مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

حامد فوقانی: علت وقوع زلزله‌های پیاپی اخیر در محدوده جوادآباد ورامین و کم و کیف گزارش‌های آن در نشست جمعی از متخصصان لرزه‌شناسی و معاونان، مدیران و کارشناسان سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بررسی شد.

لرزش‌های گاه و بیگاه در جنوب شرق تهران

هفته پيش چند تن از اعضاي شوراي شهر تهران ازجمله محمد سالاري در پي زلزله‌هاي جوادآباد ورامين در جلسه علني شورا هشدار دادند و خواستار تشكيل جلسه‌اي در اين رابطه شدند. بر همين اساس نشستي با حضور نمايندگاني از پژوهشگاه بين‌المللي مهندسي زلزله و زلزله‌شناسي، مركز تحقيقات مسكن و شهرسازي و سازمان زمين‌شناسي كشور برگزار شد تا علاوه بر ارائه گزارشي از رويدادهاي لرزه‌اي در محدوده جوادآباد و اقدامات انجام شده، به بررسي راهكارها در رابطه با تهديدهاي گسل‌هاي تهران پرداخته شود. در انتهاي جلسه نيز با توجه به ارزيابي‌هاي انجام‌شده از وضعيت گسل پيشوا پس از امكان‌سنجي منطقه، مقرر شد شبكه لرزه‌نگاري و شتاب‌نگاري متراكم ويژه اين محدوده مستقر و اطلاعات پايشي آن ظرف ماه‌هاي آتي ارائه شود.

  • هر لحظه وضعيت قرمز است

اگرچه اينطور كه مسئولان ازجمله حسن كريمي، معاون عمراني استاندار تهران اعلام كردند جوادآباد زلزله‌خيز نيست اما به‌هرحال ثبت 38زلزله در اين منطقه باعث شد تا از هفته گذشته تاكنون، هشدارها نسبت به فعاليت گسل‌هاي تهران بيش از پيش شود.

يكي از افرادي كه نسبت به اين مسئله هشدارهاي جدي داد، بهرام عكاشه، پدر علم زلزله‌شناسي ايران بود. وي در گفت‌وگو با بحران‌نيوز(سايت خبري سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران) گفت: «اين لرزه‌ها نشان مي‌دهد شكستگي گسل جوادآباد بيش از آن چيزي بود كه ما فكر مي‌كرديم. اين لرزه‌ها 38بار بوده و اگر با دستگاه‌هاي دقيق‌تر اندازه مي‌گرفتند ايمان دارم كه لرزش‌ها 500بار بوده است.» وي سپس با بيان اينكه خطر زلزله هميشه وجود دارد، عنوان كرد كه از قم تا تهران تعداد زيادي گسل وجود دارد و خطر زلزله قم به‌مراتب بيشتر از تهران است؛ اما تهران به‌دليل اينكه قلب ايران است توجه و حساسيت زيادي دارد. عكاشه از توصيه‌هايي به ستاد بحران كشور هم خبر داد. اينطور كه وي گفت به اين ستاد اعلام كرده هر لحظه، خود را در وضعيت قرمز بدانند.

  • گسل تهران فعال نشده!

البته برخي از كارشناسان نسبت به موضوعي شكستگي گسل جوادآباد كه عكاشه مطرح كرد واكنش نشان دادند. در همين راستا عباس استاد تقي‌زاده قائم‌‌مقام سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران اظهار كرد: «ما ارگاني اجرايي هستيم كه نمي‌توانم بگويم براساس نظر وي كاري انجام دهيم. مسئوليت اين كار با مركز لرزه‌نگاري كشور است كه هر تصميمي بگيرند ما هم بر آن اساس اقدام خواهيم كرد.» علاوه بر اين، عيسي فرهادي، فرماندار تهران هم با اشاره به جلسه‌اي در استانداري تهران با حضور مسئولان ذي‌ربط و ارائه گزارش‌هايي از سوي آنها، عنوان كرد گسل تهران فعال نشده است. به گفته وي اگر موردي باشد شهرداري و مركز ژئوفيزيك آثار و شواهد آن ‌را اعلام مي‌كنند.

  • بهره‌برداري از نخستين سامانه هشدار سريع زلزله تهران

هفته گذشته يك‌خبر مهم منتشر شد و آن مجهز شدن تهران به سيستم هشدار سريع زلزله بود. به گفته قائم‌مقام سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران اين سامانه با 4دستگاه شتاب‌نگاري، به‌صورت آزمايشي در شمال، شمال شرق و شرق تهران (مناطق بومهن، رودهن و دماوند) فعال شده است. درواقع اين 4عدد سيستم روي گسل مشا قرار گرفته‌اند. عباس استاد تقي‌زاده در همين رابطه اعلام كرد كه اين سامانه به همت شهرداري تهران، ستاد فرماندهي مديريت بحران استانداري و صدا و سيما فعال شده و امواج ناشي از لرزش زمين را به ستاد فرماندهي مديريت بحران منتقل مي‌كند.

اينگونه كه وي گفت با اين سيستم از فاصله زماني حدودا 10ثانيه‌اي بين موج اول و دوم مي‌توان براي كاهش خسارات استفاده كرد؛ به‌ نحوي كه ارگان‌هاي آب، برق، گاز فرصت لازم را براي قطع تجهيزات خود پيدا مي‌كنند و همچنين هواپيمايي و مترو فعاليت خود را متوقف مي‌كنند. وي با بيان اينكه اكنون 14دستگاه لرزه‌نگار در شهر تهران وجود دارد، افزود: برخي مناطق اطراف تهران همچون منطقه 20و قيام‌دشت هم مي‌توانند به اين دستگاه‌ها متصل شوند. البته اين در حالي است كه طبق برنامه 5ساله دوم شهرداري، تهران به 50دستگاه شتاب‌نگار براي براي اعلام وضعيت و تعيين خسارت نياز دارد. تقي‌زاده به همين منظور از سازمان‌هاي دولتي و سازمان مديريت بحران كشور خواست تا با حمايت‌‌هاي خود مقدمات تكميل شدن سامانه شتاب‌نگاري تهران را فراهم كنند. طبق گفته وي بايد در سال‌هاي آينده سامانه‌هاي شتاب‌نگار در محدوده گسل‌هاي جنوب، شرق و غرب تهران نيز توسعه يابد.

کد خبر 304593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha