حامد فوقانی: سلامتی شهروندان جنوب غرب تهران لابه‌لای چرخ‌دنده‌های دستگاه‌های مسئول با معادن شن و ماسه گیر کرده و باعث شده تا همچنان گردوغبار معادن شن و ماسه جنوب غرب تهران، نفس شهروندان در تمام پایتخت را هر از گاهی به شماره بیندازد؛

معادن  شن و ماسه

شهرونداني كه از 26خرداد‌ماه امسال شمارش معكوس 3‌ ماهه براي توقف صددرصدي فعاليت معادن شن و ماسه و تعيين تكليف نهايي آنها را آغاز كرده بودند، حالا از اينكه چنين اتفاقي نيفتاده، از وعده‌هاي مسئولان مربوطه دلسرد شده‌اند.

«مريم. ل» يكي از شهروندان ساكن محله خليج‌فارس به همين‌خاطر به همشهري گفت: «با اينكه بخش زيادي از معادن تعطيل شده‌اند اما بازهم گردوغبار امان ما را بريده، چراكه با وزش باد از غرب به شرق، گرد و خاك از كف گودهاي عميق 100تا 130متري بلند شده و هوا را آلوده مي‌كند. البته كمي از آلودگي صوتي به‌خاطر كم‌شدن تردد كاميون‌ها در شب‌ها راحت شده‌ايم.»
همسر اين شهروند در اين حين اما به تشديد بيماري ساكنان محله اشاره كرد: «چند روز پيش پدرم را به‌خاطر ناراحتي ريوي به بيمارستان بردم.

پزشك معالج وي با بررسي پرونده گفت كه بيماري ريوي‌اش تشديدشده و دليلش هم آلودگي هواي محل سكونت‌مان است.»
به گفته وي، گردوغبار معادن باعث آسيب‌هاي ريوي و چشمي بسياري از اهالي محله خليج‌فارس شده است. با اينكه ضرب‌الاجل 3‌ماهه فرمانداري براي تعيين تكليف معادن شن و ماسه به اتمام رسيده اما شواهد گوياي آن است كه بخشي از معادن مذكور همچنان فعال هستند.

اين در حالي است كه طبق بند 20ماده55 قانون شهرداري‌ها اين معادن بايد تعطيل مي‌شدند اما پيچ و خم‌هاي مالي، امنيتي، اداري و حتي سياسي باعث شده تا گره كاري كه سود انجام آن به شهر و شهروندان مي‌رسد، همچنان كور بماند‌.

حالا پس از گذشت حدود 10 روز ازپايان ضرب الاجل تعيين شده ، به‌نظر مي‌رسد كه بازهم مهلتي ديگر به معادن فعال داده شده است. تا جايي كه فيض‌الله وطني، دبير شوراياري محله خليج‌فارس اعلام كرد: برخي شب‌ها كاميون‌هاي حامل نخاله وارد يكي از معادن مي‌شوند. آمار و تصاوير پورتال مستقر در محدوده 400هكتاري معادن نيز ادعاي اين شورايار را تأييد مي‌كند چراكه گوياي افزايش ميزان نخاله دپو شده است. از سوي ديگر نيز برخي تصاوير نشان مي‌دهد كه 2معدن از 4معدن از كف نيز
برداشت مي‌كنند.

آلودگی

کد خبر 308401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha