سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: واگذاری مراکز پیش دبستانى به بخش غیردولتی و افزایش شهریه این دوره نسبت به سال‌های گذشته نگرانى‌هایى را براى خانواده‌ها ایجاد کرده است.

براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، مراکز پیش دبستانی به جز در مناطق محروم و عشایری، به شکل غیرانتفاعی اداره خواهد شد و شهریه آنها نیز براساس  دستورالعمل‌های مدارس غیرانتفاعی تعیین می شود. سال‌های گذشته مراکز پیش دبستانی به صورت مشارکتی اداره می‌شد و خانواده‌ها بخشی از هزینه‌های این دوره را می پرداختند.

واگذاری مراکز پیش دبستانی به بخش غیر دولتی و شهریه این مراکز، امسال مشکلات مالی برای خانواده‌هایی که درصدد فرستادن فرزندان خود به این مراکز هستند در پی داشته است. بسیاری از خانواده‌ها پس از اطلاع از میزان شهریه دوره پیش دبستانی، از فرستادن کودکانشان برای طی این دوره منصرف می شوند.

این در حالی است که هدف از ایجاد مراکز پیش دبستانی کمک به رشد جسمی،ذهنی، عاطفی و اجتماعی نوآموزان و در نهایت کمک به شکوفایی استعداد‌ها و علایق آن‌ها است. کی از مهم ترین وظایف این مراکز ایجاد محیطی امن،سالم،مطلوب همچون کانون گرم خانواده برای کودکان است.

در قانون چهارم توسعه بر تهیه و اجرای برنامه‌های لازم برای گسترش آموزش پیش دبستانی و آمادگی به ویژه در مناطق دو زبانه تاکید شده است. براساس یافته‌های پژوهشگران،بیش از 70 درصد از رشد کیفی مغز و هوش کودکان در سن زیر 6 سال شکل می گیرد. به همین دلیل، متخصصان امر تعلیم و تربیت معتقدند که باید آموزش زبان دوم به کودکان را از این سن آغاز کرد.

پژوهش‌های انجام شده در دنیا حاکی است کودکانی که آموزش‌های پیش دبستانی را می‌گذرانند نسبت به کودکانی که این آموزشها را ندیده اند، مستقل تر و منظم ترند و از ثبات عاطفی بیشتر و اضطراب کمتری برخوردارند، روحیه مشارکت و فعالیت‌های گروهی،اجتماعی در آنان تقویت شده و دارای ارتباطات قوی تر هستند.

دوره پیش دبستانی اجباری نیست مسئولان می گویند  با توجه به اینکه گذراندن دوره پیش دبستانى در نظام آموزشی ایران اجبارى نیست، والدین براى حضور فرزندان خود در این دوره باید مشارکت داشته باشند.

مدیرکل دفتر آموزش و پرورش پیش دبستانى و ابتدایى دراین باره گفت: براساس قانون فقط دوره ابتدایى و راهنمایى اجبارى است، اما با توجه به اثربخشى مثبتى که دوره پیش دبستانى در پیشرفت تحصیلى کودکان دارد، جلب مشارکت و ترغیب والدین وتوجه به آن از اهمیت بالایى برخوردار است. انتقال مفاهیم محتواى آموزشی دوره پیش دبستانى نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مهدیه رضایی، کارشناس آموزش و پرورش در این باره گفت: کودکان قبل از ورود به دبستان باید فرصت یادگیری مهارت‌های پایه را داشته باشند و به همین علت در طول سال تحصیلی به کودکان آموزش‌های خاص و در حد سن آنان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دوره پیش دبستانی فعالیت‌های جذاب و با نشاط و مورد علاقه کودک مانند نقاشی، کاردستی، شعر، قصه، نمایش خلاق و بازی و به صورت غیرمستقیم آموزش داده می‌شود افزود: این آموزش‌ها در حدی است که با پایه اول ابتدایی تداخل نداشته باشد. 

دوره پیش دبستانی؛ بودن یا نبودن

هزینه دوره پیش دبستانی

علی باقرزاده،معاون آموزش و پرورش عمومی نیز در باره غیر دولتی شدن دوره پیش دبستانی اظهار داشت: سیاست واگذاری مراکز پیش دبستانی به بخش غیر دولتی از امسال دنبال می‌شود اما آموزش و پرورش همچنان مسئول تعیین صلاحیت محیط و محتوای آموزش به پیش دبستانی‌ها خواهد بود.

وی افزود: کاهش سن ورود دانش آموزان به مدارس و رسمی شدن دوره پیش دبستانی بار مالی سنگینی به وزارت آموزش و پرورش تحمیل می کند. باقرزاده بار مالی سنگین مراکز پیش دبستانی را دلیل واگذاری بخشی از امور به مراکز خیریه، موسسات قرآنی و مردم عنوان کرد و گفت: ضوابط و محتوای آموزشی مراکز پیش دبستانی زیر نظر وزارت آموزش وپرورش است و خللی به این امر وارد  نخواهد  شد.

همچنین براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، مراکز پیش دبستانی به جز در مناطق محروم و عشایری، به شکل غیرانتفاعی اداره خواهد شد و شهریه آنها نیز براساس دستورالعمل‌های مدارس غیرانتفاعی تعیین می شود. کارشناسان معتقدند در زمینه انتقال مراکز پیش دبستانى از بخش دولتى به خصوصى باید به همه جوانب توجه شود، زیرا بسیارى از خانواده‌هاى کم بضاعت جامعه توانایی فرستادن فرزندانشان به دوره پیش دبستانی را نخواهند داشت.

این در حالی است که هنوز فرهنگ فرستادن کودکان به دوره پیش دبستانی در کشور ما جا نیفتاده است و براساس آمار حدود 10 درصد از 7 میلیون کودک زیر 6 سال کشور در بیش از 11 هزار مهد کودک آموزش می بینند که این میزان باید تا پایان برنامه چهارم به 20 درصد افزایش یابد. یکى ازمربیان پیش دبستانى در این باره گفت: اغلب والدین به محض اطلاع از میزان شهریه دوره پیش دبستانی از ثبت نام فرزندشان در این دوره منصرف مى شوند.

یکی از مراجعان به مرکز پیش دبستانی... واقع در منطقه 6 آموزش وپرورش تهران با انتقاد از افزایش بی رویه شهریه مراکز پیش دبستانی گفت: 3 سال پیش هنگام ثبت نام فرزندم مبلغ ناچیزی پرداختم، اما امسال که برای ثبت نام فرزند دیگرم مراجعه کردم، اعلام کردند باید حدود 800 هزار تومان برای این دوره بپردازم. 

وی اظهار داشت: به علت ناتوانی در پرداخت شهریه از ثبت نام فرزندم منصرف شدم و امید است توجه بیشترى به این دوره شود.

کد خبر 31175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز