تـوسعــه و تـقـویـت خدمت‌رسانی اتوبوسرانی و مـتـرو در مـنـاطق حاشیه‌ای و جنوبی تهران به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

تقويت اتوبوسراني پايتخت قرار است در 2بخش كمي و كيفي تحولي در سفرهاي درون شهري مردم حاشيه‌نشين ايجاد كند. ايستگاه‌هاي مترو نيز به‌زودي در بخشي از حومه تهران تكميل مي‌شود.

رويكرد جديد مديريت شهري در زمينه ارتقاي حمل‌ونقل اتوبوسي براساس تدابير شهردار پايتخت صورت مي‌گيرد و طي آن نسبت به ايجاد و تقويت خطوط اتوبوسراني در مناطق حاشيه‌‌اي جنوبي، غربي و شمال شرقي تهران ازجمله مناطق4، 18، 19، 20و 21و نيز برخي شهرك‌هاي پيرامون شهر اقدام خواهد شد. هم‌اكنون 6500اتوبوس در شهر تهران وجود دارد كه نيمي از آنها فرسوده است و در مناطق حومه‌اي و جنوبي شهر، نياز فوري براي تأمين اتوبوس احساس مي‌شود. به‌گفته سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، مديريت شهري در زمينه نوسازي ناوگان اتوبوسراني و ورود اتوبوس‌هاي جديد به ناوگان با محدوديت‌هاي بسياري روبه‌رو است اما با وجود تمام محدوديت‌ها، براي نوسازي اتوبوس‌هاي خطوط اتوبوسراني در پهنه‌هاي‌جنوب شرقي و جنوبي تهران برنامه‌ريزي جدي صورت مي‌گيرد.

در آخرين گام از تغييرات در زمينه اتوبوسراني، هفته گذشته 200اتوبوس جديد وارد ناوگان تندرو شد كه در خطوط 3، 5و 7استفاده شد. بدين‌ترتيب، ‌اتوبوس‌هاي جديد در مسير پايانه علم و صنعت تا خاوران، پايانه علم و صنعت تا بيهقي و تجريش تا راه‌آهن به‌كار گرفته شدند تا در اين زمينه نيز بخشي از امكانات به جنوب شهر اختصاص يابد. اولويت به كارگيري اتوبوس‌هاي نو و 200دستگاه اتوبوس دوكابين جديدي كه هفته گذشته وارد خطوط شدند، خطوط پرمسافر مناطق جنوبي شهر است تا شهروندان اين مناطق با آرامش بيشتر و در مدت زمان كمتري به مقصد برسند. در بخش مترو نيز هم‌اكنون 6ايستگاه از 7ايستگاه‌ بخش جنوبي خط 3كه از چهاردانگه آغاز شده و تا راه‌آهن ادامه دارد، افتتاح شده و ايستگاه نعمت آباد حدفاصل ايستگاه‌هاي آزادگان و عبدل آباد آماده بهره‌برداري است. اين ايستگاه دومين ايستگاه از منتهي اليه جنوب غربي شهر است كه در محدوده محله‌هاي پاسگاه نعمت آباد، جوانه، خلازيل، سهيل و شهيد كاظمي قرار دارد. اين ايستگاه در حال حاضر مراحل نصب پله‌هاي برقي را طي مي‌كند. با افتتاح آن، مترو در يكي از چهارگوشه حومه شهر در دسترس همه محله‌هاي جنوب غربي خواهد بود.

  • توجه به شهرك‌هاي اطراف تهران

موضوع توجه به اتوبوسراني و مترو در شهرك‌هاي اطراف تهران مورد توجه شوراي شهر نيز هست.
محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل و ترافيك شوراي اسلامي شهر تهران در اين‌باره تصريح كرده كه در حال حاضر بعضي از شهرك‌هاي اطراف تهران فاقد خط اتوبوسراني هستند. به زعم وي، بايد به نوعي عمل شود كه تمام اقشار شهروندان به ناوگان حمل‌ونقل عمومي دسترسي داشته باشند.

  • كمبود اتوبوس در تهران جدي است

با وجود پيشرفت‌هاي كيفي قابل توجه در خدمات‌رساني ناوگان اتوبوسراني در تهران طي چند سال اخير، هنوز راه طولاني براي رسيدن به ناوگان ايده‌آل در پيش است. تشكري هاشمي در اين‌باره مي‌گويد:«اشكالات و كمبودهاي موجود را مي‌دانيم و عزم خود را جزم كرده‌ايم تا جاي ممكن نسبت به برطرف كردن اين مشكلات، اقدام كنيم». اين تمركز درحالي است كه در همه نقاط تهران به‌طور جدي معضل كمبود اتوبوس وجود دارد اما اين مشكل در مناطق جنوبي شهر با توجه به انبوه مسافران اتوبوس در اين مناطق، نمود بيشتري دارد. از سويي دولت بايد مردم تهران را در حوزه حمل‌ونقل عمومي و ازجمله اختصاص اتوبوس‌هاي نو مورد حمايت خود قرار دهد؛ در حال حاضر سهم دولت از تأمين اتوبوس‌هاي تهران صفر و سهم مديريت شهري 100درصد است.

کد خبر 309573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha