مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت معماری اسپانیایی مزرعه‌ای سه‌طبقه و شناور را طراحی کرده‌است که می‌تواند سالانه ۱۰ تن محصولات کشاورزی را بدون نیاز به خاک و آب تولید کند.

مزرعه

براساس گزارش ساينس الرت، اين مزرعه خورشيدي متشكل از مزارع هيدروپونيك (بدون خاك) عظيمي است كه آب آن از آب نمك‌زدايي شده دريا تامين مي‌شود و پرورشگاه آبزيان در طبقه پايين آن اين مركز را به مركزي خود‌كفا با قابليت توليد مواد غذايي سالم و پاك تبديل مي‌كند.

مزرعه

اگرچه اين مزرعه درحال حاضر تنها يك طرح است و هيچ نمونه‌اي از آن ساخته نشده‌است، اما طرح و نقشه آن براساس فناوري‌هاي موجود در جهان ارائه شده از اين رو هيچ دليلي براي عملي نبودن بناي آن وجود ندارد. به گفته طراحان مزرعه،‌ اين طرح ايده‌اي تخيلي نيست و راه‌حلي كاملا قابل اجراست. شايد به آن معني نباشد كه مي‌تواند تمامي مشكلات گرسنگي بشريت را حل كند و يا جايگزين كشاورزي سنتي شود، اما طرح ابتكاري جديدي است كه مي‌تواند با ديگر تكنيك‌هاي توليدي در كشاورزي در راستاي كاهش مشكلات مرتبط با بحران غذا در گوشه و كنار جهان، رقابت كند.

اين اولين باري نيست كه طرح مزرعه‌اي شناور ارائه شده‌است. سال گذشته نيز گروهي ديگر از معماران اسپانيايي نسخه‌اي مرتفع‌تر از مزرعه‌اي شناور را ارائه كردند؛ همچنين مهندسان ژاپني و هندي نيز درحال ساخت مزارع خورشيدي شناور با هدف ذخيره‌سازي انرژي خورشيدي هستند.

با اين‌همه طرح جديد داراي اكوسيستم كوچكي است كه به صورت نظري از قابليت توليد 38 نوع سبزيجات، پنج نوع ميوه، و پرورش پنج گونه ماهي خواهد بود. براساس اين طرح،‌بالاترين طبقه مزرعه از صفحه‌هاي خورشيدي پوشانده خواهد‌شد تا نور خورشيد به عنوان منبع انرژي ذخيره‌سازي شود.

در طبقه دوم مزارع هيدروپونيكي (مزارعي كه در آن گياهان در خاك كاشته نمي‌شوند بلكه در محلولي مملو از مواد مورد نياز گياه كشت داده مي‌شوند) قرار دارند و از زائده‌هاي به جا مانده از اين مزارع براي تغذيه ماهي‌ها در پرورشگاه آبزيان در طبقه سوم استفاده خواهد‌شد. از فضولات آبزيان نيز براي كود‌رساني به محصولات كشاورزي استفاده مي‌شود و به اين‌شكل سيستم كشاورزي كاملا خوكفايي خلق خواهد شد.

شركت معماري Forward Thinking براين باور است مزرعه سالانه از توانايي توليد 1.7 تن ماهي و 8.1 تن سبزيجات برخوردار است. ابعاد اين مزرعه 200 متر در 350 متر برآورد شده‌است، يعني مساحتي برابر 204 هزار متر مربع.

مزرعه همچنين از توربين‌هاي بادي و مبدل‌هار انرژي موج برخوردار خواهد بودتا بتواند حداكثر استفاده از انرژي‌هاي پاك طبيعت را داشته‌باشد. براي اين مركز همچنين اتاق‌هاي نمك‌زدايي، قصابي، پردازش و بسته‌بندي نيز در نظر گرفته‌ شده‌است از اين رو مي‌توان محصولات توليد شده در آن را مستقيما به فروشگاه‌ها ارسال كرد.

نكته مهم‌تر از همه، خودكار بودن كامل مزرعه‌است، زيرا فرايند آب‌رساني و قرارگيري مزرعه در بهترين موقعيت براي دريافت نور خورشيد تماما توسط حسگرهايي خودكار انجام مي‌شوند.

کد خبر 306533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha