضي‌ها (عمدتاجوانان) بر تن خود حك كرده‌اند؛ خالكوبي‌هاي ريز و درشتي كه به‌نحوي خودنمايي مي‌كند و بازهم تمايلي به پيگيري مقررات جاري در قبال آنها نيست كه خالكوبي‌شدگان را وادارند تا تن‌پوشي مخصوص به تن كنند و آن‌ تصاوير را بپوشانند. بهت‌زدگي بيشتر ناشي از برخي گپ و گفت‌هاست كه از شرط‌بندي گرفته تا فرار از مرز براي پناهنده‌شدن را در برمي‌گيرد و گاهي بازخواني آموزه‌هاي فرقه‌هاي انحرافي عقيدتي و مالي.

در حاشيه بسياري از مجموعه‌هاي آبي نوشته شده است كه سكوت را رعايت كنيد و فرضيه آن است كه آنها اماكني‌اند براي كسب آرامش؛ اين آرامش را بايد با جديت پي گرفت و پاس داشت و نبايد اجازه داد كه كسي زيرآواز بزند و شوخي‌هاي ناخوشايند بكند و نه بلندگوهاي استخر به‌طور مداوم، موسيقي‌هاي پرهيجان پخش كند و بر سر و گوش شناگران بكوبد.
مجموعه‌هاي آبي از پرمخاطب‌ترين محيط‌هاي ورزشي شهرند و خصوصي و عمومي‌شان را بايد مراقبت كرد.

کد خبر 313711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha