دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

محمد الله‌یاری: ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران در پیشنهاد توافق همکاری به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باعث ایجاد اختلاف میان آمریکا و اروپا از یک سو و البرادعی از سوی دیگر شده‌است.

گرچه واشنگتن، پاریس و لندن این توافق را یک مانور ضعیف برای جلوگیری از تصویب مجازات‌های جدید در سازمان ملل متحد می‌دانند اما واقعیت این است که موضوع پرونده هسته‌ای ایران حتی در دستور کار آخرین جلسه اتحادیه اروپایی قرار نداشت و این نشان خوبی برای آمریکا در راه همراه‌سازی جامعه جهانی با خود در اعمال مجازات‌های جدید علیه ایران نیست.

آمریکا با درک این موضوع این روزها بیشترین هجمه را علیه آژانس و خصوصاً شخص البرادعی آغاز نموده‌است تا جایی که در محافل خصوصی دولتمردان ایالت متحده صحبت از جایگزین‌های البرادعی به میان می‌آید.

بازگشت پرونده ایران از مسیر نیویورک به وین حداقل این امیدواری را به وجود می‌آورد که طرفین در چارچوب حقوقی به ارزیابی عملکرد طرف مقابل بپردازد و اهرم فشار آمریکا بر ایران به واسطه فشارهای سیاسی از کانال شورای امنیت کاهش یابد.

عمده دلایلی که باعث فشار آمریکا بر آژانس، در جهت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و صدور سومین قطعنامه می‌شود عبارتند از:

1. سرپوش گذاردن بر نامکامی‌های خود در عراق و افغانستان
2. انحراف افکار عمومی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین و گسترش آزادانه ضرادخانه‌های هسته‌ای اسرائیل
3. فشار بر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای تهدید دانستن ایران برای ثبات منطقه به نفع اسرائیل و به نفع کارخانه‌های تسلیحاتی ایالات متحده آمریکا
4. محدود کردن روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا
5. و در نهایت مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل: ترس از تقویت قدرت کلی ایران در منطقه و افزایش قدرت معنوی ایران

شاهد مثال گزاره آخر اظهار نظر "شیمون پرز" رئیس رژیم صهیونیستی در همایش "آبروستی" در سواحل "دریاچه کومو" ایتالیاست که در آن ایران را به تلاش برای تحمیل هژمونی مذهبی خود در خاورمیانه متهم نموده و از جامعه بین‌المللی خواسته گام‌های لازم را برای توقف برنامه‌های هسته‌ای این کشور بردارند.

آمریکا که از دسامبر گذشته تا کنون دو قطعنامه علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسانده‌است تلاش می کند که با کارت قرمز این شورا برگ‌های برنده ایران را در منطقه و جهان خنثی کند.

به این دلیل است که اظهارات البرادعی در گزارش اخیر خود درخصوص ایران، آشفتگی فراوان آمریکا و برخی کشورهای اروپایی را به همراه داشته‌است.

البرادعی اظهار کرد: ما هیچگونه برنامه نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندیده‌ایم و هیچگونه مدرکی هم که آن را ثابت کند نیافتیم.

او افزوده‌است: اظهارات قبلی ایران در مورد آزمایش‌های پلوتونیوم با یافته‌های آژانس درباره کمیت و نوع موادی که در این آزمایش‌ها به‌کار رفته مطابقت دارد.

اظهارات تند و نیشدار مقامات مختلف آمریکایی علیه البرادعی تا به آنجا رسیده که البرادعی در آخرین اظهار نظر خود آنها را به افراد فضولی تشبیه کرده که در انتهای اتوبوس پشت راننده می نشینند و تنها سکه‌های پنجاه سنتی پرتاب می‌کنند.

کد خبر 31128

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز