همشهری آنلاین: نوبخت با بیان اینکه دولت با افزایش مالیات‌ها مخالف است گفت: حق نداریم در چنین شرایط اقتصادی نرخ مالیاتی را افزایش دهیم ولی وظیفه داریم پایه‌ مالیاتی را گسترش دهیم.

نوبخت سخنگوی دولت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت درباره سخنان اخیر اکبر ترکان، مشاور اقتصادی رئیس جمهور که در آن نامه 4 وزیر به آقای دکتر روحانی مورد بحث قرار گرفته بود، گفت: توضیحی آقای ترکان درباره این نامه داد، باید دید اصل این نامه و توضیح او چیست. در جلسات قبلی عرض کردم 4 وزیر در ارتباط با بازار سرمایه و بورس نظرات و نگرانی‌هایی داشتند که ناشی از نوسانات بازار بورس بود. بورس از دیماه سال 92 افت خود را آغاز کرد که همزمان با نرخ گذاری مجلس برای خوراک پالایشگاه در حد 13 سنت بود. از آن زمان نیز اعتراضات سهامداران در بورس آغاز شده بود و صاحبنظران نیز نسبت به این نرخ که در قانون آمده، معترض بودند. ولی چون این نرخ، قانون بوده، لازم الاجرا است. قانون برای نرخ بازدهی پالایشگاه‌ها نیز عدد 25 درصد را تعیین کرد و همه راه‌ها را بست تا نرخ خوراک پالایشگاه‌ها به گونه‌ای نشود که سود غیرمتعارف در این صنعت به وجود بیاید. کسانی که نرخ 13 سنت را مطرح می‌کردند معتقد بودند با همین نرخ هم سود و نرخ بازدهی لازم وجود دارد و رقم بالایی است. این قانون اجرا شد.

ما حتی حضور وزیر محترم دفاع را در جمع امضا کنندگان نامه اقتصادی توضیح دادیم که به خاطر شرکت غدیر بود که متعلق به بازنشستگان است و وزیر تعاون، کار و تامین اجتماعی نیز به خاطر شرکت‌های شستا این نامه را امضا کرده بود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه آقای ترکان نیز معتقد است نرخ 13 سنت و سود فعلی برای این صنعت کافی است، گفت: ولی سهامداران و بازار بورس از این عدد اظهار خرسندی نمی‌کنند. آقای ترکان گفت اگر این عدد پایین‌تر بیاید سود بیشتری تعلق می گیرد و این سود را تعبیر به رانت کرد و گفت همه تلاش چهار وزیر محترم برای پایین آوردن نرخ برای این مسئله بود. قصدش از بیان رانتخواری، این چهار وزیر محترم نبوده بلکه به آثار این درخواست به بازار بورس توجه داشت.

این را نیز بپذیریم که این نظر مشاور محترم رئیس جمهور است و نظر رسمی دولت توسط سخنگوی دولت بیان می‌شود. آقای مهندس ترکان آدم صاحبنظری است که نظرشان را بیان کردند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره نامه‌نگاری سایر وزرا به دولت نیز توضیح داد و ضمن تایید این مکاتبات گفت: این که وزرای دیگر نامه نوشتند و از بحران اقتصادی صحبت کردند، باید گفت اقتصاد ما با بحران مواجه نیست. اینکه هر وزیری در حوزه خود، مشکلی را ببیند و به رئیس جمهور منتقل کند، مسئله دیگری است. هر روز ما برای حل مشکلات دستگاه‌ها نامه دریافت می‌کنیم و به دفتر آقای رئیس جمهور نیز نامه‌های زیادی وارد می‌شود. این موضوع متعارفی است و برخی را آقای رئیس جمهور به بنده منعکس می‌کنند که تلاش برای رفع مشکل داریم. این که خبر از بحران اقتصادی باشد، این موضوع صحت ندارد.

او در ادامه گفت: این که نامه 4 وزیر برای افت صنعت بود یا نه، توضیح دادم که این مرتبط با بورس بود ولی ما برای شتاب رشد اقتصادی، اقدام کرده‌ایم. دو قول دولت از ابتدا این بود که رشد اقتصادی و کنترل تورم را دنبال کند. روی نتایج این دو سیاست، منصفانه قضاوت کنیم.

تورم را همه می‌گویند کم شده و رشد منفی اقتصادی نیز به رشد مثبت تبدیل شد. 3 ماهه اول امسال نیز رشد مثبت اقتصادی داشتیم ولی با این اعداد رشد نمی‌توانیم رونقی که نیاز داریم به اقتصاد بدهیم. باید تلاش بیشتری صورت گیرد. همه مراجع رسمی اقتصادی در جهان برای اقتصاد ایران رشد 5 تا 6 درصد را برای سال آینده پیش‌بینی کرده‌اند.

  • تحریم سوئیفت ادامه دارد

نوبخت با اشاره به اینکه برجام تایید شد، گفت: همچنان ما در حال تحریم هستیم و درباره سوئیفت نیز نظام بانک مرکزی تحریم است و با وجود صادرات محدود نفت، باز هم پول را نمی‌توانیم وارد کشور کنیم. اگر رشد اقتصادی و تورم را رها می‌کردیم، رشد منفی‌تر می‌شد و تورم نیز بالای 50 درصد می‌رفت. ولی با سیاست، این تورم مهار شد ولی نسبت به شرایط فعلی، از رشد اقتصادی راضی نیستیم. باید برای رونق اقتصادی به رشد 8 و 9 درصدی برسیم. ما مشکلات زیادی در اقتصاد کشور داریم که از کشور باقی مانده یا مربوط به شرایط تحریمی است. اقدامات ما برای افزایش رشد اقتصادی بود و تاکید می‌کنم نامه چهار وزیر محترم درباره بورس بوده است.

  • باید انبار کالاهای مصرفی بادوام خالی شود

نوبخت سپس به چشم انداز آینده اقتصاد کشور پرداخت و با بیان اینکه برخی از اقلام پرمصرف بادوام نیز مانند خودرو، مشکل انبار شدن بیش از حد دارد گفت: یعنی این کالاها تولید شده ولی به مصرف نرسیده. ما اعلام کردیم اگر قرار است به تولید داخلی توجه کنیم، اجازه نمی‌دهیم با کیفیت پایین کالا به مردم عرضه شود.

او سپس به بحث خودرو نیز گریزی زد و گفت: کیفیت خودرو باید حتما بهتر شود و برای ما مهمترین مسئله، رضایت مصرف کننده است. وقتی جلوی واردات خودروی خارجی را می‌گیریم باید کالایی بهتر از آن عرضه کنیم. مردم شایسته استفاده از کالای باکیفیت هستند. مطالعات ما حاکی از این بود که به دلیل تقاضای کافی برای تولیدات، تولید در حال اجرا کند شده چون باید این تولیدات به انبار برود. برای سرعت بخشیدن به تولید جاری باید انبارها را خالی کنیم. لذا باید قدرت خرید برای مردم ایجاد شود. این سیاست را در همه کشورها برای تحریک تقاضا دنبال می‌کنند. این را به تفصیل گفته‌ام برای تحریک تقاضا از دو ابزار مالی و پولی استفاده می‌شود.

ما بارها تاکید کرده‌ایم بنگاه‌هایی می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند که جهت افزایش کیفیت و کاهش قیمت اقدام کنند. دولت روی کالاها قیمت گذاری نمی‌کند ولی واحدهای تولیدی در اولویت دریافت تسهیلات خواهند بود که بتوانند افزایش کیفیت و کاهش قیمت را دنبال کنند. صنایعی که امکان افزایش تولید را دارند ولی رشد تولیدشان کند شده است به شرط مناسب سازی قیمت‌ها و افزایش کیفیت، باید تسهیلات دریافت کنند و به فروش برسانند.

او باز هم درباره الزاماتی که خودروسازان باید رعایت کنند توضیح داد و گفت: خودروسازان نیز از این امر مستثنی نیستند. هم تولیدکنندگان نیاز به تامین مالی دارند و هم مصرف کنندگان می‌توانند از تسهیلات خرید خودرو استفاده کنند.

  • برنامه ششم چطور تدوین شد

نوبخت درباره لایحه اخیر دولت در خصوص احکام دائمی برنامه توسعه گفت: لایحه برخی از احکام دائمی برنامه ششم تقدیم مجلس شد و به جای تکرار همیشگی، ترجیح دادیم مواد دائمی یک جا به مجلس داده شد تا تصویب شود. این کار برای بودجه هم انجام شد. دهها تبصره در لایحه بودجه هر سال تقدیم می‌شد. همه این تبصره های تکراری را یکجا به مجلس دادیم. امسال نیز لایحه بودجه 95 را به مجلس دادیم ولی همراه آن، تعداد زیادی تبصره نیست. همین کار را برای برنامه 5 ساله کردیم و مواد دائمی را یکجا به مجلس دادیم. امیدواریم به صورت غیرفوریتی به این لایحه رسیدگی شود. این خواست خود مجلس بود و همواره می‌پرسیدند چرا لایحه مواد دائمی را نمی‌آورید.

او در توضیح این لایحه گفت: در فاصله تصویب احکام دائمی برنامه ششم تا تصویب آن، بخش دوم برنامه ششم مشتمل بر اهداف و جداول و تبصره‌ها تقدیم مجلس می‌شود. دیگر اینطور نیست که حجم زیادی از پیشنهادها را برای تصویب به مجلس بدهیم. البته ده‌ها جلد اسناد پشتیبان را به مجلس ارائه می‌کنیم. به وقت می‌توانیم نسبت به لایحه بودجه سال 95 و بخش دوم برنامه ششم اقدام کنیم.

او در ادامه توضیح داد: ما در برنامه ششم توسعه روی چند موضوع خاص متمرکز هستیم. موضوعاتی مانند آب و محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی را اگر توجه نکنیم، به بحران منجر می‌شود که درباره آن به صورت خاص، متمرکز هستیم.

  • توضیح درباره درگیری‌های دزفول و بهبهان

نوبخت با سئوالی از سوی خبرنگاران درباره حملات مسلحانه به عزاداران حسینی در دزفول و بهبهان مواجه شد که در توضیح گفت: این دو درگیری‌ها از دو جنس مختلف بود. درگیری اول امنیتی بود و همه عناصر دستگیر شدند و با آنها برخورد می‌شود. در بهبهان، این درگیری وجه امنیتی نداشت و شرارتی بود که با آن برخورد شد.

  • تحریم‌ها تا 24 آذرماه تداوم دارد

نوبخت با اشاره به اینکه بحث تحریم سوئیفت (بانکی) همچنان ادامه دارد، گفت: قرار است از زمان اجرایی شدن کامل برجام، آنها همه تحریم‌ها را بردارند و ما نیز تعهدات خود را اجرا کنیم. بنابراین در دو سو دو تعهد داریم و تا تعهدات انجام نشود، تحریم‌ها برداشته نمی‌شود. این غریب نیست که بگویند برجام اجرا شود که ما هم تحریم سوئیفت را برداریم. بحث روی 24 آذرماه است ولی ما به زمان قائل نیستیم.

بحث برجام واقعا در کشور یک فرآیند بی‌بدیلی را طی کرد. ضمن اینکه مذاکرات مفصل و مشروح و کم نظیر در تاریخ معاصر ما پیش آمد و ما توانستیم با 6 کشور خارجی به تفاهم برای همکاری‌های آینده دست پیدا کنیم که معمولا در سطح دیپلماتیک در سطح کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد. ولی این سخن روز در کشور شد. عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق بودند که صدای همه شنیده شد. این در قالب یک طرح در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و فرآیند را طی کرد. طرح تصویب شد. نکاتی را مجلس یادآور شد و شرایط و الزاماتی را گذاشت. همین کار در شورای امنیت ملی پیش آمد. شخصا به عنوان عضو این شورا شاهد بودم که مسایل دقیقا بحث شد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز این موضوع را بررسی فرمودند، گفت: ایشان نیز نظرات خود را که رهگشای مجریان و دولت است بیان فرمودند و قرار شد هیاتی بر این کار نظارت کنند. در نامه تشکری که جناب آقای رئیس جمهور تقدیم مقام معظم رهبری کردند اعلام شد ما با حسن نیت تمام موارد را برای تامین منافع ملی اجرا می‌کنیم. چون مطمئنیم صادقانه برخورد می‌شود و اگر این راه برای آنها قابل برگشت است برای ما نیز هست. اگر بخواهند آنها نقض عهد کند، ما همه راه‌ها را پشت سر گذاشتیم و هیچ زیانی نخواهیم کرد و دستاوردها و انگیزه ما برای ادامه راه بهتر خواهد شد. آنها از توانایی ایران باخبرند و این سند را پذیرفته‌اند.

نوبخت باز هم به سخنان دکتر روحانی درباره مذاکرات هسته‌ای استناد کرد و گفت: قبول کنیم آنچه مورد تایید قرار گرفت نه صد درصد مواردِ مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بود نه صد درصد مورد نظر 6 کشور. آقای رئیس جهور هم با زبان معمول جامعه گفتند 2 گل خوردیم و 3 گل زدیم. ما توانستیم غنی سازی در داخل کشور را به توافق جهان برسانیم. همه تحریم‌ها قرار شد لغو و برچیده شود. این مواردی بود که ما می‌خواستیم. این که امکان بازگشت تحریم‌ها برای آنها وجود دارد، برای ما هم بازگشت به غنی سازی در سطح صنعتی وجود دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: انشاالله در آینده نزدیک تحریم ظالمانه را که فشار بر مردم می‌آورد برطرف می کنیم و این وظیفه ماست. برای چند ماه آینده برنامه داریم و برای بعد از تحریم‌ها نیز برنامه ششم را داریم. انشاالله به یاری پروردگار، تیمی که مسئولیت اجرا را بر عهده دارد، آدم‌های با تجربه‌ای هستند و تلاش می‌کنند آثار سوء تحریم‌ها برطرف شود. ما از رهبری نظام بسیار استقبال می‌کنیم که مواردی برای آینده را برای ما مشخص می‌کنند. شاهد هستيد مرتبا هیات‌های بلندپایه وارد کشور می‌شوند.

فنلاندی‌ها ماه آینده می‌آیند. روسای جمهوری آلمان و ایتالیا و فرانسه از رئیس جمهور برای سفر به آن کشورها دعوت کردند. دغدغه های مقام معظم رهبری در این عرصه بسیار مقبول و قابل احترام است. ایشان به ما توجه دهند که مراقبت کنیم نفوذی صورت نگیرد و حفظ ارزشها شود.

  • واکنش به تحرکات خیابانی مخالفان برجام در اصفهان

نوبخت درباره تظاهرات خیابانی برخی از عناصر افراطی در اصفهان و همزمان با سفر توریستی یکی از مسئولان سابق دولت انگلیس نیز واکنش نشان داد و گفت: قطعا غیرمسئولانه است هر کسی به هر بهانه‌ای گروهی را در خیابان راه بیندازد و بگویند برخی‌ها دنبال نفوذ در ایران هستند. برای اجرای برجام هیاتی در قانون تعیین شده و هر کسی مداخله در این کار کند، مداخله غیر مسئولانه است و باید اجازه دهند کارها به صورت قانونی دنبال شود. انتظار داریم از فضای مطلوب استفاده کنیم.

بنده اعلام می‌کنم در اولین نکته مقام معظم رهبری، پذیرش برجام با این فرض است که تحریم‌ها برداشته شود. تحریم‌ها باید برداشته شود و ما از مزایای پساتحریم استفاده کنیم. اگر عده‌ای قرار است در خیابان راه بیفتند و شرایطی را ایجاد کنند که بقیه بترسند و داخل کشور نیایند، دارند امر تحریم را برای خودمان فراهم می‌کنند. قطعا این کار نباید صورت گیرد و علاقمندان به نظام اجازه نمی‌دهند این کار صورت گیرد. ضمن اینکه مقام معظم رهبری و هیاتی که اعلام شد این مسایل را به دقت زیر نظر دارند و خود ما نیز به عنوان مجری این سیاست‌ها، این دغدغه‌ها را مد نظر قرار خواهیم داد.

  • تصویب دو منطقه آزاد در کردستان و سیستان و بلوچستان

نوبخت درباره مصوبات اخیر هیات دولت نیز توضیح داد و گفت: دو منطقه آزاد در کردستان و سیستان و بلوچستان تصویب شد. کار کارشناسی صورت گرفته است. از ظرفیت‌های مناطق آزاد بیشتر و بهتر از این استفاده می‌کنیم و سکویی برای صادرات می‌شود. همه تلاش دولت برای افزایش کیفیت است. دو منطقه به خاطر شرایط اقتصادی و جغرافیایی ظرفیت‌هایی دارد که باید با شرایطی بهتر از گذشته، در این مناطق عمل شود. در بانه منطقه ویژه وجود دارد و این کار را می‌کنند ولی باید این منطقه نیز قانونمند شود. بنده آخر هفته به سیستان و بلوچستان می‌روم و باید شرایطی فراهم شود که جایگاه رفاه و اقتصاد مردم ارتقا یابد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره شکایت رئیس جمهور سابق از معاون اول دولت تدبیر و امید نیز توضیح کوتاهی ارائه کرد و گفت: برای شکایت آقای احمدی نژاد از آقای جهانگیری نیز قرار منع پیگرد صادر شد.

  • دکتر روحانی به اروپا می‌رود

نوبخت در ارتباط با سفر آقای دکتر روحانی به ایتالیا و فرانسه نیز توضیح داد و گفت: مقدمات این سفر فراهم شده است و برنامه سفر پس از تکمیل شدن، اعلام می‌شود. قرار است سفر ۱۸ یا ۲۰ آبانماه صورت گیرد. ولی ممکن است یک هفته با تاخیر روبرو شود.

  • اولویت دولت انتقال تکنولوژی از خارج به داخل است

سخنگوی دولت درباره اولویت دولت در خصوص انتقال تکنولوژی از خارج به داخل گفت: ترجیح ما این است که به جای اینکه خارجی‌ها در کشور، تامین مالی، سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی کنند، تولید در داخل را با تکنولوژی روز انجام بدهیم. از شرکت‌ها و سرمایه گذاران خارجی این انتظار را داریم که با تکنولوژی روز به کشور ما بیایند و مصنوعات به صورتی باشد که بتوانیم این کالاها را صادر کنیم. قرار نیست هر کشوری با ما مشارکت کند، حتما برای بازار داخلی ما تولید کند. بلکه می‌تواند مصنوعات را برای بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای تولید کند. ایران مزایایی دارد که سرمایه گذاران می‌توانند از آن استفاده کنند.

  • طرح جدید برای سهام عدالت

نوبخت همچنین در خصوص سهام عدالت توضیح داد: در گذشته طرحی در این خصوص انجام گرفته بود که الان متوقف شده است. وزارت امور اقتصادی و دارایی طرحی را برای بهینه کردن این سهام دارد که به محض تکمیل شدن، اطلاع رسانی می‌شود.

  • لایحه شفاف سازی منابع مالی کاندیداها به این مجلس نمی‌رسد

نوبخت در پاسخ به سئوالی درباره شفاف سازی منابع مالی کاندیداهای مجلس نیز گفت: به نظر نمی رسد این لایحه به این دوره مجلس کفاف دهد ولی ما استقبال می‌کنیم و دنبال تکمیل این لایحه هستیم. همچنین کارها و امور استانداران توسط وزارت کشور ارزیابی می‌شود و برخی مسایل قابل تذکر، تذکر داده می‌شود. اگر هم لازم است در این شرایط سخت، تغییراتی صورت گیرد، عنداللزوم صورت می‌گیرد. همه اینها در راستای بهتر شدن خدمات به مردم است. نوع نگاه دولت فراجناحی است و در کابینه افرادی از خطوط مختلف استفاده می شود. این که برخی از این تغییرات در استان‌هایی مانند کرمان یا مازندران پیش آمده، به این ترتیب نیست. طبیعی است در این سطح از مدیران، تغییراتی حسب تشخیص استاندار انجام شود. لزومی ندارد استانداری می‌خواهد تغییری در استان خود بدهد از هیات دولت، استعلام کند.

  • پول تسهیلات فعلی از کجا می‌آید؟

سخنگوی دولت درباره منابع مالی ارائه تسهیلات اخیر نیز توضیح داد: ما دو منبع برای دادن تسهیلات داریم. یکی منابع دولتی است که عمدتا از محل درآمدهاست. ۷۵۰۰ میلیارد تومان تجمیع شده و در طرح‌های عمرانی با اولویت‌های تعیین شده از جمله طرح‌های عمرانی پیشران و قابل افتتاح هزینه شد. هفته گذشته اعلام شد ۵۵۰۰ میلیارد تومان در حال توزیع است و شاید هفته آینده بگویم ۷۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت به این طرح‌ها، صورت گرفته. این از منابع داخلی دولت است.

او گفت: تسهیلات از منبع مالیات نیست. بانک‌ها هر سپرده‌ای را از مردم می‌گیرند، بخشی را به بانک مرکزی به عنوان سپرده قانونی ۱۳ درصدی می‌سپارند و بقیه را می‌توانند تسهیلات بدهند. این پول خود مردم است که تبدیل به تسهیلات می‌شود. بانک مرکزی اجازه داد بانک‌ها با توجه به معوقات گذشته‌شان، تا ۳ درصد کمتر سپرده‌های مردم را به بانک مرکزی بدهند. این به صورت تسهیلات وارد اقتصاد می‌شود. این چاپ پول نیست، پول مردم است که نزد نظام بانکی است و ۳ درصد کمتر به بانک مرکزی سپرده قانونی می‌دهد و این مبلغ را بین مردم به عنوان تسهیلات توزیع می‌کنند. پس پولی چاپ نمی‌شود. بانک مرکزی جلسات روزانه مرتب با دستگاه‌های مختلف دارند و تا اواسط همین ماه برنامه‌های پولی اجرا می‌شود.

  • توضیح درباره واردات کالا از آمریکا

سخنگوی دولت درباره توصیه مقام معظم رهبری درباره منع واردات کالای مصرفی از آمریکا توضیح داد و گفت: این سخن ایشان برای دولت بسیار ارزشمند است. به تولیدکنندگان توصیه کردیم افزایش کیفیت را داشته باشند تا ما به واردات نیازی نداشته باشیم. باید روی توان ملی حساب کنیم و واردات جز در موارد اجتناب ناپذیر انجام نشود ولی قطعا با توجه به محدودیت تولید در داخل و ارزش افزوده‌ای که در داخل روی مواد خام وارداتی صورت می‌گیرد، مقداری واردات خواهیم داشت.

او در توضیح موارد وارداتی گفت: اقلام ممنوع الورود در قانون صادرات و واردات مشخص است و تنها کشوری که اجازه واردات از آن نداشتیم، رژیم اشغالگر بود. درباره کالاهای آمریکایی ممنوعیت قانونی نداشتیم. مقام معظم رهبری تصریح کردند کالای مصرفی از آمریکا وارد نشود، ولی در صورتی که واردات تکنولوژیکی باشد، می‌تواند انجام شود. تعدادی از اقلام وارداتی از این کشور نیز به همین دلیل است. ما روی این مسئله بسیار حساسیم و رشد تولید ما به واردات وابسته نیست بلکه به تولید داخلی وابسته است.

  • پتروشیمی در بورس می‌ماند

نوبخت همچنین درباره ماندگار پتروشیمی در بورس نیز توضیح داد و گفت: درباره خروج کالاهای پتروشیمی از بورس، دولت تصمیمی ندارد ولی درباره مناسب سازی قیمت خوراک پالایشگاه ها، باخبرم که وزارت نفت در حال تعیین نرخ است.

  • دولت با افزایش مالیات‌ها مخالف است

نوبخت درباره مخالفت دولت با افزایش مالیات‌ها نیز توضیح داد و گفت: ما حق نداریم در چنین شرایط اقتصادی نرخ‌های مالیاتی را افزایش دهیم ولی وظیفه داریم پایه مالیاتی را گسترش دهیم. بسیاری از افراد دارای فعالیت اقتصادی هستند ولی درآمدشان از چشم سازمان امور مالیاتی پنهان می‌ماند. طی دو سال گذشته اعتبارات لازم را به سازمان مالیاتی دادیم تا از تکنولوژی روز استفاده کند تا پایه مالیاتی وسیع کشور را مشخص کند و ما از بخشی از آن مطلع هستیم. برای افزایش درآمد مالیاتی این که بیاییم از مودیان فعلی مالیات بیشتری بگیریم اصلا مطرح نیست. بلکه سازمان امور مالیاتی موظف است از پایه مالیاتی که تاکنون شناخته نشده بود، مالیات بگیرد. ما سیاست انقطاع درآمد از نفت را داریم و باید با مالیات، کشور را اداره کنیم. البته اگر سرمایه‌گذاری وسیعی صورت گیرد، فعالیتهای اقتصادی گسترده‌تر می شود و ما این اجازه را داریم روی درآمد مالیاتی بیشتر حساب باز کنیم.

او گفت: از این که روی افراد مالیات دهنده فعلی فشار بیشتری وارد شود، دولت مخالف است و اجازه نمی‌دهد. سازمان امور مالیاتی موظف است نسبت به شناخت افرادی که مالیات نمی‌دهند، اقدام کند.

  • صرفه جویی در هزینه سفرهای خارجی دولتی

وی همچنین درباره صرفه جویی دولت در زمینه هزینه‌های جاری از جمله سفرهای خارجی کارکنان دولت گفت: ما سفرهای خارجی را تقلیل دادیم و یکی از وزرا می‌گفت در امر سرمایه گذاری برای قراردادهای خارجی باید به خارج مسافرت کند و لازم است این کار انجام شود، ما گفتیم که در این مورد، مجوز می‌دهیم. ولی اینکه یک هواپیما از کشور خارج می‌شود و نصف مسافرانش کارمندان دولت است، این را مخالفیم.

وی همچنین درباره اظهارات اخیر مسئولان عربستان سعودی درباره اشغال سوریه توسط ایران گفت: رژیم عربستان پس از رژیم اشغالگر به عنوان یک رژیم کودک کش در یمن مطرح شد. الان ایران در سطح مستشاری طبق درخواست رسمی دولت سوریه به آنها کمک می‌کند. همچنین اعلام شد روسیه گفتگوهایی را با ارتش آزاد مطرح کرده است. آنها گفتند ما با گروه‌هایی که با داعش حاضر به مقابله هستند، مذاکره می‌کنیم. این حرف سنجیده‌ای است. حمایت ایران از سوریه نیز به جز حمایت‌های سیاسی، به صورت مستشاری است.

کد خبر 311742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha