همشهری آنلاین: وزیر بهداشت با هشدار نسبت به افزایش خطر ورود ویروس کرونا از عربستان گفت: ویروس کرونا، پیش از مراسم حج در بیمارستان‌های عربستان وجود داشت و اکنون که تعدادی از مجروحان در بیمارستان‌های این کشور بستری شده‌اند، خطر ورود این ویروس به کشور افزایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، سید حسن هاشمی در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه های علوم پزشکی در دانشگاه تهران و در جمع خبرنگاران تاکید کرد: با توجه به شرایط حاضر، سختگیری در هنگام ورود حجاج به کشور افزایش می یابد.
وی گفت: ویروس کرونا که عامل «بیماری مرس» است هنوز در بیمارستان های عربستان وجود دارد و ارتباطی با حادثه ناگوار منا ندارد؛ اما الان که شماری از مصدومان ایرانی در بیمارستان های این کشور بستری هستند، خطر ورود این بیماری افزایش یافته است.

هاشمی ادامه داد: وزارت بهداشت بلافاصله بعد از وقوع حادثه غم انگیز منا ستادی را تشکیل داد تا اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به کشور و همچنین کمک به انتقال مجروحان و تخلیه هر چه سریع تر اجساد انجام دهد.
وزیر بهداشت اضافه کرد: یک مامور از وزارت بهداشت در هر یک از 200 پروازی که حجاج را به کشور باز می گرداند، حضور دارد؛ این مامور ، آموزش و تذکرات لازم را به حجاج ارایه می کند و اگر فردی تب داشت و یا مشکوک به بیماری تنفسی بود از بقیه حجاج جدا می شود.

هاشمی گفت: با توجه به افزایش خطر ورود ویروس کرونا به کشور مجبوریم سختگیری بیشتری در مبادی ورودی به کشور در فرودگاه ها اعمال کنیم که از این بابت از حجاج عذرخواهی می کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره نحوه غربالگری حجاج توضیح داد: اگر حجاج تب داشته باشند برای مدتی قرنطینه می شوند؛ از دستگاه تب سنج در فرودگاه ها استفاده نمی کنیم زیرا از نظر علمی مورد سوال است و در چند کشوری که استفاده شده مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: روشی که وزارت بهداشت در فرودگاه ها استفاده می کند بر مبنای خود اظهاری حجاج است که البته این روش هم دقیق نیست اما مجبوریم به مردم اعتماد کنیم و معتقدیم خود مردم بهتر از همه می توانند از خودشان مراقبت کنند.

زیر بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی تاکید کرد: از همه حجاج می خواهیم که به خصوص تا دو هفته اول بعد از بازگشت به کشور اگر تب، سرفه یا هر گونه ناراحتی داشتند؛ حتما به پزشک مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت دقایقی پیش به ایرنا گفت: شمار شهدای ایرانی فاجعه منا به 133تن افزایش یافته و آمار مجروحان این فاجعه نیز به 99 تن رسیده است.

اوحدی، تعداد زائران ایرانی را که تاکنون به کاروان های خود مراجعه نکرده اند، 354 تن اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، پیش تر شمار شهدای فاجعه منا 131 تن اعلام شده بود.

فاجعه منا پنجشنبه هفته گذشته همزمان با روز عید قربان و هنگام حرکت زائران برای رمی جمرات بر اثر ازدحام جمعیت رخ داد.
در این حادثه در مجموع نزدیک به دو هزار زائر مسلمان جان خود را از دست دادند و به گفته سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت بیش از این تعداد نیز مجروح شده اند.

کد خبر 308472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha