شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

نمایش «دو روی روایت نادری» از جمله آثاری است که در بخش پیشکسوتان هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی روی صحنه رفت و با پایان جشنواره، اجرای عمومی آن بلافاصله در تماشاخانه سنگلج آغاز شد.

نمايش، داستان تعدادي از سرداران دوره نادري را روايت مي‌كند كه كمر به قتل نادرشاه بسته‌اند. همزمان، چندمطرب وارد داستان مي‌شوند و... . دو روي روايت نادري مانند ديگر نمايش‌هاي قبلي گروه نقاب كه در حوزه آييني و سنتي كار مي‌كند، نگاهي طنز دارد.

جواد نوري كه اين بار متن خيرالله تقياني‌پور را كارگرداني كرده، درباره رويكرد گروه به اجراي نمايش‌هاي طنز به همشهري مي‌گويد: سعي كرديم فضاي نمايش‌هاي تاريخي به جامعه امروز نزديك باشد. امروز مردم ما به خنديدن نياز دارند و بهتر كه بتوان يك اثر نمايشي را به شكل طنز به مخاطب ارائه داد. نشان دادن بخشي از تاريخ ايران نيازمند پژوهش و تحقيق فراوان است و در اين نمايش آداب و رسوم و عادت‌هاي دوره افشار را مورد مطالعه قرار داديم.

وي ادامه مي‌دهد: در دو روي روايت نادري از تجربه‌هاي گروه در نمايش‌هاي گذشته استفاده و تلاش كرديم داستان‌هاي تاريخي خودمان را بر شيوه‌ها و تكنيك‌هاي نمايش ايراني منطبق كنيم. اين كارگردان، اجراي دو روي روايت نادري در سنگلج را هم‌چنين تشريح مي‌كند: در سال‌هاي گذشته 3نمايش «پري»،«روزي گذري روزگاري» و «مرثيه وارثان» را اجرا كرديم و قرار بود امسال يك نمايش ديگر را در سنگلج اجرا كنيم.

با تعويق اجراي «بوقلمون» و آغاز جشنواره آييني و سنتي، تصميم گرفتيم دو روي روايت نادري را به صحنه ببريم. نوري يادآور مي‌شود: مي‌خواستيم براي نشان دادن و بازگو كردن خيلي مسائل و اتفاق‌ها از تصاوير ويدئوپروژكتور استفاده كنيم ولي شرايط فراهم نشد و اين مسائل را با استفاده از سايه‌بازي روايت مي‌كنيم.

دو روي روايت نادري كه در اجراي جشنواره‌اي 100دقيقه بود، در اجراي عمومي به 80دقيقه كاهش يافته و اجراي آن تا 22مهر ساعت 20ادامه دارد. 11بازيگر از گروه نمايش نقاب در اين نمايش ايفاي نقش مي‌كنند كه مانند اغلب نمايش‌هاي گروه، موسيقي زنده با بهره‌گيري از تلفيق سازهاي ايراني و كلاسيك بازيگران را همراهي مي‌كند.

کد خبر 306981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha