خطر ناشی از سیلاب به‌دلیل تخریب بالادست رودخانه‌های شهر تهران است که شهرداری تهران در آن هیچ دخالتی ندارد.

براساس قانون شهرداري همواره در جهت ايمن‌سازي‌ شهر و جمع‌آوري آب‌هاي سطحي اقدامات گسترده‌اي انجام داده است. از آن جمله احداث بيش از 500كيلومتر كانال به‌منظور كاهش اثرات مخرب سيلاب‌هاست.مدير گروه آب‌هاي سطحي سازمان مشاور فني و مهندسي شهرداري تهران ‌در اين باره به همشهري گفت: طرح جمع‌آوري آب‌هاي سطحي در سال 90و 91تدوين و به تصويب رسيد و در سال 93نيز براساس ماده 60برنامه 5ساله دوم شهرداري تهران طرح «احيا و ساماندهي رودخانه‌هاي شهر تهران» تدوين شده و مطالعات گسترده آن هم‌اكنون در جريان است.

سعيد احمري با اشاره به اينكه همواره تخريب بالادست رودخانه‌ها مشكل عمده سيلاب‌هاي تهران بوده، افزود: در تيرماه سال‌جاري سيلاب رودخانه كن موجب آسيب جدي نواحي در شمال غرب پايتخت شد. دليل اين اتفاق هم تخريب بالادست رودخانه كن در روستاي سنگان بود كه ساخت آزادراه تهران- شمال در آن در جريان است.‌ وي ضمن اشاره به تاريخ قوانين رودخانه‌هاي شهر تهران گفت: رودخانه‌هاي تهران از سال 1328تا 1347براساس قانون شهرداري‌ها، در اختيار شهرداري تهران بود. از سال 1347كه قانون مديريت آب تدوين شد، رودخانه‌ها به‌عنوان ثروت ملي مطرح شده و حفظ حريم و بستر آن نيز به وزارت نيرو واگذار شد.

اين در حالي است كه قانون مديريت آب در سال 1361و در مجلس شوراي اسلامي تكميل و نخستين قانون اجرايي آن نيز تا سال 1379تدوين مي‌شود. در قانون مديريت آب به‌صورت موكد ذكر شده بود كه حريم و بستر بايد توسط وزارت نيرو مشخص شود. در تمامي اين سال‌ها نيز وزارت نيرو از شهرداري خواسته بود براي هرگونه فرايند عمراني در حريم رودخانه‌ها و بستر آنها، مجوز لازم را از وزارت نيرو اخذ كند كه شهرداري نيز براي تمامي اقدامات مجوز لازم را از وزارت نيرو اخذ كرده است.

احمري‌به احداث سيل‌برگردان غرب و شرق در تهران اشاره كرد و گفت: به‌منظور ايمن‌سازي‌ هر چه بيشتر شهر تهران شهرداري اقدام به احداث شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي درجه يك به طول تقريبا 500كيلومتر كرده كه گامي مهم براي مقابله با سيلاب‌ها بوده است. به گفته احمري شهرداري تهران در سال 90و 91يك طرح جامع با عنوان طرح جامع آب‌هاي سطحي داشته كه در آن به كنترل سيلاب‌ها توجه جدي كرده و با برنامه‌اي جامع اثرگذاري شبكه‌ها را نسبت به سيلاب مورد توجه قرار داده است.

مدير گروه آب‌هاي سطحي سازمان مشاور فني و مهندسي همچنين به ماده 60برنامه 5ساله شهرداري تهران اشاره كرد و افزود: «طرح احيا و ساماندهي رودخانه‌هاي شهر تهران» براساس اين ماده آغاز شده و در حال حاضر مطالعات آن نيز در مرحله اجراست. اين طرح با اولويت بر ايمني شهر تهران درنظر دارد تا رودخانه‌هاي شهر تهران را به حالت اوليه‌اش درآورد.

کد خبر 312840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha