جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز گفت: مسئله برجام مسئله مهم کشور و مسئله جهان است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی به نامه تاریخی مقام معظم رهبری به رئیس جمهور اشاره کرد و افزود:‌ نامه تاریخی ، عمیق و دقیق مقام معظم رهبری پرونده برجام را بست و انصافا این نامه یک نامه معمولی نبود و کلمه به کلمه این نامه روی حساب بود.

وی گفت: اگر دنیا می خواهد موضع ملت ایران را بفهمد این نامه موضع ملت ایران بود.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی به نکات مندرج در نامه مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: نکته اول این نامه تجلی پیام جاوید عاشورا بود و در سراسر این نامه روح حماسه حسینی و انقلابی موج می‌زند.

وی گفت: ایران اسلامی روی اصول خودش است و این نامه مایه نشاط نیروهای انقلاب شد و دغدغه‌ای که داشتند با این نامه از بین رفت و تمام نامه را می شود در کلمه هیات منا الذله خلاصه کرد.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: در این نامه نفرت از امریکا موج می‌زند و دروغگویی و بدقولی امریکا را گوشزد می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی گفت: رهبر معظم انقلاب مثل امام عظیم الشان، امریکا را شیطان بزرگ می‌داند.

وی افزود : اموری در این نامه نقد برجام نامیده شده، اولین امر این است که اگر یکی از دو طرف مذاکره بگوید ساختار تحریم پابرجاست، نقض برجام کرده است.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: با هر بهانه ای از جمله بهانه نخ‌نما شده حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر، نقض برجام است.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی گفت:‌ مقام معظم رهبری دستور داده اند هیئتی آگاه و هوشمند برای رصد اجرای تعهدات برجام تشکیل شود و این راستی‌آزمایی است که می خواستند در این زمینه کوتاهی نشود.

وی افزود: این موضع ولایت نشان دادکه افراط و تفریط هایی که در طول این ایام مطرح بود، نزد مقام معظم رهبری جایگاهی نداشت، کسانی برجام را موفقیت بی سابقه و فتح الفتوح معرفی می کنند و از آن طرف، کسانی می گویند برجام خاتمه یافتن انقلاب است.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی گفت : مقام معظم رهبری به طور مشروط برجام را تایید کردند و من به عنوان امام جمعه تقاضا می کنم که بگومگوهای قبل از برجام دیگر تمام شده است و باید همه از این فرصت استفاده کنیم که به نفع نظام خاتمه یابد .

وی افزود : از زمان برجام تا کنون حدود صد روز می گذرد و مقام معظم رهبری هفتاد بار خطر نفوذ سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی را مطرح کردند که معلوم می شود خطر جدی است .

خطیب جمعه تهران گفت : همه مردم و مسئولان باید آگاه باشند که دشمنان از روزنه برجام که از در بیرون شدند، از پنجره وارد نشوند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی تأکید کرد ‌: قلم به دستان و کسانی که سایت دارند جاده صاف کن امریکا نشوندو چهره امریکا را بازسازی نکنند .

وی افزود :‌ کسانی که به بازسازی چهره امریکا بپردازند قطعنا عامل امریکا هستند.

امام جمعه موقت تهران گفت: نکته دیگر در برجام این است که نباید به قول و قرارهای دشمن خوشبین باشیم که این ناپختگی سیاسی است .

وی به عنوان نمونه به کوبا اشاره کرد و افزود: سفیر کوبا گفته با اینکه امریکا قول لغو تحریم‌ها را داده ولی هنوز به وعده هایش عمل نکرده است.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به حادثه روز عید قربان در منا اشاره کرد و اظهار داشت:‌ فاجعه منا بسیار تلخ و زخم عمیقی برای مردم عزیزمان بود .

وی افزود: وقتی صحنه های جانگذاز منا را می دیدم گریه می کردم و مطمئناً هیچ ایرانی نیست که این صحنه را دیده باشد و اشک نریخته باشد .

خطیب جمعه تهران اضافه کرد : بازماندگان فاجعه منا تنها خودشان را داغدار ندانند بلکه کل ملت ایران را داغدار این فاجعه بدانند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی با بیان اینکه بدون تردید دولت عربستان در این حادثه کوتاهی کرده و مجرم است تأکید کرد: باید در دادگاه بین المللی محاکمه شوند چرا که راه زائران را بستند و این فاجعه را برای جامعه اسلام آفریدند.

خطیب جمعه تهران گفت: بیش از 1500 دوربین در جای جای منا وجود داشت و حادثه را در اتاق فرمان نشان می داد و این سؤال مطرح است که چرا به‌موقع کمک رسانی نکردند و اجازه ندادند دیگران نیز به حادثه دیدگان کمک کنند‌.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی افزود: دولت سعودی در این عرصه کوتاهی کرده است و حداقل وظیفه برای دولت آل سعود در قبال جان باختن حدود 8000 نفر عذرخواهی بود که نه تنها عذرخواهی نکرد بلکه فرافکنی کرد و می گفت مسئله را سیاسی نکنید.

وی با اشاره به بیان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نباید حادثه منا به مرور زمان فراموش شود، گفت:‌ دستگاه دیپلماسی باید این مسئله را پیگیری کند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی تصریح کرد: باید کمیته حقیقت یاب تشکیل شود و کشور عربستان در آن حضور نداشته باشد و این کمیته با حضور همه کشورهایی که در این حادثه جانباخته دارند، تشکیل شود.

وی گفت:‌ در این عرصه سازمان های بین المللی افتضاح عمل کردند و چون دولت سعودی رفیقشان بود، هیچ نگفتند.

امام جمعه موقت تهران افزود : کشورهایی که کشته داشتند، فریاد نیاوردند بلکه ایران بود که فریاد سر داد.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی گفت: از آرزوی وهابی ها این است که پای ایران از حج قطع شود اما اداره حج باید به دست جامعه اسلامی باشد .

وی از دولت، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در خصوص پیگیری های حادثه منا قدردانی کرد.

خطیب جمعه تهران در ادامه به انتفاضه سوم فلسطین اشاره کرد و گفت: این انتفاضه برای فلسطین خیر و برکت دارد و نسخه‌سازی‌های هفتاد سال پیش تاکنون تمدید اسارت بوده است.

وی افزود: در این انتفاضه 58 نفر شهید، 2000 نفر مجروح و حدود 3000 نفر نیز با گازهای سمی مسموم شده اند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی در آغاز خطبه دوم به سالگرد شهادت مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی در سال 56 اشاره کرد و گفت‌: شهادت ایشان جرقه انقلاب را زد و امام عظیم الشان شهادت حاج آقا مصطفی را از الطاف خفیه الهی دانست .

وی همچنین به حادثه روز عاشورای سال 1373 اشاره کرد و افزود:‌ منافقین بمب را منفجر کردند و 27 نفر را به شهادت رساندند .

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی به شهادت خالصانه شهید حسین همدانی اشاره کرد و گفت: عمری در راه خدا جهاد کرد و با شهادت مزدش را گرفت و اگر در بستر می مرد جای نگرانی بود.

وی افزود : به تصریح مسئولان نظامی، اگر سردار همدانی نبود، دولت سوریه سقوط می کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی با گرامیداشت آیت الله مهدوی کنی گفت : از جمله جاهایی که باید بگویم در اسلام ثلمه وارد شد ارتحال آیت الله مهدوی کنی بود.

  • عاشورا جرقه نبود، جریان بود

امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نماز نیز با دعوت به تقوای الهی گفت: با تقوا و حفظ حریم ذات مقدس ربوی، دنیا صفا پیدا می‌کند و آخرت ما هم با تقوا همراه خواهد بود.

خاتمی با بزرگداشت تاسوعای حسینی افزود: حقیقت این است که عاشورا جرقه نبود، جریان بود و سیدالشهدا(ع) جریان‌سازی کرد، جریانی که تا ابد باقی خواهد ماند.

وی اضافه کرد: جمله کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا در مصادر روایی دیده نشده اما واقعیت این است که روح نهضت حسینی همین جمله است و می فرماید شما از من سرمشق بگیرید این یعنی کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی گفت: مفهوم این سخن این است که عاشورایی زیستن مربوط به سال 61 هجری نیست و یاران امام حسین(ع) نیز مختص آن زمان نبودند، آنان تا همیشه روزگار هستند آنچنانکه نهضت حسینی همیشه هست.

وی افزود: آنچه مهم است این است که بکوشیم یار امام حسین(ع) باشیم و به گونه ای بگوییم و مداحان به گونه ای بخوانند و بانیان و رؤسای هیئت ها به گونه ای برنامه ریزی کنند که خروجی این مجالس، یاران سیدالشهدا(ع) باشند.

امام جمعه موقت تهران گفت: یاران سیدالشهدا(ع) خصوصیات فراوانی داشتند و امام حسین(ع) نیز وارث انبیاست،‌ پیامبران فراوانی بودند که انسان هایی خدایی در رکاب آنها جنگیدند، وقتی امام حسین(ع) رهرو انبیاست، یاران وی نیز همین گونه هستند و با عمق جان، عاشق خدایند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی افزود: شب عاشورا، خیمه‌های اباعبدالله الحسین(ع) کانون زمزمه ها با خداست، همه مشغول نمازند، این ویژگی همیشگی یاران سیدالشهدا(ع) است.

وی گفت: فردا ظهر عاشورا ربانیونند که ربانی عمل می‌کنند، اذان ظهر عاشورا همه اول وقت مثل سالار شهیدان به نماز می ایستند و این ویژگی نخست یاران امام حسین(ع) است.

خطیب جمعه تهران افزود: دومین ویژگی یاران امام حسین(ع) وفادار بودن آنان است، آنان وفادار به دین خدا، بنده خدا و عهد بندگی با خدا هستند و با جانشان عمل کردند.

وی اضافه کرد: در سوره مبارکه احزاب آیه 15 ما عهد داریم یار حجت زمان باشیم، با خدا قرار داریم که ولی خدا را تنها نگذاریم، یاران سیدالشهدا وفاداری را به نهایت رساندند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی گفت: سومین ویژگی یاران امام حسین(ع) این است که آنان شجاع ترین بودند و حضرت سیدالشهدا در حق آنان فرمودند: اینها امتحان داده‌اند، شیرمردان بیشه شجاعت هستند.

وی ادامه داد: جنگ تن به تن دارای قاعده است اما این قاعده در جنگ عاشورا رعایت نشد، تفسیر شجاعت را باید در کربلا دید و در کربلای امروز حتی بعد از برجام آدم های امریکایی باز سخن از گزینه های روی میز می‌گویند، این ملت عاشورایی و کربلایی است، دنبال میدان می‌گردد.

امام جمعه موقت تهران گفت: یاران سیدالشهدا(ع) دنبال این هستند که با شهادت عشق کنند و وقتی آنها می شنوند که باب شهادت باز شده است و سردار همدانی‌ها افتخارآفرینان این میدان هستند، آشنایی آنها با شهادت از آشنایی طفل با سینه مادر نیز بیشتر است، آنها اهل بصیرت هستند و راهشان را درست انتخاب کرده‌اند. آنها راه را درست انتخاب می کنند و دشمن را به درستی می‌شناسند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در ادامه به برخی ویژگی‌های حضرت ابوالفضل (ع) پرداخت و رهروی محض از حق و امام معصوم، شجاعت، غیرت دینی و جانبازی را از جمله خصوصیات ایشان دانست.

کد خبر 311314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha