‌مدیرتوسعه و هماهنگی بازار برق ایران از انجام ۱۰ درصد معاملات برق ایران تا پایان سال در بورس انرژی خبر داد و در عین حال تأکید کرد که ۲۲ آژانس معاملات برق برای انجام معاملات خصوصی برق از طریق بورس انرژی مجوز گرفته‌اند.

بورس

به گزارش همشهري، در شرايطي كه مسئولان بورس انرژي در روزه سكوت به‌سرمي‌برند، متوليان وزارت نيرو به خوبي در تلاش براي گسترش معاملات برق از طريق بورس انرژي هستند.هر چقدر وزارت نفت دربرابر عرضه نفت خام در بورس انرژي مانع ايجاد مي‌كند مسئولان وزارت نيرو جلو‌تر از مسئولان بازار سرمايه در تلاش براي عرضه برق در بورس انرژي هستند تا زمينه واقعي شدن قيمت برق فراهم شود.

قرار است از ابتداي مهر‌ماه صنايع بزرگ برق مورد نيازشان را از طريق بورس انرژي پايين‌تر از تعرفه‌هاي دولتي و به قيمت رقابتي از طريق آژانس‌هاي معاملات برق خريداري كنند.در همين رابطه حميدرضا باقري، مديرتوسعه و هماهنگي بازار برق ايران درباره گسترش معاملات برق در بورس انرژي به همشهري گفت:براساس برنامه‌اي كه وزارت نيرو تعيين كرده است تا پايان سال‌جاري بايد 10درصد از كل معاملات برق كه در ايران انجام مي‌شود به بورس انرژي منتقل شود و از طريق اين بورس انجام شود كه انجام معاملات خرد برق از ابتداي مهر‌ماه در همين زمينه انجام مي‌شود.

او درباره انجام معاملات خرد برق در بورس انرژي توضيح داد: از ابتداي مهر‌ماه معاملات خرد برق از طريق آژانس‌هاي معاملات برق با سبك جديد آغاز مي‌شود. اين آژانس‌ها مي‌توانند با دريافت مجوز از وزارت نيرو برق را از توليدكننده‌هاي عمده بخرند و به متقاضيان خرد كه همان مالكين صنعتي هستند بفروشند.

او با بيان اينكه شرايط دريافت مجوز براي كساني كه متقاضي دريافت مجوز آژانس معاملات برق هستند روي سايت وزارت نيرو قرار گرفته است، تأكيد كرد:تاكنون 22مجوز براي انجام معاملات برق در بورس انرژي صادر شده است، اين آژانس‌ها پس از دريافت مجوزشان از وزارت نيرو به شركت سپرده‌گذاري مركزي مراجعه مي‌كنند و با دريافت كد بورسي قادر به انجام معاملات برق خواهند بود.

مدير دفتر مطالعات اقتصادي و ارتقاي بازار برق شركت مديريت شبكه برق تأكيد كرد: پس از اين مرحله اين معامله‌گران موظفند با مالكين شبكه كه عبارتند از برق‌هاي منطقه‌اي و شركت‌هاي توزيع، قرارداد منعقد كنند و بعد از آن برق مورد نياز مشتركين صنعتي را تحويل دهند.

باقري با بيان اينكه اين آژانس‌ها، برق را از بورس انرژي برق مي‌خرند و به مشتركان صنعتي تحويل مي‌دهند، ادامه داد: تعرفه‌اي كه براي تحويل برق از سوي اين آژانس‌ها اعمال مي‌شود و برق به مشتركان صنعتي تحويل داده مي‌شود پايين‌تر از تعرفه دولت است. او درباره روش كار توضيح داد: البته آژانس‌هاي معاملات برق بايد هزينه خدمات شبكه را به دولت پرداخت كنند چون براساس اصل 44انتقال برق از محل توليد تا محل مصرف يا مبدا بر عهده دولت است و اين هزينه بايد پرداخت شود.

او با اشاره به اينكه معامله‌گران خرد برق بايد هزينه خدمات شبكه را كه حمل برق از محل توليد تا محل مصرف است به‌عنوان حق ترانزيت به مالكين شبكه پرداخت كنند، ادامه داد: به بيان ساده فراينده خرده‌فروشي معاملات برق كه از مهر‌ماه در بورس انرژي آغاز مي‌شود عبارت است؛ از خريد برق به‌صورت عمده در بورس انرژي، انجام قرارداد با مالكين شبكه، پرداخت حقوق دولت كه عبارت است از ترانزيت انتقال برق از محل توليد تا مصرف و در نهايت تحويل اين برق به مشتركين صنعتي.

او درباره اينكه چه كساني مي‌توانند به‌صورت خرد اقدام به خريد و فروش برق در بورس انرژي كنند، گفت: هر كسي كه ضوابط و مقررات مربوط به وزارت نيرو را رعايت كند قادر به انجام دادوستد‌هاي خرد برق از طريق بورس انرژي خواهد بود.

کد خبر 304671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha