اعضای شورای پول و اعتبار چهارشنبه شب در تازه‌ترین تصمیم خود برای ایجاد تحرک در بخش ساخت مسکن مهر، سقف وام را از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان افزایش دادند.

بانک

آنها همچنين براي تحريك انگيزه مصرف‌كنندگان به خريد كالاي ايراني به اين نتيجه رسيدند كه بانك‌ها را موظف سازند 10درصد از كل وام‌ بانكي را به تسهيلات در قالب عقد خريد دين اختصاص دهند. با اجراي اين تصميم، فروشندگان كالاهاي توليد داخل مي‌توانند اقساط بلندمدت طلب خود از خريداران كالا را به بانك‌ها ارائه دهند و زودتر به پول‌شان برسند.

شوراي پول و اعتبار هدف از اين تصميم را تحرك بخشيدن به بخش توليد و افزايش سرعت گردش فعاليت واحدهاي توليدي عنوان كرده است كه بنگاه‌هاي توليدي از اين طريق مي‌توانند اقدام به فروش مدت‌دار محصولات توليدي خود كنند. اكبر كميجاني، قائم‌مقام بانك مركزي پيش از تصويب اين مصوبه در شوراي پول و اعتبار گفته بود : به‌طور كلي اين طرح مي‌كوشد كه با استفاده از ابزار خريد دين بتوان زمينه پرداخت تسهيلات خريد كالاهاي بادوام صنعتي ازجمله خودرو و لوازم خانگي را فراهم كرد.

  • بسته جديد گره‌گشا خواهد بود؟

به گزارش همشهري، بانك مركزي در 2سال گذشته دست‌كم با 3تصميم و تدبير مصوب شوراي پول و اعتبار براي كم كردن آثار ركود اقتصادي در بخش‌هاي مولد و صنعتي كشور و رفع موانع موجود بر سر تأمين نقدينگي و سرمايه در گردش بنگاه‌هاي اقتصادي گام‌برداشته است.

اين نهاد پولي سال گذشته در نخستين گام، با افزايش نرخ سود وام‌هاي كوچك و متوسط از 14 به 22درصد تلاش كرد تا بن‌بست ايجاد شده بر سر پرداخت وام را بشكند؛ تدبيري كه اگرچه نشان از كاهش سهم وام گران‌قيمت بانكي با نرخ سود نزديك به 27تا 30درصد دارد، اما برخي گزارش‌هاي غيررسمي از تخلف تعدادي از بانك‌ها حكايت دارد.

تدبير ديگر بانك مركزي، افزايش سقف وام خريد و فروش اقساطي برخي كالاهاي توليد داخل ازجمله خودرو و لوازم خانگي درصورت همكاري واحد‌هاي توليدي و هماهنگ با وزارت صنعت، معدن و تجارت است كه گزارشي از ميزان اقبال مردم و توليدكنندگان تاكنون ارائه نشده است.

تدبير ديگر بانك مركزي برخاسته از تصميم بودجه‌اي نمايندگان مجلس در سال‌جاري است كه امكان استفاده از تسهيلات جايگزين وام ازدواج به ميزان 10ميليون تومان را فراهم مي‌كند كه بازپرداخت تسهيلات اين خط اعتباري كه بنگاه‌هاي توليدي ايجاد كنند، با بانك‌ها خواهد بود. نسخه چهارم بانك مركزي تا چه اندازه گره‌گشا خواهد بود؟

  • تدبير مسكن مهري شوراي پول

شوراي پول و اعتبار، سقف كلي تسهيلات طرح‌هاي مسكن مهر بانك مسكن را بيش از ۵۵ هزار ميليارد ريال افزايش داد. هدف از اين تصميم تكميل واحدهاي نيمه‌تمام طرح مسكن مهر عنوان شده تا به اين ترتيب حجم كل تسهيلاتي كه بانك‌ها به ساخت مسكن مهر اختصاص داده‌اند به رقم 555هزار ميليارد ريال برسد. البته اين ميزان افزايش نه از محل برداشت از منابع بانك مركزي بلكه از محل وصول اقساط مسكن مهر تأمين مي‌شود. به‌اين ترتيب سقف وام مسكن مهر از 25ميليون تومان به 30ميليون تومان افزايش مي‌يابد.

  • تسهيلات خريد دين چيست؟

بانك‌ها اسناد و اوراق تجاري متعلق به واحدهاي توليدي، بازرگاني و خدماتي را تنزيل مي‌كنند.

خريد دين جزو تسهيلات كوتاه‌مدت است و حداكثر مدت آن نبايد از يك سال تجاوز كند.

خريد دين نياز واحدهاي توليدي، خدماتي و بازرگاني را تأمين كند.

بانك‌ها قبل از خريد اوراق تجاري از حقيقي بودن دين و همچنين معتبر بودن متعهد اطمينان حاصل كنند.

نرخ سود تسهيلات خريد دين در حال حاضر 22درصد است.

کد خبر 308397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha