مدیرعامل بورس کالا ضمن ارائه جزئیات بیشتری از نحوه تاسیس بورس ارز تأکید کرد: معاملات آتی ارز به‌صورت آنلاین انجام خواهد شد و صرافی‌ها نیز می‌توانند از طریق نصب تابلوی معاملات ارز به‌صورت لحظه‌ای اطلاعات مربوط به معاملات ارز را دریافت و به مردم ارائه کنند.

بورس

به گزارش همشهري، سال‌هاست بورس ارز در پيچ و خم قوانين دولتي گرفتار شده است اما اين بار وزارت اقتصاد، بانك‌مركزي‌وسازمان بورس همگام شده‌اند تا هرچه سريع‌تر بورس ارز را تاسيس كنند. در نبود بازار فاركس در ايران كه قيمت ارز‌هاي دنيا را به‌صورت لحظه‌اي تعيين مي‌كند و ارزش مبادلات آن روزانه 2هزار ميليارد دلار است، بورس ارز مي‌تواند به تعيين قيمت واقعي ارز در ايران كه مشكل بزرگ صادركننده‌ها و واردكنندگان و همه اقشار مردم است كمك كند.

قرار است بورس كالا از طريق مكانيسم‌هاي معاملاتي بورس كالا راه‌اندازي شود. بورس كالا قبلا در اين زمينه تجربه موفقي را در زمينه معاملات آتي ارز پشت‌سر گذاشته و بستر‌هاي معاملاتي بورس ارز را نيز داراست. قرار است معاملات بورس ارز از طريق معاملات آتي انجام شود اما بورس كالا در عين حال طرح ديگري را براي انجام معاملات نقد در دست دارد كه هنوز به بانك مركزي ارائه نشده است.اصلي‌ترين عرضه‌كننده ارز در اين بورس بانك مركزي است و اين بانك خود اصلي‌ترين عرضه‌كننده ارز خواهد بود. معاملات بورس ارز در گام نخست با مبادلات يورو و دلار آغاز خواهد شد.

  • انجام معاملات آنلاين

در همين رابطه، حامد سلطاني‌نژاد، مديرعامل بورس كالا در گفت‌وگو با همشهري جزئيات تازه‌تري از تاسيس بورس ارز ارائه كرد و گفت: برنامه اصلي ما اين است كه معاملات ارز درقالب معاملات آتي(فيوچرز)انجام شود و براي اين كار درنظر داريم همه معاملات را به‌صورت آنلاين انجام دهيم. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا معاملات ارز از همان ابتدا به‌صورت آنلاين انجام مي‌شود با اشاره به اين نكته كه بستگي به ميزان تقاضا دارد گفت:

بورس كالا اين آمادگي را دارد كه همه معاملات ارز را از همان ابتدا به‌صورت آنلاين انجام دهد اما قرار است مانند معاملات سكه در گام نخست از طريق كارگزاران انجام شود و در گام بعدي درصورت افزايش تقاضا معاملات آتي ارز به‌صورت آنلاين انجام خواهد شد. سلطاني نژاد درباره نقش و جايگاه صرافان در بورس ارز نيز گفت: قطعا صرافان نقش اصلي را در بورس ارز خواهند داشت.

صرافي‌ها مي‌توانند از طريق نصب تابلوي معاملات ارز به‌صورت لحظه‌اي اطلاعات مربوط به معاملات ارز را دريافت و به مردم ارائه كنند. مديرعامل بورس كالا با بيان اينكه با انجام معاملات آتي ارز متقاضيان در مقابل نوسان قيمت ارز خود را بيمه مي‌كنند، تأكيدكرد:همه متقاضيان ارز با انجام معاملات آنلاين ارز مي‌توانند ارز خود را از هر نقطه‌اي تأمين كنند و خود را در مقابل نوسان‌هاي قيمت بيمه كنند و در واقع آينده‌شان را در تأمين ارز مورد نيازشان تضمين كنند.

  • مذاكرات بورس ارز در چه مرحله‌اي است

حامد سلطاني نژاد در پاسخ به اين پرسش كه مذاكرات براي تأسيس بورس ارز در چه مرحله‌اي است؟ او توضيح داد: طرف‌هاي اصلي مذاكره در اين زمينه بانك مركزي و سازمان بورس و اوراق بهادار هستند اما در حال حاضر 3نكته ديگر براي تعيين تكليف تاسيس بورس ارز باقي است. بحث اول نحوه قيمت‌گذاري و مشخصات قرارداد‌هاي ارزي است كه براساس آن بايد مشخص شود هر« لات» يا بسته از معاملات معادل چه مقدار ارز باشد.

نكته دوم نحوه تحويل و تسويه ارز است كه بايد براي آن تعامل مستمري با سيستم بانكي انجام شود.
وي افزود: بحث ديگري كه بايد در مورد آن تصميم‌گيري شود بحث بازارگرداني در بورس ارز است كه براي اين كار نيز بايد مذاكراتي با عرضه كننده‌هاي بزرگ ازجمله بانك مركزي كه خود بزرگ‌ترين عرضه‌كننده است، انجام شود. او با بيان اينكه درباره اين 3موضوع بايد در جلسات توافق انجام شود و بانك مركزي نظرش را ارائه كند، گفت:آنچه مربوط به مكانيسم‌هاي اجرايي، فرايند‌ها و دستور‌العمل‌هاست در بورس كالا آماده است و با انجام توافق‌هاي نهايي قابليت انجام معاملات ارز در بورس كالا به راحتي فراهم است.

  • استقبال وزير اقتصاد از تأسيس بورس ارز

وزير امور اقتصادي و دارايي در حاشيه جلسه شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي گفت: بورس ارز به‌زودي تاسيس خواهد شد.علي طيب نيا گفت: پيش‌نويس تاسيس بورس ارز به وزارت امور اقتصادي و دارايي ارائه شده و سازمان بورس در حال بررسي اين پيش نويس است، ضمن اينكه طرح مشتركي را با بانك  مركزي تهيه كرده‌ايم و مبناي اقدامات بعدي قرار خواهيم داد.بر اين اساس در آينده نزديك بورس ارز تاسيس خواهد شد.

کد خبر 304334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha