سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

عاطفه پورمحمد-حدیث رحمانی: هرچیزی رسم و رسوم خودش را دارد و برای رسیدن به خانه بخت ناچاریم هزینه‌هایی را متقبل شویم؛ هزینه‌هایی که البته تا حد زیادی می‌شود آنها را کاهش داد؛ بخشی را با کمی ساده‌گیری و قناعت، بخشی را هم با مقداری خلاقیت و استفاده از ابتکارهای اهل فامیل.

خانـه  بخت و هزینه‌های سخت!

 البته با اين فرض كه چيزي هم كم و كاست نباشد؛ آن هم براي مراسمي كه قرار است فقط يك‌بار برايمان اتفاق بيفتد اما خاطراتش را يك عمر تعريف كنيم. ليست كارها و خريد‌هاي مرسوم را با ميانگين تقريبي هزينه‌ها برايتان آماده كرده‌ايم. هر چند بسته به شهر و شرايطي كه داريد، لازم است آن را كمي تغيير دهيد، مواردي را اضافه و برخي را حذف كنيد. يا خريد را با قيمت ديگري انجام دهيد. فهرست تنظيم شده در اين صفحه به شما كمك مي‌كند تا بهتر متوجه بسياري از خرج‌هاي غيرضروري و قابل حذف بشويد.

  • طلا و ساعت

هرجاي دنيا هم كه برويد نخستين خريدي كه عروس و داماد براي ازدواج‌شان مي‌كنند از حلقه ازدواج و جواهرات شروع مي‌شود. لازم است بدانيم نوع نگيني كه روي طلا سوار مي‌شود در مجموع قيمت تأثير زيادي دارد. نگين‌هاي اتمي قيمت بسيار پايين‌تري از نگين‌هاي برليان و ماركيس دارند اما در عوض زمان فروش ضرر كمتري مي‌كنيد. اگر در خريد طلا نمي‌خواهيد هزينه‌زيادي صرف كنيد سرويس‌هاي تراشه در بازار بسيار زياد است كه هم زيبا هستند و هم قيمت بسيار پايين‌تري نسبت به سرويس‌هاي جواهر و نگين‌دار در بازار دارند.

  • قيمت

انگشتر نشان يا انگشتر نامزدي سبك ساده و بدون نگين 500هزار تومان همراه با نگين برليان يك ميليون تومان
حلقه ازدواج ساده و بدون نگين يك‌ميليون تومان همراه با نگين برليان يك‌ميليون و700هزار تومان
سرويس كامل طلا (سبك وزن) ساده و بدون نگين 7ميليون تومان همراه با نگين برليان 12ميليون تومان
يك جفت ساعت عروس و داماد (ساده) 600هزار تومان

  • آينه و شمعدان

آينه و شمعدان از مواردمرسوم سفره عقد است. از قديم گفته‌اند فلسفه‌اش اين است كه دل‌هايشان مثل آينه صاف و زلال باشد. 2شمعدان هم كنار آينه قرار مي‌گيرد كه نشان‌دهنده گرمي و روشنايي پيوند ازدواج است. سايز‌ها و جنس‌هاي مختلفي از آينه و شمعدان در بازار موجود است كه پر طرفدار‌ترين آنها آينه و شمعدان‌هاي روكش نقره با شمعدان‌هاي كريستالي است.

  • قيمت

يك دست آينه و شمعدان روكش نقره در اندازه متوسط 500هزار تومان

  • لباس عروس

خريد لباس از آن خريد‌هايي است كه قيمت آن با قيمت محله و منطقه‌اي كه خريد مي‌كنيد به طرز عجيبي ارتباط مستقيم دارد. پس فكر نكنيد كه قيمت بالا هميشه نشان‌دهنده كيفيت بالاي آن است. وارد هر مزون و فروشگاهي هم كه شويد كلي پيشنهاد جلويتان مي‌گذارند.

  • قيمت

متوسط هزينه تهيه يك لباس عروس سفارش دوخت يك ميليون تومان به بالا
خريد به‌صورت آماده 800 هزار تومان
اجاره 300هزار تومان به بالا
ساير ملزومات (تاج، تور، كفش، شنل، دسته گل عروس) حدود 200هزار تومان

  • لباس داماد

هنگام خريد به اندازه‌ها و فرم ايستادن لباس، مخصوصا سرشانه‌ها و پاچه‌هاي شلوار دقت كنيد. كساني كه قد كوتاه‌تري دارند نبايد كت‌هاي بلند بپوشند چون آنها را كوتاه‌تر نشان مي‌دهد. خيلي قد بلندها هم بايد كت‌هاي به نسبت بلند تري بپوشند تا متناسب جلوه كنند.

  • قيمت

يك دست كت و شلوار دامادي 400هزار تومان به بالا
يك جفت كفش چرم ساده 80تا 100هزارتومان
پيراهن مردانه دامادي 50هزار تومان

  • محضر

براي ثبت ازدواج بايد يك دفترخانه نزديك خانه يا يك آزمايشگاه پيدا كنيد كه مجبور نباشيد خيلي بچرخيد. دفترخانه‌‌ همان ابتدا چند گواهي دست‌تان مي‌دهد تا برويد آزمايشگاه و آنجا برايتان پر كنند. ثبت محضري هم بدون خرج نيست.

  • قيمت

ثبت ازدواج در محضر 250هزار تومان

  • آزمايشگاه

به‌طور معمول ابتدا از آقاي داماد يك آزمايش خون مي‌گيرند. ازدواج زوجي كه هر دو كم خوني دارند خطرناك است. آزمايش پر هزينه ژنتيك هم جز در موارد معدودي ضرورتي ندارد. غير از اينها مواردي مثل تست اعتياد و ... هم هست. بعد از آن مي‌توانيد مداركتان را بگيريد و دوباره به محضر مراجعه كنيد. اعتبار آزمايش يك ماهه است.

  • قيمت

هزينه آزمايشگاه به‌صورت عادي 80 هزار تومان

  • ماشين و دسته گل عروس

عروس خانم وقتي گل مي‌چيند، هزينه‌اش به پاي آقا داماد است. قيمت دسته‌گل به تعداد و نوع گلي كه انتخاب مي‌كنيد بستگي دارد. ماشين عروس نيز به همين صورت است و هرچه پر گل‌تر باشد پر هزينه‌تر مي‌شود. برخي هم ترجيح مي‌دهند از گل‌هاي مصنوعي و فلزي براي تزيين ماشين عروس استفاده كنند كه كرايه آن كمي بالاتر است و فرداي عروسي بايد همه آن را پس بدهند.

  • قيمت

هزينه گل‌آرايي ماشين عروس 300هزار تومان
دسته گل عروس 100تا 300هزار تومان

  • كارت عروسي

نوع كارتي كه براي عروسي انتخاب مي‌كنيد گرچه مهم است اما مهم‌تر از محتواي متني كه در آن مي‌نويسيد نيست. اختلاف قيمت كارت‌ها اگرچه به‌نظر نمي‌آيد اما وقتي حواستان باشد كه قرار است نزديك 100كارت سفارش بدهيد، بيشتر خودش را نشان مي‌دهد.

  • قيمت

100عدد كارت عروسي ساده 100هزار تومان

  • تالار و خدمات داخل تالار

هر تالاري را كه بخواهيد براي مراسم عروسي‌تان انتخاب كنيد، ابتدا يك مبلغ به‌عنوان ورودي از شما مي‌گيرد كه نه ربطي به تعداد مهمان‌هايتان دارد نه منوي غذايي كه انتخاب مي‌كنيد. در روزهاي تعطيل و اعياد مذهبي و آخر هفته‌ها اين مبلغ ورودي بيشتر مي‌شود اما اگر اواسط هفته را به‌عنوان شب عروسي انتخاب كنيد ورودي كمتري مي‌پردازيد. اگر بخواهيد مراسم عروسي را در يك باغ- تالار برگزار كنيد به‌مراتب بايد هزينه بيشتري بپردازيد.

  • قيمت

هزينه ورودي يك تالار معمولي در شهرهاي بزرگ روزهاي وسط هفته حدود 500هزار تومان
آخر هفته‌ها و اعياد مذهبي حدود 800هزار تومان
هزينه ورودي يك باغ - تالار در شهرهاي بزرگ روزهاي وسط هفته حدود يك ميليون تومان
آخر هفته‌ها و اعياد مذهبي حدود يك ميليون و 500هزار تومان

بعد از انتخاب تالار و پرداخت ورودي آن حالا بايد به فكر اين باشيد كه قرار است به مهمان‌هايتان چه چيزي بخورانيد. هزينه پذيرايي به تعداد حساب مي‌شود و حتما از مهمان‌هايتان درخواست كنيد كه اگر تشريف نمي‌آورند حتما قبل از مراسم عروسي به شما اطلاع بدهند تا مجبور نباشيد پول بيشتري بپردازيد.

  • قيمت

نوشيدني (چاي + شربت + نسكافه) هر نفر حدود 800تومان
ميوه براي هر 700گرم و 3نوع ميوه 3هزار تومان به بالا
شيريني هر 15نفر يك كيلو گرم هر كيلو15هزار تومان
شام (يك شام اصلي + سالاد و نوشابه) 20هزار تومان

  • سفره عقد

از قديم رسم بوده كه هنگام عقد عروس و داماد يك پارچه ترمه جلويشان پهن مي‌كردند و روي آن آينه و شمعدان، قرآن، نبات، نان و پنير و سبزي، بادام و عسل مي‌گذاشتند. حالا سفره‌هاي عقد امروزي براي خودشان كلي دم و دستگاه دارند و كرايه كردن‌شان هزينه كمي ندارد. در خيلي از تالار‌ها اتاق عقد طراحي شده است كه عروس و داماد قبل از مراسم عروسي آنجا مي‌روند و خطبه عقد را جاري مي‌كنند. خيلي از عروس و داماد‌ها هم علاقه دارند برنامه عقد را قبل از مراسم عروسي در منزل برگزار كنند و سفره را براي خانه كرايه كنند.

  • قيمت

كرايه و چيدمان سفره عقد از 400تا 700هزار تومان

کد خبر 307323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha