محمد کرباسی: همیشه وقتی صحبت از جنایتکاران جنگی یا عاملان نسل‌کشی در تاریخ جهان می‌شود همه ناخودآگاه به یاد مردها می‌افتند اما در این فهرست، زنانی هم بوده‌اند.

کامبوج

يكي از معدود زناني كه به اتهام نسل‌كشي مورد محاكمه قرار گرفته اما روز گذشته قبل از آنكه حكمي برايش صادر شود از دنيا رفت، لنگ تيريت، خواهر زن پل پوت رهبر خمرهاي سرخ از سال 2011 تا 2012 بود كه به همراه همسرش لنگ ساري مشهور به رفيق شماره 3به اتهام نسل‌كشي و جنايت عليه بشريت تحت محاكمه بود. البته همسر اين زن هم در سن 83سالگي قبل از مجازات مرده‌بود.

«كشتار 2ميليون نفر از 8 ميليون نفر جمعيت كامبوج»؛ همين آمار تنها براي فهميدن جنايت‌هاي خمرهاي سرخ و رهبران آنها كه از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ ميلادي بر كامبوج حكومت مي‌كردند كافي است. بسياري اعتقاد دارند كه تيريت به‌عنوان همسر وزير امور خارجه رژيم خمرهاي سرخ نقش مهمي در كشتار مردم اين كشور داشته است.

تيريت اما تنها زن جنايتكار تاريخ كه در تنهايي و تحت محاكمه و بازداشت جانش را از دست داد، نيست. جنايت‌هاي تاريخ هم مثل خيلي مسائل ديگر مرد و زن نداشته است. در حكومت نازي‌هاي آلمان زنان بسياري ازجمله زن‌ خانه‌داري كه به هيولاي بوخنوالد مشهور شد وجود داشتند كه دست به جنايت‌هاي مخوف عليه بشريت زده بودند.

ايز كچ، از زني ‌خانه‌دار به جنايتكاري تبديل شد كه سرانجام حكم حبس ابد گرفت و در زندان دست به ‌خودكشي زد. دروتا بينز، ايرنا گريس (مشهور به كفتار آشويتس) و ده‌ها زن ديگر هم بودند كه زير پرچم قدرت نازي‌ها دست به جنايت‌هاي مختلف زدند. سيمون گباگبو، همسر ﻻﺋﻮﺭﻧﺖ گباگبو رئيس‌جمهور سابق ساحل عاج را شايد بتوان يكي از آخرين زناني دانست كه از سوي دادگاه بين‌المللي كيفري متهم به جنايات جنگي شده است. او به لاهه مسترد نشد اما در كشور خود بايد به‌خاطر جنايت عليه بشريت 20سال در زندان بماند. هر چند تعداد زنان متهم به جنايات جنگي هميشه كم بوده، اما تجربه تاريخي نشان داده كه سرنوشت ميان آنها و جنايتكاران مرد تفاوتي قائل نمي‌شود.

کد خبر 304685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha