همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه 12 شهریور آغازگر اجلاس وزرای کشور‌های عضو جنبش غیرمتعهدها در تهران بود.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست دوروزه وزاری کشور های عضو جنبش غیر متعهد ها در تهران گفت: آنگاه که توحید انکار شود و هر کس، دیگران را به خود فراخواند و تنها منافع خویش را بخواهد بدون شک نخستین قربانی، حقوق بشر خواهد بود.

احمدی نژاد افزود: فرهنگ بومی ملتها ریشه فطری و الهی دارد و اگر دقت کنیم اساس آن بر توجه، برادری، عشق، ‌محبت، عدالت و کمال جویی استوار است.

وی تصریح کرد: آنگاه که عدالت نادیده گرفته شود و تبعیض و نابرابری به عادت برخی خودخواهان تبدیل شود و عده‌ای به صراحت به این قائل شوند که برخی انسان‌ها بر برخی دیگر آن هم تنها به سبب سخت افزاری و به دلیل برخورداری از جنگ افزار رجحان دارند و می توانند این حق را داشته باشند که دیگران را از حقوق خودشان محروم کنند آنگاه پایان حقوق بشر فرا رسیده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود: فرهنگ‌های ملت‌ها مانند گل‌های یک گلستان بزرگ است که اگرچه دارای رنگ و عطر متفاوت است اما همه آنها زیبا و اجزای گلستان بزرگ جامعه بشری و دوست داشتنی هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه قدرت‌هایی هستند که برای سلطه بر ملت‌ها با همه توان تبلیغاتی و سیاسی به جنگ فرهنگ‌های بومی و تخریب بنیان‌های آداب و رسوم و ویژگی‌های ملی اقوام و ملل آمده‌اند چرا که آن را سدی در برابر زیادی خواهی و چپاول گری‌های خود می پندارند.

آقای احمدی نژاد گفت: به نظر ما تنوع فرهنگی از زیبایی‌های جامعه بشری و زمینه تعامل مثبت ملت‌ها با یکدیگر و نقطه اوج کمال فرهنگ های بومی جامعه سعادتمند و حیات طیبه انسانی برای آحاد بشراست.

وی خاطرنشان کرد: تنوع فرهنگی اگر بر مبنای فطرت مشترک الهی نباشد حاصل آن خودکامگی، یکجانبه گرایی و تعریف نفع خود در ضرر دیگران و فزونی خواهی و استکبار خواهد بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: هر کس دیگران را به خود فراخواند و تنها منافع خویش را بخواهد بدون شک اولین قربانی، حقوق بشر خواهد بود.

حق وتو ، بارزترین مصادیق نابرابری و تبعیض

رئیس جمهوری  اسلامی ایران در  بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از حق وتوی برخی کشورها در سازمان ملل متحد گفت: بهره گیری از حق وتو امروزه یکی از بارزترین مصادیق نابرابری و تبعیض و بی عدالتی است به گونه‌ای که امروز قدرت‌ها با استفاده از این ابزار آراء ملت را زیر سؤال می برند و هیچگونه احترامی به حق و حقوق این ملت نمی‌کنند.

آقای احمدی نژاد افزود:‌ می بینید که دولت فلسطینی که برخاسته از آراء مردم این سرزمین است چگونه آن را تحت فشار قرار می دهند و با تحریم و فشارهای اقتصادی خواستار برکناری او هستند.

رئیس جمهور با اشاره به اشغال عراق از سوی نظامیان آمریکایی، گفت: اشغالگران در ظاهر برای سرنگونی دیکتاتوری این کشور و کشف سلاح‌های کشتارجمعی به یک عضو بزرگ سازمان ملل و کشوری با سابقه تمدن 7 هزار ساله حمله و آن را اشغال کردند.

وی افزود: اکنون می بینید که صدام رفته است، سلاح کشتارجمعی نیز یافت نشده و اشغالگران به بهانه حضور تروریست‌ها حضور خود را توجیه می کنند و ثمره این اشغال تا کنون بیش از 160 هزار کشته، 600 هزار نفر زخمی، میلیون ها نفر آواره و میراث فرهنگی این کشور به تاراج رفته است.

گستاخی امریکایی ها در عراق

رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: امریکایی‌ها قلدرمأبانه حقوق، جان، مال و ناموس مردم عراق را مورد هجوم قرار می‌دهند و با گستاخی، خواهان تغییر یک دولت مستقل می‌شوند.

احمدی نژاد گفت: آنها برای پر کردن جیب شرکت‌های خود، از هیچ آدم کشی و جنایتی دریغ ندارند، صدها هزار نیروی نظامی خود را به مردم عراق تحمیل کرده‌اند و بی شرمانه دیگران را متهم می‌کنند.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به تجهیزات سنگین نظامیان اشغالگر در عراق گفت: امریکایی‌ها زندان‌های مخفی راه می‌اندازند، مخالفین خود را از فرودگاه‌ها می‌ربایند و در زندان‌های مخفی تحت شکنجه قرار می‌دهند، تلفن شهروندان خود را کنترل می‌کنند و حیثیت مردم را برای منافع شرکت‌های خود به حراج می‌گذارند.

احمدی نژاد با اشاره به نقض حقوق بشر از سوی قدرت‌های زورگو در نقاط مختلف جهان گفت: آنها به آرمان‌های حقوق بشر صدمات جبران ناپذیری وارد کرده اند.

رئیس جمهور کشورمان افزود: دوستان، شما رفتار برخی از قدرت‌ها را در موضوع هسته ای ایران دیده اید. برخی از قدرت های انحصار طلب با قلدری و فشار سنگین، همه تبلیغات منفی خود را به کار گرفته اند تا ملت ایران را از حقوق مسلم خود، محروم کنند و در این راه از هیچ تحریم اقتصادی و تهدید نظامی فروگذار نکرده اند.

پذیرش جهانی حق هسته ای ایران

محمود احمدی نژاد در ادامه سخنان خود در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها در تهران گفت: قدرتهای زورگو، شورای امنیت را قربانی مطامع و خواسته‌های نامشروع خود کردند؛ اشکارا به مردم صلح طلب ایران که دارای اهداف عالی و دوستدار صلح و امنیت جهانی است توهین کردند.

رئیس جمهور افزود: آنها رفتارهای زشت و غیر انسانی از خود نشان دادند، موضوع هسته‌ای ایران را طبق خواسته خود به شورای امنیت بردند و برضد مردم ایران قطعنامه صادر کردند و تلاش کردند با تصویب قطعنامه مانع از استفاده مردم ایران از حق قانونی خود شوند.

احمدی نژاد گفت: مردم ایران در این مدت با اتحاد و همدلی تلاش کرد به آن‌ها درباره اقدامات ضد انسانی‌شان هشدار بدهند و برای این منظور تلاش کردند تا شرایط را تغییر بدهند.

رییس جمهور کشورمان تصریح کرد : باید به صراحت اعلام کنم امروز به لطف الهی و ایستادگی رهبری و ملت بزرگ ایران از نظر ما پرونده هسته ای مختومه است و بیشتر کشورهای جهان حق مردم ایران را به رسمیت شناخته اند . یکی دو کشور باقی مانده نیز راهی جز پذیرش آن ندارند.

احمدی نژاد گفت: روند آژانس روندی قانونی، درست و به نفع همه است .در این جمع باشکوه از حمایت بی‌دریغ جنبش عدم تعهد به ویژه نشست وزیران خارجه جنبش در مالزی، نشست سران در کوبا، نخست وزیر مالزی ،رییس جمهوری کوبا، همه کشورهای دوست و نیز همه اعضای جنبش در شورای حکام صمیمانه تشکر و اعلام می کنم.

رئیس جمهور گفت: ملت ایران برخلاف قدرت‌های استعمارگر چرخه سوخت را با تلاش های خود به دست اورده و آماده است تحت نظر آژانس آن را با عنوان برنامه آموزشی در اختیار سایر کشورها قرار بدهد.

رییس جمهور کشورمان تصریح کرد: به کشورهایی که با ملت ایران رفتار زشت کردند توصیه می کنم با سایر کشورهای عضو آژانس اینگونه رفتار نکنندو بدانند که دیگر قادر نیستند مانع از تحقق حقوق ملت‌ها شوند .

با سقوط کمونیزم نظام سلطه به دنبال نظام تک قطبی بر جهان است

احمدی نژاد در ادامه گفت : کسی حق ندارد با سکوت یا همراهی خود، اشغالگری ها، جنایت‌ها و جنگ افروزی‌های استعمار جدید غرب را تایید و یا به استمرار آن کمک کند.

محمود احمدی نژاد افزود : پیدایش گروه کشورهای عدم تعهد در دورانی که جهان، میان دو قطب قدرت تقسیم شده بود، پیام امیدبخش برای ملت های استقلال طلب بود ، اصل طرح یک گفتمان مستقل و شعار موازنه منفی و ادعای رهایی از استعمارنو به هر شکل، همواره یک شعار مترقی و قابل احترام بوده است.

رئیس جمهور گقت: امروزه با سقوط کمونیزم، نظام سلطه به دنبال تحمیل نظام تک قطبی بر جهان است، بدین لحاظ و به مناسبت‌های دیگر انسانی، امروز مسئولیت گروه کشورهای غیروابسته و غیرمتعهد، از گذشته جدی‌تر و حیاتی‌تر است و ما و شما به دلایل بیشتری باید در کنار یکدیگر بمانیم و دست در دست هم صدای یکدیگر را تقویت کنیم. باید اختناق جدید جهانی و دیکتاتوری تک قطبی چند کشور جنگ طلب و جهانخوار را مورد سوال قرار دهیم.

احمدی نژاد گفت : کسی حق ندارد با سکوت یا همراهی خود، اشغالگری ها، جنایت ها و جنگ افروزی های استعمار جدید غرب را تایید و یا به استمرار آن کمک کند. امروز بیش از هر دوره دیگری از تاریخ، حقوق بشر پایمال و بشریت تحقیر می‌شود.

امروز برخی قدرتها به نام "جهانی‌سازی" به دنبال تحمیل خواسته‌های خود و بنام "مدرنیته" در پی "سلطه" کامل سیاسی بر جهان و به نام "بازار آزاد" در پی تسلط سرمایه داری بر منابع خام و بازارهای جهان و با شعار دموکراسی در پی اشغالگری و غارت گری هستند ، برای آنان عنوانی به نام کشورهای غیروابسته و غیرمتعهد به قدرتهای زورگو، اساسا پدیده‌ای غیرقابل تحمل است.

از این رو ازمنظر آنان چنانکه بارها اعلام کرده اند کشورهای جهان یا با آنها و یا علیه آنها هستند و هر کس را که تابع و متحد آنها نباشد، دشمن تلقی می‌نمایند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: اساسا حقوق بشر یک مفهوم دینی و توحیدی و ارمغان پیامبران الهی از ابراهیم و موسی و عیسی و محمد(ص) بوده است و اکنون نیز می‌تواند بهترین پایه فکری و نظری در جهت مهار ستم و بی‌عدالتی و ترویج روح عشق و برادری در جهان باشد.

احمدی نژاد افزود:اما متاسفانه تصویر دومی از حقوق بشر نیز در دهه‌های اخیر جعل شده است که نه یک مفهوم انسانی و عدالت خواهانه بلکه ابزاری سیاسی و قدرت طلبانه است که بر ضد عدالت بکار گرفته می‌شود ، اینک بنام حقوق بشر شکنجه، آدم کشی و ناامنی صورت می‌گیرد.

حقوق بشر در کمتر دورانی چون امروز در خطر بوده و تحقیر شده است ؛ برخی قدرتها درحالیکه عامل بزرگترین جنایات ضدبشری هستند می خواهند منافع و ارزش های خود را به نام حقوق بشر بر سایرین تحمیل کنند.

احمدی نژاد تصریح کرد:امروز باید بجای نفی حقوق بشر و یا سوء استفاده از کلمه حقوق بشر به راه سومی اندیشید و آن طرح مجدد و صحیح حقوق بشر به عنوان پروژه ای مبتنی بر معنویت، عدالت و در جهت تامین کرامت انسانی برای همه بشریت است حمایت و پیوند ادیان الهی با حقوق بشر یک حقیقت برجسته و ذاتی ادیان توحیدی است.

رئیس جمهور افزود: بی شک گفتگوی منطقی و تبادل نظر اصولی بین اعضای محترم جنبش عدم تعهد می تواند حقیقت و عاملی برای نزدیکی آرا و دیدگاهها به یکدیگر و راهگشای به سوی حقیقت باشد. نشست وزرای نهضت عدم تعهد درخصوص حقوق بشر و تنوع فرهنگی گام مهمی در تعریف شاخص های ضروری برای ایجاد نظام حقوقی بین الملل براساس معنویت، عدالت، انصاف‌ارزش مداری احترام به فرهنگ و حقوق ملتها و کرامت انسانی است که ضرورتی بنیادین برای حیات مطلوب است.

احمدی نژاد خطاب به حاضرین در اجلاس گفت: خانم ها و آقایان، حضار محترم اینک این جمع را مغتنم شمرده و کشورهای غیرمتعهد را به بازخوانی و تنقیح مبانی تئوریک حقوق بشر دعوت می‌کنم تا بر این مبنا و برای پرهیز از تک محوری در باب تعریف و اعمال حقوق بشر و برای تفکیک حقوق بشر از اغراض سیاسی،‌امکانی فراهم آید که متفکران، حقوقدانان و فیلسوفان جهانی دیدگاه‌ها و استدلال‌های خود را در فضایی دوستانه، علمی و شفاف به بحث مستمر بگذارند. امیدوارم این نشست به ساز و کار مناسب و موثری برای تحقق این هدف دست یابد.

کد خبر 30470

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز