دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

سیدجلال ملکی: چندی است که آمار حوادث مربوط به سقوط تاورکرین‌ها یا همان جرثقیل‌های برجی، در تهران کمی افزایش یافته است.

سید جلال ملکی

به‌گونه‌اي كه تنها در يك‌ماه گذشته 3مورد حادثه تاوركرين در تهران داشتيم كه در آنها 2نفر فوت شده‌اند. عوامل متعددي در حوادث اين وسايل دخيل است كه از آن جمله مي‌توان به چند مورد اشاره كرد. يكي از مهم‌ترين عوامل، قديمي و فرسوده بودن بعضي از اين جرثقيل‌هاست. تمام اين دستگاه‌ها، داراي عمر مفيدي هستند كه پس از آن بايد تعويض شوند.

متأسفانه بعضي از اين دستگاه‌ها، در كشورهاي ديگر عمرشان به پايان رسيده و در مزايده به‌عنوان اسقاطي و مستعمل به فروش مي‌رسند. عده‌اي افراد سودجو با خريدن همان دستگاه‌ها و حمل به داخل كشور و بازسازي مختصر، مجددا آنها را به چرخه كار و فعاليت وارد مي‌كنند. از طرفي اين دستگاه‌ها هميشه در فضاي باز و زير برف و باران مي‌ماند وبه سرعت دچار زنگ زدگي و پوسيدگي مي‌شوند اما مشاهده مي‌شود كه با همين وضعيت به‌كار خود ادامه مي‌دهند. عامل ديگر، ناشي از خطاهاي انساني است. اپراتورها (افرادي كه با اين دستگاه‌ها كار مي‌كنند) بايد علم و دانش كامل در اين زمينه را داشته باشند و از تجربه كافي برخوردار باشند.

به‌خصوص بايد بتوانند محاسبات صحيحي براي حمل بار انجام دهند. اپراتور اين دستگاه همواره در ارتفاع مشغول كار است و اين جرثقيل‌ها تنها بر يك پايه استوار هستند پس بايد احتياط زيادي داشت زيرا كوچك‌ترين بي‌احتياطي مي‌تواند باعث واژگوني و شكستن اين دستگاه‌ها شود.

مسئله مهم ديگر، نبود يك مرجع ناظر بر فعاليت اين دستگاه‌هاست. اينكه اين دستگاه‌ها از چه طريقي و چگونه وارد كشور مي‌شوند و درچه شرايطي مشغول كار مي‌شوند بايد كاملا مشخص باشد. بايد يك نهاد يا سازماني متولي نظارت بر نحوه فعاليت و همچنين كيفيت اين دستگاه‌ها باشد و هر از گاهي بازديدي از آنها انجام شود.

حتما بايد آيين‌نامه‌اي در اين ارتباط تنظيم شده و در اختيار شركت‌هاي فعال در اين زمينه قرار گيرد. بهتر است براي هر تاوركرين شناسنامه‌اي تهيه و تمام مشخصات آن ثبت شده و در زمان مشخص تحت بازديدهاي دوره‌اي قرار گيرد. اپراتورها نيز دوره آموزشي لازم را پشت سر گذاشته و گواهينامه‌اي دريافت كنند و استفاده از اپراتورهاي غيرحرفه‌اي و يا عمل نكردن به مفاد آيين‌نامه جريمه‌هايي را براي متخلفين به همراه داشته باشد.

حوادث مربوط به جرثقيل‌هاي تاوركرين، ازجمله حوادث نوظهور و جديد در پايتخت است كه پتانسيل زيادي براي تبديل شدن به يك معضل بزرگ را دارد. صدها دستگاه تاوركرين در كلانشهر تهران مشغول كار هستند پس بايد هرچه سريع‌تر كارگروهي براي نظارت بر فعاليت اين دستگاه‌ها تشكيل شده و قوانيني مدون شود وگرنه بايد منتظر حوادث متعدد ديگري در اين زمينه باشيم.

  • كارشناس ايمني

 

کد خبر 312427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha