دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: محققان قصد دارند با اتصال هزاران کنسول پلی‌استیشن۳ به‌هم، یک ابررایانه شبکه‌ای قدرتمند برای تحقیقات درباره بیماری‌هایی نظیر آلزایمر و سرطان تولید کنند.

به گزارش آی‌تی‌وایر، سونی پردازنده «سل» (Cell) که در پلی‌استیشن۳ است را در ماه‌های آینده به بازار عرضه می‌کند. این پردازنده تنها در زمینه پردازش گرافیک بازی‌های رایانه‌ای توانمند نیست و برای پردازشهای گرافیکی مورد نیاز در علم زیست شناسی به منظور تحقیقات بیماری‌ها نیز توانایی بالایی دارد.
گروهی از دانشمندان آمریکایی پیش از این در طرحی موسوم به اف‌ای‌اچ از توان محاسباتی رایانه هزاران داوطلب به منظور شبیه‌سازی ساختار پروتیین‌ها و تحقیقات در زمینه بیماری‌های مربوط به پروتیین‌ها استفاده کرده‌اند و هم‌اکنون همین دانشمندان قصد دارند از توان محاسباتی دستگاه‌های پلی‌استیشن۳ در زمان بیکاری آنها برای ایجاد یک شبکه پردازش رایانه‌ای قدرتمند برای تحقیقات پزشکی استفاده کنند.
در این برنامه، داوطلبان نرم‌افزار کوچکی را دانلود و در دستگاه خود نصب می‌کنند که با استفاده از آن، محققان طرح اف‌ای‌اچ می‌توانند از توان محاسباتی پردازنده‌های این دستگاه‌ها در هنگام بیکاری آنها، استفاده کنند. توان محاسباتی ایجاد شده در یک شبکه متشکل از ۱۰ هزار پلی‌استیشن 3 حتی چهار برابر بیشتر از توان محاسباتی قوی‌ترین ابررایانه جهان، یعنی بلوجین/ ال شرکت آی بی‌ام در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور دانشگاه کالیفرنیا خواهد بود.
هم‌اکنون سونی نیز همکاری خود را با محققان اف‌ای‌اچ برای تولید نرم‌افزارهای شبیه‌سازی استفاده‌کننده از دستگاه‌های پلی‌استیشن۳ و طراحی محیط گرافیکی ویژه این کار در دستگاه‌های مذکور، آغاز کرده است. پلی‌استیشن ۳ اواخر امسال به بازار می‌آید.
کد خبر 3026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز