پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: با وجود بحرانی بودن منابع آب کشور، ایران جزو ۲۲ کشور پرمصرف دنیا از نظر سرانه مصرف آب قرار دارد.

water

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، مهندس مهدی نظرزاده گفت: متاسفانه با وجود وضعیت بحرانی منابع آب، ایران جزو 22 کشور پر مصرف دنیا از نظر سرانه مصرف آب قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه متوسط 30 ساله بارندگی سالانه استان قم 163 میلی‌متر است، اظهار داشت: این میزان معادل 65 درصد بارش متوسط کشور، 22درصد بارش متوسط قاره آسیا و 20درصد بارش متوسط جهان است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه سرانه منابع تجدیدپذیر استان کمتر از 500 مترمکعب در سال است، تصریح کرد: در اکثر سفره‌های آب زیرزمینی موجود، افت سطح آب و کاهش کیفیت آب به یک پدیده دائمی و مستمر تبدیل شده، به گونه‌ای که میانگین افت سطح ایستایی در استان حدود 1 متر و در بعضی نقاط به 2 متر در سال نیز می‌رسد.

وی همچنین سرانه مصرف خانگی آب در قم را حدود 160 لیتر در روز و بالاتر از استانداردها دانست.

نظرزاده در ادامه به تشریح روش‌های مدیریت مصرف آب پرداخت و گفت: اصلاح قوانین و مقررارت از جمله قیمت گذاری واقعی آب، اصلاح تاسیسات و تجهیزات از جمله بازچرخانی آب، ترویج استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف، آموزش همگانی و مجموعه اقدامات فرهنگی از جمله برنامه‌های مدیریت مصرف آب است.

وی مصرف آب و سوخت کمتر، حفاظت از محیط زیست، منافع کلان اقتصادی برای کشور و صرفه جویی در هزینه خانواده را از جمله مزایای استفاده از قطعات کم مصرف آب برشمرد و اظهار داشت: ساده‌ترین و اثربخش‌ترین و همچنین کم هزینه‌ترین کار در راستای کاهش مصرف آب تعویض سرشیرها و مجهز نمودن شیرآلات به درفشان‌های کاهنده مصرف است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه حدود 30 درصد کل مصارف خانگی مربوط به مصارف حمام است، گفت: سردوش های معمولی، آبی بیشتر از نیاز واقعی تحویل می‌دهند که با استفاده از سردوش های کم مصرف به میزان زیادی در مصرف آب صرفه‌جویی انجام می‌شود.

کد خبر 308295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha