شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: از نگارش نمایشنامه «زیرزمین» ۱۲سال مــی‌گذرد؛ متنی کــه نخستین بار به کارگردانی مینو میرشاه‌ولد روی صحنه رفت و آرش عباسی به‌عنوان نویسنده نمایشنامه، در آن به ایفای نقش پرداخت.

تئاتر

زيرزمين اين سال‌ها هم بارها در تهران و ديگر شهرها اجرا شده و حالا بعد از حدود يك‌دهه عباسي آن را با دگرگوني اساسي در سالن نمايش موزه انتظامي روي صحنه مي‌برد.به گزارش همشهري، عباسي كارگردان و نمايشنامه‌نويس جوان ملايري است كه مدتي است فعاليت‌هاي خود را در عرصه تئاتر در ايتاليا پي مي‌گيرد. او كه مدتي است براي اجراي نمايش زيرزمين به ايران آمده، مي‌گويد: «نمايشنامه بيش از 10سال پيش نوشته و به همت كارگردانان زيادي اجرا شده است. خيلي دوست داشتم اين نمايش را خودم هم روي صحنه ببرم كه تا امروز فرصت آن پيش نيامده بود. امسال خواستم يك نمايش اجرا كنم كه متن زيرزمين به ذهنم رسيد. شروع به خواندن مجدد نمايشنامه كردم و در نهايت دگرگوني‌هاي اساسي در آن پديد آمد.»

  • نمايشنامه‌اي دگرگون‌شده

وي در توضيح بيشتر يادآور مي‌شود: «نمايشنامه فعلي زيرزمين با متن چاپ‌شده و اجراشده در اين سال‌ها بسيار متفاوت است. يك بازنويسي كامل در نمايشنامه انجام دادم كه حدود 60درصد متن تغيير كرد و جاهاي زيادي از آن حذف شد.» نويسنده نمايشنامه «آفتاب از ميلان طلوع مي‌كند» در ادامه مي‌افزايد: «نگاهم به نمايشنامه‌نويسي و كارگرداني در اين سال‌ها تغيير كرده و اين تغيير شامل همه‌‌چيز مي‌شود. تصميم گرفتم با نمايشنامه‌ مانند يك منتقد برخورد كنم.»

عباسي مي‌افزايد: «هيچ تعصبي به ديالوگ‌ها نداشتم و هنگام مطالعه دوباره ايرادهاي زيادي به متن گرفتم. حذف‌ و اضافه‌هاي زيادي اتفاق افتاد و تنها چيزي كه از متن باقي ماند، ايده اصلي نمايشنامه بود. تازه در اين مرحله شروع به بازنويسي متن كردم. زيرزمين از شكل واقعگرايانه در متن و كارگرداني دور شده است. تمام نشانه‌هايي را كه در متن وجود داشت حذف كردم. درست است كه اتفاق نمايش در يك برهه زماني مشخص مي‌افتد اما نمايش لامكان و از سبك اجراي كلاسيك كاملا دور است.»

  • پشت درهاي بسته مديريتي

نويسنده نمايشنامه «ورود آقايان ممنوع» درباره اجراي زيرزمين در سالن موزه انتظامي مي‌گويد: وضعيت تئاتر به‌گونه‌اي شده كه كارگردان بايد تمام وقت خود را براي گرفتن يك سالن نمايش سپري كند. اين كار بسيار وقت‌گير و توانفرساست. بايد ساعت‌ها پشت در اتاق يك مدير بنشيني تا او را براي اجراي نمايش قانع كني. بايد دغدغه فروش بليت و بازگشت پول داشته باشي. من نمي‌خواستم دنبال سالن بدوم. بيشترين تلاشم اين بود كه يك اجراي خوب و بدون دغدغه داشته باشم. در نهايت تصميم گرفتم زيرزمين را در موزه انتظامي روي صحنه ببرم.»

  • آغاز اجرا از 13مرداد

نمايش «زيرزمين» به نويسندگي و كارگرداني آرش عباسي و بازي بهنام شرفي و الهام شعباني از 13مرداد در سالن نمايش خانه‌موزه استاد عزت‌الله انتظامي روي صحنه رفته و اجراي آن تا پايان مرداد، هر روز ساعت 19 ادامه دارد. عباسي در عين حال يك نمايش دوزبانه فارسي/ ايتاليايي را هم در نوبت اجراي عمومي دارد. «ماه روي پيشاني» 2سال پيش در جشنواره تئاتر كودك و نوجوان براساس يك كار مشترك ايران و ايتاليا اجرا شد و هنوز فرصتي براي اجراي عمومي آن پيش نيامده است.

کد خبر 303410

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha