رئیس‌جمهور برای شرکت در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به‌زودی عازم نیویورک می‌شود.

حسن روحانی

  حسن روحاني در 2سال اول رياست‌جمهوري خود نيز به اين اجلاس رفته بود و در سومين دور حضور خود از پنجشنبه دوم مهرماه راهي آمريكا مي‌شود. او سال گذشته 31شهريور برنامه سفر خود به نيويورك را با هدف آخرين رايزني‌هاي هسته‌اي در حاشيه اجلاس سازمان ملل تهيه كرده بود.

امسال اما سخنراني و ديدارهاي او در زمان برگزاري اجلاس جنبه عمومي‌تري دارند و براساس اخبار منتشر شده او به تبيين نظرات ايران درباره مهم‌ترين مسائل بين‌المللي خواهد پرداخت. روحاني در نخستين حضور خود در اجلاس سازمان ملل در سال92 طرح «جهان عليه خشونت و افراطي‌گري» را ارائه داده بود كه با اكثريت آرا نيز به تصويب رسيد.

در عين حال به‌رغم پايان يافتن مذاكرات هسته‌اي ايران، تروريسم به‌عنوان يكي از بحران‌هاي اساسي خاورميانه همچنان به قوت خود باقي است و روحاني به‌احتمال در اين سفر مجال بيشتري براي رايزني در اين خصوص خواهد داشت. اجلاس عادي مجمع عمومي هر سال در سومين سه‌شنبه‌ماه سپتامبر آغاز و تا نيمه دسامبر ادامه مي‌يابد. سومين سفر رئيس دولت يازدهم به نيويورك در شرايطي رخ مي‌دهد كه پيش از اين روساي جمهور كشورمان 14بار در اين مجمع به ايراد سخنراني پرداخته‌اند. در اين ميان ركورددار سفر به نيويورك محمود احمدي‌نژاد بود كه 8بار براي حضور در مجمع عمومي به اين شهر رفت.

در واقع او تنها رئيس‌جمهور ايران بود كه بيشترين سخنراني و سفر با بيشترين همراه به سازمان ملل را در كارنامه 8ساله خود ثبت كرد. اين درحالي است كه رؤساي جمهور پيش از دولت احمدي‌نژاد يك يا 2بار در اجلاس سازمان ملل حضور پيدا كرده بودند و روحاني پنجمين رئيس دولت ايران است كه در اين اجلاس شركت مي‌كند. در دهه60 از ميان مسئولان نظام شهيد رجايي و آيت الله العظمي خامنه‌اي در مقام رئيس جمهور وقت ايران هركدام يك‌بار به سازمان ملل رفته بودند اين عدم‌استقبال از سفر به نيويورك به‌علت‌هايي همچون آمريكاستيزي انقلابي و شائبه حمايت سازمان ملل متحد از دولت عراق در جنگ تحميلي 8ساله نسبت داده مي‌شد.

در 14سخنراني روساي دولت (شهيد رجايي به‌عنوان نخست‌وزير به نيويورك رفته بود) در مجمع عمومي سازمان ملل موضوعاتي چون افشاي جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي، ضرورت تغيير قواعد حاكم بر مناسبات سازمان ملل، حمايت از ملت‌هاي‌مظلوم، گوشزد خطر سست‌شدن ارزش‌هاي اخلاقي، گفت‌وگوي تمدن‌ها و لزوم پرهيز از خشونت و افراطي‌گري مورد توجه در اين سخنراني‌ها بوده‌اند.

مجيد انصاري معاون پارلماني رئيس‌جمهور درباره سخنراني روحاني در اجلاس2015 پيش‌بيني كرده او به نمايندگي از مردم ايران از چهره اسلام دفاع كند. روحاني طرح جهان عاري از خشونت را مطرح كرد كه مورد استقبال جهانيان قرار گرفت و امروز جهانيان آماده شنيدن پيام صلح‌آميز مبتني بر حقوق متقابل هستند.

کد خبر 307933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha