چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

عیسی محمدی: ... و باز هم یک‌ماه مبارک دیگر دارد تمام می‌شود. سال بعد،‌ ماه مبارک بعد؟ احتمالا ده‌ها هزار نفر، به مرض‌هایی مبتلا شده‌اند که تکلیف روزه‌داری را از آنها بر می‌دارد. احتمالا ده‌ها هزار نفر، به سفر بی‌بازگشت آخرت رفته‌اند. کسی چه می‌داند، این‌ ماه مبارک، شاید آخرین ‌ماه مبارک ما باشد؟

مرکز خیریه

اينجا، مزرعه آخرت است؛ شايد ديگر تواني نداشته باشيم، بذري نداشته باشيم، زميني نداشته باشيم، خاك حاصلخيزي نداشته باشيم كه بخواهيم بكاريم براي سفر آخرمان... و شايد هم آخرين باري باشد كه توان فطريه‌دادن و نماز عيد فطر خواندن داشته باشيم. پس اين فطريه و نماز عيد را با حال خاصي پرداخت كنيد و به‌جا بياوريد. اصلا هر كار خيري را با حال خاصي انجام بدهيد؛ شايد كه آخرينش باشد. بگذريم از اين حرف‌هاي شايد كمي تلخ و شايد كمي هم هشدارآميز. هيچ مي‌دانيد فطريه‌ها را كجاها مي‌شود خرج كرد؟ فطريه، بايد به‌دست فقير مسلمان برسد. انجمن‌ها و مؤسسات خيريه نيز مراكز و نهادهايي هستند كه به وكالت از ما، مأموريت كمك به فقرا و نيازمندان را به‌عهده دارند. معروف‌ترين اين خيريه‌ها هم كه كميته امداد امام خميني (ره) است. اما شايد خيلي‌ها ندانند كه مي‌توان به ساير خيريه‌ها هم فطريه داد به‌شرط آن‌كه بدانيم در راه خودش خرج مي‌شود. در اين گزارش، به بخشي از اين خيريه‌ها، كه موضوع كاري‌شان جالب و خاص است اشاره كرده‌ايم.

آنهايي كه مي‌خواهند كمك كنند، مي‌توانند در سايت‌هاي جست‌وجوگر اسم خيريه‌ها را بزنند تا وارد سايت‌هايشان بشوند. در ضمن، مي‌توانيد به سايت خيريه دات‌آي‌آر هم سري بزنيد.

  • جمعيت امام علي عليه‌السلام

از كودكان بازمانده ازتحصيل تا طفلان مسلم
جمعيت امام علي عليه‌السلام، در كل خيريه‌اي خاص است؛ به‌واسطه نوع شكل‌گيري‌اش و اينكه غالبا توسط دانشجويان اداره شده و حمايت مي‌شود. آنها كه اين جمعيت را تأسيس كرده‌اند، به تاريخ رفته‌‌اند، علي را دوباره كشف كرده‌اند و تصميم گرفته‌اند كه امتداد كمك‌هاي حضرت امير به مستمندان و نيازمندان در دوران ما باشند. اين نهاد خيريه، در حال حاضر كارهاي جالبي انجام مي‌دهد كه شايد در نگاه اول، به چشم خيلي‌ها نيايد اما كارهايي زيربنايي هستند. «خانه‌هاي ايراني» ازجمله زيرمجموعه‌هاي اين جمعيت هستند كه در نقاط محروم و آسيب‌خيز شهرها ايجاد مي‌شوند تا دست به شناسايي معضلات آسيبي كودكان، زنان و دختران آسيب ديده، كودكان كار، كودكان بازمانده از تحصيل و... بزنند. هدف، ايجاد آرامش و امنيت در اين نقاط آسيب‌خيز است. همه هزينه‌ها را هم خيرين تقبل مي‌كنند. نقاط حاشيه‌اي شهر، جاهايي كه به غربتي‌نشين‌ها معروفند، مكان‌هايي كه كودكان كار و زنان آسيب‌ديده و... در آنها زندگي مي‌كنند، ازجمله مكان‌هايي هستند كه اين خانه‌ها، در آنها شكل مي‌گيرند. خانه‌هاي ايراني، البته خود به بخش‌هايي هم تقسيم مي‌شوند؛ از قبيل خانه علم، خانه درمان، خانه هنر (شعر، نقاشي، هنرهاي تجسمي و...)، خانه ورزش و... . از جالب‌ترين كارهايي كه توسط اين جمعيت انجام مي‌شود، شناسايي كودكان بازمانده از تحصيل است. اين كودكان، به دلايل مختلفي نمي‌توانند ادامه تحصيل بدهند؛ يا خانواده معتاد و فقير دارند، يا به جامعه كودكان كار تعلق دارند و يا... . تا به حال هم ده‌ها كودك اينچنيني را به تحصيل برگردانده‌اند كه در نوع خودش، هم كار سختي است و هم كاري دنباله‌دار و البته مؤثر. طرح «طفلان مسلم» نيز از ديگر طرح‌هاي جالب اين جمعيت است. آنها طي ماه‌هاي محرم و ذي‌الحجه، اقدام به جمع‌آوري ديه و نيز جلب رضايت شاكيان نوجواناني مي‌كنند كه ناخواسته، مرتكب قتل شده و تحت مراقبت هستند تا به سن قانوني برسند و قصاص شوند. طرح «كوچه‌گردان عاشق» اين جمعيت هم كه ديگر معروف‌تر از آني است كه نياز به شرح دوباره داشته باشد.

  • مؤسسه خيريه محك

ياري بخواهيد ياري بدهيد
از ديگر مؤسسات خيريه‌اي كه خيلي خوب كار مي‌كند و حوزه خاصي را براي فعاليت‌هاي خودش انتخاب كرده، محك است. البته امروزه محك، خيلي گسترش پيدا كرده و كلي براي خودش سازمان و بيمارستان و امثالهم دارد. اين مؤسسه، با نيت حمايت از كودكان مبتلا به سرطان سر و سامان يافته است. بنيانگذارش هم سعيده قدس بوده كه چون فرزندش با اين بيماري درگير بوده، تصميم گرفته به بيماران سرطاني كودك و نوجوان و زير 14سال كمك كند. بيماري سرطان، بيماري هزينه‌زايي است. متأسفانه بخشي از خانواده‌هاي اين بيماران، به جاي اينكه نگران سير درمان بيماران خود باشند، نگران هزينه‌ها و تأمين آن هستند. محكي‌ها، با استفاده از كمك‌هاي خيرين، برگزاري بازارها، توزيع قلك و... قصد دارند بار مالي اين خانواده‌ها را كمتر كنند تا بيشتر، نگران سير پزشكي و درماني بيماران خود باشند. البته بعدها، دامنه فعاليت اين خيريه، از كمك به خانواده‌هاي بيماران فراتر رفت و زمينه‌هاي تحقيقاتي، پيشگيري، بيمارستاني و رفاهي و... را هم دربرگرفت. جالب است بدانيد كه محكي‌ها در بخش خيريه، تا به حال توانسته‌اند با كمك‌هاي مردمي، 20هزار كودك سرطاني و خانواده‌هايشان را حمايت همه‌جانبه كنند. از آنجا كه بيماري سرطان، هزينه‌آفرين بوده و به‌راحتي مي‌تواند خانواده‌هاي متوسط را به زير خط فقر بفرستد، اين حمايت‌ها بسيار قابل توجه است.

  • خيريه همت

غلام همت آن نازنينم...
«اين فراخوان براي كمك‌هزينه‌هاي سرطان يك پدر بزرگوار است. ايشان از اواخر سال ۹۳ با نظر پزشكان مبتلابه سرطان پروستات تشخيص داده شدند. بعد از جراحي راديكال پروستات درخرداد ۹۴ و معاينات تكميلي تشخيص سرطان روده همراه با متاستاز كبدي در ايشان داده شده است كه با تشخيص پزشك آنكولوژيست ۱۲جلسه شيمي‌درماني براي ايشان آغاز شده است. با توجه به شرايط بيماري ايشان و نيز وضعيت مالي همت كنيد تا حداقل ۵۰ميليون ريال كمك‌هزينه درمان به ايشان هديه شود. همت كنيد.» اين پيام، تازه‌ترين درخواست خيريه همت از اعضا و ياوران همتي است. احتمالا در رسانه‌ها، نام خيريه همت را بسيار شنيده‌ايد. اين خيريه را گروهي از جوانان با نيت نهادينه‌سازي‌ فرهنگ ديني- انساني خيريه و نيز اشاعه اين فرهنگ راه انداخته‌اند. خودشان هم اشاره كرده‌اند كه مهم ميزان كمك نيست، نفس خود كمك كردن است. رويكرد اصلي‌شان را هم، تهيه جهيزيه و نيز كمك‌هاي درماني براي خانواده‌هاي نيازمند طراحي كرده‌اند. مهم‌ترين ويژگي اين خيريه، مجازي‌بودن آن است.

  • جمعيت طلوع بي‌نشان‌ها

باران باش و ببار
از كنارشان بي‌اعتنا مي‌گذريد، شايد حتي تصور كنيد نيازي به كمك ندارند، شايد آنها را متهم كنيد كه اصلا چرا به اين حال‌و‌روز افتاده‌اند كه نياز به كمك هم داشته باشند و خلايق هر چه لايق. اما اساس كار خير، آسماني و باراني بودن است؛ اينكه بباريد و ببخشيد به آنكه نياز دارد، بدون اينكه از راه و رسمش بپرسيد. جمعيت طلوع بي‌نشان‌ها، تصميم گرفت كه بي‌اعتنا نباشد و سراغ نيازمنداني برود كه كسي حتي برايشان دل هم نمي‌سوزاند. از سال 1384بود كه تعدادي از مهرورزان با ايمان به بهبودي و با نيت حمايت و جلب اعتماد آسيب‌ديدگان اجتماعي و افراد بي‌خانمان و در نهايت كمك به فرايند بهبودي، با توزيع تعداد محدودي غذا ميان آنها، آييني را پايه‌گذاري كردند كه اكنون پس از قريب به 10سال، هر هفته، سه‌شنبه شب و بدون وقفه با نام «آيين مهرورزي» برگزار‌مي‌شود. اين جمعيت، در حال حاضر تنها حامي تخصصي معضل كارتن‌خوابي به‌شمار مي‌رود و البته جدا از تقسيم غذا بين كارتن‌خواب‌ها، موفق شده است كه كارهاي ديگري را هم به سرانجام برساند. نتيجه كمك‌هاي اين جمعيت، داوطلب بودن بخشي از كارتن‌خواب‌ها براي پاك شدن از وابستگي به اعتياد بوده است. مراحل جذب و درمان و آموزش‌و... كارتن‌خواب‌هاي داوطلب نيز توسط اين جمعيت انجام مي‌شود. مركز سراي اميد را هم اين جمعيت ايجاد كرده است تا سرپناهي براي كارتن‌خواب‌هاي داوطلب پاك‌شدن ايجاد كند. كارگاه مونتاژ جهت اشتغالزايي كارتن‌خواب‌ها، كارگاه بسته‌بندي، راه‌اندازي آشپزخانه صنعتي، كارگاه نجاري، كارگاه خياطي 7 تير و... نيز اتفاقات خوبي است كه توسط اين جمعيت سر و سامان يافته است تا هم كمكي به جامعه باشد، هم كمكي به اشتغالزايي كارتن‌خواب‌ها و هم درآمدي براي حمايت بيشتر از فعاليت‌هاي جمعيت اما جالب‌ترين اتفاقي كه توسط اين جمعيت افتاده است، راه‌اندازي بازارچه گذر طلوع است؛ «اين بازارچه از اوايل خردادماه 93 راه‌اندازي شده است و30نفر به‌صورت مستقيم تحت عنوان غرفه‌دار و فروشنده و بالغ بر 70نفر به‌صورت غير‌مستقيم در اين فضا مشغول به‌كار هستند. اغلب افراد شاغل در اين گذر، متشكل از رهپويان طلوع، زنان بدسرپرست و بي‌سرپرست و افراد آسيب‌ديده اجتماعي هستند.»

  • بنياد كودك

ميزهايي كه حق بچه‌هاست
شعارشان اين است: «هيچ دانش‌آموز بااستعدادي، نبايد به‌دليل فقر، از تحصيل و تلاش باز بماند». بنياد كودك، با اين شعار شكل گرفت تا طي 20سال گذشته، توانسته باشد 10هزار كودك بازمانده از تحصيل به‌علت فقر را حمايت كند. نخستين دفترش را هم، در شهر شيراز ايجاد كرد. البته اين بنياد خيريه را شايد بتوان بين‌المللي‌ترين بنياد خيريه ايران دانست؛ چرا كه در كشورهاي مختلفي حامي مالي دارد؛ كشورهايي چون آمريكا، سوئيس، آلمان، انگلستان، كانادا‌و... . در حال حاضر نيز، 6800خانواده دانش‌آموزان بي‌بضاعت، توسط اين بنياد حمايت مي‌شوند تا در نهايت، اين دانش‌آموزان بتوانند درس بخوانند. نكته جالبش هم اينجاست كه 800نفر از اين خانواده بزرگ، در مراكز عالي مشغول تحصيل‌اند. متوليان اين بنياد، براي اينكه اعتماد بيشتري جلب كنند، حتي يك سيستم نرم‌افزاري يكپارچه كشوري ايجاد كرده‌اند كه كاربرانش، مي‌توانند از آن گزارش‌هايي درباره مددجويان، مددكاران، كمك‌هاي مردمي و... دريافت كنند.

  • مؤسسه نيكوكاري مهرآفرين

وقتي خدا بخواهد
مؤسسه مهرآفرين هم يك دهه‌اي هست كه دارد فعاليت‌هايش را دنبال مي‌كند. فاطمه دانشور را پيش از راه‌اندازي اين خيريه، به كارآفريني و كسب و كار مي‌شناختند. اما حالا او شهره به كارآفريني و امور خير و نمايندگي شوراي شهر و اتاق بازرگاني و... است. اين مؤسسه در حال حاضر 1444خانوار بي‌بضاعت را زير چتر حمايتي خودش گرفته است. اين خيريه، حاصل يك عهد است؛ عهدي كه بنيانگذارش با خدا بست كه اگر مشكلات كسب و كارش حل شود، بخشي از درآمد خود را صرف امور خيريه كند. اين خيريه تمركز خود را روي كودكان كار و نيز دانش‌آموزان بازمانده از تحصيل گذاشته است. تا به حال چهره‌هاي مطرحي سفيران مهرآفرين بوده‌اند.

  • آيا فطريه دادن به خيريه‌ها درست است؟

عيد فطر را با نماز عيد فطر، ديد و بازديد، مراسم خاص و نيز زكات فطره مي‌شناسيم. شمايي كه فقير نيستيد و دست‌تان به دهان‌تان مي‌رسد، بايد به ميزاني كه تعيين شده، بابت خود و اعضاي تحت تكفل‌تان، فطريه بدهيد. در مورد محل خرج فطريه، بد نيست نظرات تني چند از مراجع عظام را بازخواني كنيم.

آيت‌الله‌العظمي سيستاني، معتقد است كه «زكات فطره را بنا بر احتياط واجب، بايد فقط به فقرا داد. منظور فقراي شيعه است كه داراي شرايط در مستحقين زكات مال هستند و چنانچه در شهر از فقراي شيعه كسي نباشد مي‌توان آن‌ را به فقراي ديگر مسلمانان داد، ولي در هر صورت نبايد به ناصبي داده شود.» آيت‌الله العظمي مكارم‌شيرازي نيز در اين‌باره معتقد است كه «زكات فطره براي شيعيان نيازمند بايد مصرف شود اما در صورت داشتن اين شرط مثلا مي‌توان به زلزله‌زدگان نيز پرداخت كرد.»

و اما بخوانيد، نظر آيت‌الله العظمي صافي‌گلپايگاني را در اين باره: «زكات فطره بنابر احتياط واجب بايد به فقراي شيعه برسد و اگر به سازمان‌ها و مؤسسات خيريه داده مي‌شود، يقين كند كه بدون كم ‌و زياد در مورد فقير شيعه صرف شود» و نظر آيت‌الله العظمي نوري‌همداني نيز چنين است: «احتياط مستحب آن است كه فقط به فقراي شيعه بدهند.» پاسخ آيت‌الله‌العظمي مظاهري نيز چنين است: «زكات فطريه را در هر كار خيري مي‌توان مصرف كرد، ولي پرداخت به فقرا بهتر است.»

  • فطريه‌ها و نكته‌هاي ايمني

عيد فطر در پيش است و دور از جان همه من و شما، عده‌اي بسيار قليل، ممكن است بخواهند از احساسات ديني مردم در پرداخت فطريه سوءاستفاده كنند. در اين زمينه بايد هوشيار بود. البته بسياري از مردم فطريه‌هاي خود را در مساجد پرداخت مي‌كنند يا به مأموران مستقر كميته امداد تحويل مي‌دهند اما به هر حال، اگر خواستيد به جايي هم كمك كنيد (از جمله خيريه‌ها)، حواستان به نكته‌هاي سرهنگ عليرضا آذردرخش، سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا هم باشد.
* * *
با نزديك شدن به عيدسعيدفطر و پايان يك‌ماه عبادت و روزه‌داري، در فضاي مجازي خصوصا شبكه‌هاي اجتماعي شاهد انتشار فراخوان‌هايي با عنوان‌هاي جمع‌آوري فطريه، كفاره هر روزه، زكات، كمك به نيازمندان يا آزاد‌سازي زندانيان نيازمند و... خواهيم بود كه بسياري از اين فراخوان‌ها جعلي بوده و از سوي افراد شياد در شبكه‌هاي اجتماعي يا فضاي سايبر بارگذاري شده است.

پليس فتا از شهروندان درخواست دارد كه مراقب اين فراخوان‌ها باشند، چراكه در سال‌هاي گذشته كلاهبرداران با عنوان كمك‌هاي مردمي به افراد آسيب‌ديده در حوادث طبيعي از جمله زلزله، فعاليت‌هاي مجرمانه‌اي داشتند كه پليس فتا اقدام به دستگيري اين شيادان كرده است.

هموطناني كه قصد دارند فطريه يا كفاره روزه خود را از طريق فضاي مجازي يا تلفن‌ بانك و يا ساير روش‌هايي كه به تازگي باب شده و از طريق فضاي مجازي انجام مي‌شوند پرداخت كنند، مي‌توانند فطريه يا كفاره روزه خود را از طريق شركت‌ها و مؤسسات شناخته شده در كشور كه توسط رسانه‌هاي‌جمعي (راديو، تلويزيون و...) اقدام به اعلام شماره حساب‌هاي رسمي خود مي‌كنند، پرداخت‌كنند و از واريز فطريه يا كفاره روزه خود به حساب‌هاي نامعتبر و شخصي افراد خودداري كنند.

برخي افرادسودجو و فرصت‌طلب با راه‌اندازي سايت‌هايي در قالب مؤسسه خيريه، قصد جمع‌آوري فطريه و وجوهات شرعي شهروندان ‌را دارند. شهروندان و كاربران قبل از پرداخت فطريه خود به صورت مجازي، از اصالت و صحت مؤسسه يا خيريه مطمئن شوند.

کد خبر 301148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha