بعد از حضور مذاکره‌کنندگان سابق هسته‌ای از تیم سعید جلیلی گرفته تا تیم محمد جواد ظریف در کمیسیون برجام؛ قرار است وزیران اقتصادی دولت هم به‌زودی مهمان کمیسیون برجام شوند تا برنامه‌هایشان در دوران پسا تحریم را به نمایندگان ملت گزارش دهند.

برجام

 از سويي ديگر، يك منبع آگاه به همشهري گفته كه كميسيون برجام رئيس سازمان انرژي اتمي را بار ديگر براي ارائه توضيحاتي درباره توافق محرمانه ايران و آژانس به مجلس دعوت كرده است.

  • درخواست جزئيات توافق محرمانه

توافق محرمانه ايران و آژانس 23تيرماه در زمينه نحوه حل و فصل ادعاهاي آژانس درباره برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران و همچنين نحوه اجراي برنامه جامع اقدام مشترك منعقد شد. كميسيون برجام در نامه‌اي به علي‌اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران از وي خواسته تا توافق محرمانه‌اي كه ميان ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صورت گرفته را براي بررسي در اختيار كميسيون ويژه برجام قرار دهد. صالحي در يك برنامه تلويزيوني بعد از مذاكرات وين از اين توافق به‌عنوان يك سند محرمانه بين ايران و آژانس ياد كرد و گفته بود كه قرار نيست اين سند منتشر شود.

اعضاي كنگره آمريكا در مقطعي با دعوت از يوكيا آمانو دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از او درخواست كرده بود كه جزئيات اين سند را در اختيارشان قرار دهد. آمانو به كنگره رفت اما بعد از آن بهروز كمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي كشورمان اعلام كرد كه دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي جزئيات توافق محرمانه ايران و آژانس را در اختيار اعضاي كنگره قرار نداده است.

  • وزيران اقتصادي در راه مجلس

كميسيون برجام پس از ميزباني از منتقدان و موافقان سياسي مذاكرات، حالا به سراغ وزيران اقتصادي كابينه رفته است تا روشن شود بعد از توافق و در دوران پساتحريم چه تحول اقتصادي در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي و صنعتي ايجاد شده و درباره آنچه قرار است به بركت توافق هسته‌اي سر سفره مردم بيايد توضيح دهند. به‌گزارش همشهري، كميسيون برجام از علي طيب‌نيا، بيژن نامدار زنگنه و محمدرضا نعمت‌زاده وزيران اقتصاد، نفت و صنعت دعوت كرده تا در روزهاي آينده در جلسات كميسيون حاضر شوند.
ولي‌الله سيف، رئيس بانك مركزي هم مهمان ديگر كمسيون برجام است. او قرار است درباره مقدار پول‌هاي بلوكه شده و نحوه هزينه كرد آنها بعد از آزاد شدنشان به مجلسي‌ها توضيح دهد.

  • ارسال سؤالات به دولت

گرچه تا‌كنون سيدعباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي، سعيد جليلي عضو شوراي امنيت و تيم سابق مذاكره‌كننده ايران و علي شمخاني دبيرشوراي‌عالي امنيت ملي كشور در كميسيون برجام حاضر شده و به سؤالات و ابهامات نمايندگان پاسخ داده‌اند اما قرار است فهرستي از سؤالات اعضاي كميسيون ويژه برجام به‌صورت مكتوب براي دولت ارسال شود. اين سؤالات در حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي، فني و حقوقي در چارچوب برجام بوده و قرار است دولت پاسخ اين سؤالات را به‌صورت مكتوب به كميسيون ويژه برجام ارسال كند.

  • دعوت از دانشمند هسته‌اي

يك منبع آگاه همچنين از احتمال دعوت كميسيون برجام از محسن فخري زاده، دانشمند هسته‌اي ايران به اين كميسيون خبر داد تا مسائل فني برجام با حضور وي دقيق‌تر بررسي شود. نام فخري‌زاده پيش‌تر در قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عليه برنامه هسته‌اي ايران به‌عنوان فردي آورده شده بود كه آژانس خواهان مصاحبه با وي درخصوص برنامه هسته‌اي است.

  • واكنش به اظهارات جليلي

ديروز علي شمخاني، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي هم مهمان اين كميسيون بود و با بيان اينكه اميدوارم مجموعه مباحث مجلس و شوراي‌عالي امنيت ملي درباره توافق برجام خروجي واحدي داشته باشد، گفت: به‌طور حتم تلاش تيم هسته‌اي قبلي و فعاليت دوستان منتج به اين وضعيت شده و كسي نبايد تلاش گذشتگان را نقد كند و همچنين بايد نگاه منصفانه به تلاش مذاكره‌كنندگان كنوني وجود داشته باشد، از اين‌رو نفي تلاش هر دو تيم خطاي بزرگي است. اشاره شمخاني به اظهاراتي است كه يك روز قبل‌تر سعيد جليلي مذاكره‌كننده سابق هسته‌اي در جلسه كميسيون برجام مطرح كرده و گفته بود 100حق مسلم ايران در جمع بندي وين ناديده گرفته شده است.

ديروز علي‌اكبر ولايتي مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين‌الملل هم در سخناني ضمن حمايت از قضاوت عادلانه كميسيون برجام به سخنان جليلي در اين كميسيون واكنش نشان داد و گفت كه نظرات وي نتيجه بررسي خودشان است. سرانجام گروهي كه در مجلس تشكيل شده براي بررسي دقيق براي همين موضوع است.

علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي هم در واكنش به آن بخش از اظهارات جليلي كه گفته بود غرب در آلماتي حق غني سازي را براي ايران به رسميت شناخته به تاريخچه مذاكرات محرمانه در عمان اشاره كرده و گفته است نشست اول در فروردين سال91 برگزار شد و 11‌ماه طول كشيد تا نشست دوم در اسفند91 در مسقط برگزار شود،‌آمريكايي‌ها در نشست دوم مسقط اعلام كردند كه حق غني سازي را براي ايران به رسميت مي شناسند.

کد خبر 306636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha