چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

نشست ویژه کمیسیون اروپا برای بررسی بحران پناهجویان، دیروز صحنه رویارویی موافقان و مخالفان پذیرش مهاجران و پناهجویان در این قاره بود.

اروپا

ژان كلود يونكر رئيس كميسيون اروپا كه عالي‌ترين نهاد اجرايي اين اتحاديه است، در ابتداي اين جلسه در سخنان كم‌سابقه‌اي، به وضعيت كنوني اتحاديه اروپا و چگونگي مواجهه با بحران پناهجويان پرداخت. او گفت: وضعيت و حال اين روزهاي اتحاديه اروپا خوب نيست. او با اشاره به اختلافات شديد ميان اعضاي اتحاديه اروپا درباره موضوعات مختلف و حالا بحث پناهجويان گفت:

اتحاديه اروپا اكنون نه آنقدر اروپايي است و نه آنقدر متحد كه بتوان آن را اتحاديه اروپا ناميد. اشاره او به اختلاف نظرهاي شديدي است كه ميان كشورهاي شرق و غرب اروپا بر سر چگونگي مواجهه با بحران پناهجويان وجود دارد. اين اختلاف فقط به بلوك‌هاي مختلف شرق و غرب محدود نشده و به داخل اين كشورها هم كشيده شده‌است.

رئيس كميسيون اروپا طرح تقسيم و توزيع پناهجويان ميان كشورهاي اروپايي را تشريح كرد و گفت: اروپا بايد 160هزار پناهجو را در خود جاي دهد. اين در حالي است كه سازمان ملل اخيرا اعلام كرده اتحاديه اروپا بايد 200هزار پناهجو را در خود جاي دهد. عمده اين پناهجويان آوارگان جنگ سوريه هستند كه در روزهاي اخير با عبور از دريا خود را به مرزهاي مقدونيه، صربستان و مجارستان رساندند تا از آنجا به كشورهاي غرب اروپا بروند. براساس طرح كميسيون و نهاد اجرايي اتحاديه اروپا، كشورهايي كه اين سهميه بندي را رعايت نكنند جريمه مي‌شوند.

سخنان رئيس كميسيون اروپا بلافاصله با واكنش منفي بعضي كشورها روبه‌رو شد. ازجمله انگليس اعلام كرد كه به اين سهميه‌بندي پايبند نخواهد بود و طرح خود را در اين زمينه اجرا خواهد كرد. دولت ديويد كامرون در انگليس اخيرا اعلام كرد اين كشور طي 2سال 10هزار پناهجو را خواهد پذيرفت.

در همين حال زيگمار گابريل، معاون صدر اعظم آلمان ديروز گفت اين كشور تا آينده قابل پيش‌بيني قادر است سالانه ۵۰۰ هزار پناهجو را بپذيرد. آلمان پيش از اين گفته بود تا پايان سال‌جاري ميلادي، 800هزار پناهجو را مي‌پذيرد كه اين رقم چهاربرابر سال2014 است.آنچه اكنون اروپا را با بحران روبه‌رو كرده، هجوم چند صدهزار پناهجو عمدتا آواره از جنگ سوريه است. اين در حالي است كه كشورهاي بسيار كوچك و كم امكانات خاورميانه مانند اردن و لبنان، اكنون ميزبان ميليون‌ها پناهجو هستند.

کد خبر 306724

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha