چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: خلبان یک مدرسه آموزش خلبانی یک جت T-۳۸C را در زمانی مناسب در موقعیتی مناسب قرار داد تا ناسا بتواند برای اولین بار تصویری از امواج ضربه‌ای ناشی از پرواز جت را در پس‌زمینه‌ای از نور خورشید به ثبت برساند.

شاک ویو

براساس گزارش نيوساينتيست، زماني كه امواج به يكديگر فشرده مي‌شوند، با يكديگر تلفيق شده و انفجاري صوتي رخ مي‌دهد. اين اولين باري است كه امواج ضربه‌اي يا شوك (Shock Waves) از روي زمين با چنين جزئياتي به ثبت رسيده‌اند.

شاک ویو

براي عكسبرداري از اين امواج نامرئي از خورشيد هم به عنوان منبع نوري و هم به عنوان پس‌زمينه استفاده شده‌است. ادوارد هارينگ در مركز مطالعات پرواز آرمسترانگ ناسا بااستفاده از فيلترهاي نوري ويژه‌اي توانست بافت سطح خورشيد را به همراه لكه‌هاي خورشيدي در اين تصوير مشخص سازد.

براي ثبت چنين تصويري به پروازي ماهرانه نياز بود: جت بايد براي دو دقيقه در فاصله 90 متري از نقطه‌اي ويژه در آسمان ميان خورشيد و دوربين قرار مي‌گرفت،‌در غير اين صورت تغيير موقعيت خورشيد در آسمان تغيير مي‌كرد و فرصت ثبت امواج از بين مي‌رفت. اين تكنيك عكاسي كه به تكنيك اشلي‌يرن شهرت دارد در دهه 1860 با هدف مصورسازي جريان هوا در اطراف اجسام درحال حركت ابداع شده‌است.

کد خبر 310444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha