سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: پردیس تئاتر خاوران، مجموعه آیینی صبا و خانه موزه استاد انتظامی به این سازمان واگذار شده است. روز گذشته نیز در جلسه با شهردار تهران نیز بحث تعالی تئاتر تهران مطرح شد و اهداف کوتاه مدت تعین شد.

سازمان فرهنگی هنری

به گزارش تسنیم، نشست رسانه‌ای چهارمین جشنواره تئاتر شهر پیش از ظهر امروز 23 شهریور با حضور امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهرام کرمی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای این نشست گفت: پس از جلساتی با گروه های حرفه ای تئاتر داشتیم دستاوردهای خوبی برای ما داشت و یکی از آن ها برگزاری چهارمین جشنواره تئاتر شهر است. قرار ما براین شد که جشنواره صرفا برگزاری نباشد و قرار است اهداف ما پس از جشنواره ادامه داشته باشد. نکته دیگر صرف اجرای تئاتر و انتخاب کارهای برتر نباشد و کار علمی، پژوهشی و مدرسه ای شکل بگیرد.

وی با اشاره به چاپ و انتشار چند کتاب در آینده نزدیک، اظهار داشت: جامعه حرفه ای تئاتر به شکلی دیگر به تئاتر نگاه می کند و جامعه آماتور و دانشجویی نگاهی دیگر دارد. می خواهم خواهش کنم از منتقدان و صاحب نظران که جشنواره تئاتر شهر را نقد کنند و در کنار مشکلاتی که وجود دارد زوایای مختلف را نیز ببینید.

شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تشکر از رسانه ها به عنوان حامیان تئاتر گفت: چهارمین جشنواره تئاتر شهر جشنواره ای شناخته شده است که به عنوان رویدادی موثر به حساب می آید و بخش های مختلفی در جشنواره داریم و ژانرهای متفاوتی را دیده ایم. جشنواره در هفت بخش است.

وی افزود: 1075 گروه نمایشی متقاضی حضور در جشنواره بودند که در نهایت 75 گروه در جشنواره حضور دارند. 15 سالن که شامل فرهنگسرا و سالن های حوزه هنری در اختیار جشنواره است. حدود 1024 هنرمند در جشنواره شرکت می کنند و رویکرد ما حمایت از گروه تئاتر جوان است. هدف ما این بود جشنواره فرصتی شود که بتوانیم از گروه های جوان حمایت کنیم.

کرمی با اشاره به حمایت از گروه های نمایشی توس شهرداری در طول سال اظهارداشت: ما از سال گذشته تمام تلاش خود را کرده ایم تا بتوانیم زیر ساخت های جشنواره درست کنیم، در همین راستا با اینکه سال گذشته هم امکان اضافه کردن بخش بین الملل را داشتیم و گروه های از آلمان هم علاقه مند به حضور در تهران بودند، اما در این امر عجله نکردیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: متاسفانه اکثر سالن هایی که در اختیار ماست چند منظوره هستند و زیرساخت مناسبی ندارند. همچنین امسال ما سه کتاب نمایش نامه «سردار مهر و ماه»، کتاب پژوهشی تئاتر شوارایی و شهروندی و مجموعه سه نمایش نامه کودک و نوجوان را همزمان با جشنواره منتشر می کنیم.

کرمی با تاکید بر تاثیرگذاری و اهمیت مدرسه تئاتر شهر، گفت: این بخش برای ما خیلی مورد توجه بود و از ابتدای شروع این کلاس های هنرجوهای جوان که علاقه مند بودند در این کلاس ها شرکت کردند. ما امسال در کنار بزرگداشتی که برای داوود رشیدی برگزار می کنیم، از داوود دانشور نیز به پاس سال ها فعالیتش تجلیل می کنیم و همچنین از افرادی که در آموزش و گسترش تئاتر نقش دارند نیز تقدیر به عمل می آوریم. در بخش عکاسی نیز ما در شیوه ای جدید به صورت رالی عکاسی برگزار می کنیم که در دو بخش صحنه ای و خیابانی با مدیریت رضا موسوی است.

وی با بیان اینکه ما جشنواره ای موثر می خواهیم، اظهار داشت: ما از همین الان نیمی از نمایش های جشنواره را حمایت می کنیم و اگر هیئت داوران تشخیص بدهد از 75 نمایش حاضر در جشنواره نیز به صورت کامل حمایت اجرای عموم می کنیم. میانگین سنی جشنواره 1024 هنرمندی که در جشنواره امسال حضور دارند 24 سال است.

این نمایش نامه نویس برجسته تئاتر افزود: افتتاحیه جشنواره تئاتر شهر امسال شکلی خاص تر دارد. قرار است روز پنجشنبه با حضور مدیران ارشد شهرداری تهران و مهمانان ویژه و رسانه ها نمایش محیطی «دریا دلان» در محوطه تئاتر شهر اجرا شود. این نمایش توسط یک عده از جوانان متعهد و خودجوش برای شهدای غواص تولید شده و ما نیز وظیفه خود دانستیم که از این اثر حمایت ویژه کنیم، همچنین دو نهاد حوزه هنری و مرکز هنرهای نمایشی ارشاد در این تولید مشترک ما را یاری می کنند، علاوه براینکه این دونهاد به تریتب دو و یک سالن خود را به جشنواره اختصاص داده اند.

کرمی در پاسخ به تسنیم در رابطه با وضعیت پردیس های تئاتر شهرداری و نحوه مدیریت این سالن ها گفت: روز گذشته جلسه ای با آقای قالیباف، شهردار تهران داشتیم، محور جلسه نیز در مورد راه اندازی این سالن ها  و توجه به تئاتر بود. شهردار نیز تاکید داشت که این دو مجموعه سریع تر به ظرفیت تئاتر تهران با مدیریت منسجم بین نهاد های متولی در شهر تهران عملی شود.

وی در رابطه با خاوران گفت: سالن های پردیس خاوران مدت هاست که اماده است اما به دلیل نیاز به برق فشار قوی، همچنان اداره برق منطقه هیچ اقدامی برای این کار انجام نداده است و این مجموعه بی استفاده مانده است. سالن صبا نیز با دو سالن بلک باکس آماده است  و سالن اصلی آن هنوز آماده نشده، قرار بود پیمانکار پایان شهریور سالن را تحویل بدهد تا حتی ما اختتامیه جشنواره را در این سالن بگیریم که البته عملی نشد. اما تصمیم داریم خروجی های جشنواره را در این سالن ها به اجرای عموم برسانیم.

عبدالحسینی نیز در پاسخ به سوال تسنیم تاکید کرد: پردیس تئاتر خاوران، مجموعه آیینی صبا و خانه موزه استاد انتظامی به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران واگذار شده است. روز گذشته در جلسه با شهردار تهران نیز بحث تعالی تئاتر تهران مطرح شد و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را تعیین کردیم. قرار است این سالن ها با شورایی مشورتی اداره شوند و مدیریت اجرای این فضا به طور کامل در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و زیر نظر مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان باشد. امیدواریم بتوانیم تا روز اختتامیه جشنواره ساز و کار نهایی این اقدام و مدیریت سالن ها را مشخص کنیم.

کرمی در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با نحوه مدیریت در فرهنگسرا اظهار داشت: ما نیز همیشه درگیر سلیقه مدیران فرهنگسراها بوده ایم اما امسال با حمایت آقای صلاحی و عبدالحسینی توانستیم یکی از بهترین همکاری ها را با این فرهنگسرا ها داشته باشیم، به هر حال گاهی مدیران باعث تعطیلی برخی فعالیت ها می شوند و گاهی هم مانند مدیر فعلی فرهنگسرای ابن سینا خودشان جشنواره ای تاثیر گذار مانند خمسه برگزار می کنند. امسال هم 168 گروه از امکانات فرهنگسراها جهت تمرین استفاده کردند.

کرمی در رابطه با همکاری شهرداری تهران و همدان نیز اظهار داشت: اتفاقا این همکاری جز برنامه هایی است که به واسطه حضورم در همدان پیگیری می کنم، البته بخشی از آن امکان پذیر است و بخشی دیگر به خاطر شرایط مدیریتی بنده در شهرداری دوست نداشتم رخ بدهد. درهمین راستا هم از آقای قالیباف دعوت کردم که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به همدان بیایند.

کد خبر 307403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha