همشهری آنلاین: معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت: پیش‌بینی نمی‌شود که ظرف سه سال آینده، قیمت نفت به روزهای اوج خود باز‌ گردد.

Oil

به گزارش ایرنا، سیدمحسن قمصری با تشریح وضعیت بازارجهانی نفت، اظهار داشت: بازار نفت خام به بازاری غیرقابل پیش‌بینی تبدیل شده؛ در حالی که نوسان این بازار درگذشته در حد چند سنت بوده این روزها، نوسان در حد چند دلار است.

وی با بیان اینکه بازار نفت به بازار ضعیفی تبدیل شده است، گفت: این بازار اکنون با یک میلیون بشکه نفت مازاد روبروست و یک میلیون بشکه نیز مازاد پنهان وجود دارد.

وی با بیان اینکه خبر افزایش عرضه نفت ایران که بیژن زنگنه آن را یک میلیون بشکه برآورد می‌کند هم در این بازار اثرگذار بوده است، خاطرنشان کرد: چندین سال نفت بالای 100 دلار سبب شده که تولید از مخازن غیراقتصادی نیز اقتصادی جلوه کند، در عین حال قیمت بالا مصرف را بهینه کرده و سوخت‌های جایگزین مورد اقبال واقع شده است.

معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه پیش‌بینی نمی‌شود که ظرف سه سال آینده، قیمت نفت به روزهای اوج خود بازگردد، افزود: جالب است بدانید که ژاپنی‌ها مصرف نفت خود را از 5 میلیون بشکه به 3.5 میلیون بشکه در روز رسانده و اروپایی‌ها نیز 1.5 میلیون بشکه از میزان مصرف خود کاسته‌اند.

وی با اشاره به مضرات نفت بالای 100 دلار، گفت: ظرف سالهای گذشته، عرضه‌کنندگان جدیدی وارد بازار شدند و مهم تر آنکه آمریکا وابستگی خود را به نفت خاورمیانه کاهش داد. مصرف کنونی آمریکا در حال حاضر به 17 میلیون بشکه می‌رسد که 10 میلیون بشکه از آن را از منابع خود تامین می‌کند. این کشور همچنین قانون منع صادرات نفت خام را دارد.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفت اعلام کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت، قیمت نفت تا دو سال آینده حدود 60 دلار باشد اما این پیش‌بینی هم وجود دارد که تا سال 2025 وضعیت به همین منوال باشد.

معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت افزود: ما باید توجه خود را به تولید گاز معطوف کنیم؛ چرا که دنیا برای تولید الکتریسیته به گاز متکی خواهد بود.

کد خبر 311591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha