اعضای شورای اسلامی شهر تهران دیروز طی نامه‌ای خطاب به سرلشگر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خواستار توقف ادامه کار ساخت‌وساز در میدان سپاه شدند.

شورای شهرشورای شهر

در اين نامه اعضاي شوراي شهر تهران پيشنهاد تشكيل كميته‌اي مشترك متشكل از نمايندگاني از ستاد كل نيروهاي مسلح، شوراي شهرتهران، سپاه پاسداران، شهرداري تهران و سازمان ميراث فرهنگي را ارائه كردند.

بنابراين گزارش درحالي ساخت‌وساز در ميدان سپاه ادامه دارد كه شهردار تهران طي نامه‌اي به فرمانده سپاه اعلام تخلف كرده، بازپرس دادسراي نظامي دستور توقف ساخت‌وساز ميدان سپاه را داده‌، رئيس ديوان عدالت اداري گفته سپاه مي‌بايست پروانه دريافت مي‌كرد، شوراي‌عالي شهرسازي و معماري خواستار توقف ساخت‌وساز در ميدان سپاه شده و همچنين كميسيون ماده‌5نيز براساس نظريه سازمان ميراث فرهنگي ساخت‌وساز بيش از 16متر را در ميدان سپاه ممنوع دانسته و خواستار حذف طبقات اضافي آن شده است.

پيش از اينكه اعضاي شوراي شهر اقدام به امضاي نامه‌اي خطاب به رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح كنند ابتدا محمد سالاري رئيس كميسيون معماري و شهرسازي از شوراي اسلامي شهر تهران بابت سكوت در قبال ساخت‌وساز در ميدان سپاه انتقاد كرده و گفت:‌ ما مي‌بايست قبل از مقامات قضايي و حتي قبل از كميسيون اصل90جلساتي را براي بررسي ساخت وساز در ميدان سپاه برگزار مي‌كرديم.

سالاري افزود: سپاه از وجود تفاهمنامه ستاد نيروهاي مسلح با شهرداري تهران سخن مي‌گويد وحتي معتقد است كه مديركل معاونت امور مناطق شهرداري تهران به شهرداري منطقه اعلام كرده است كه آنها مي‌توانند كار خود را انجام دهند و بر همين اساس نيز آقاي پورمختار رئيس كميسيون اصل 90مجلس رسما اعلام كرد كه هر آنچه تاكنون سپاه ساخته قانوني است اين درحالي است كه شهرداري تهران با اتكا به استنادات محكم نشان مي‌دهد كه طي سال‌هاي 92و 94و حتي در سال 89به سپاه اعلام كرده كه اين منطقه در پهنه فضاي سبز ويژه و در طرح تفصيلي جديد در پهنه تاريخي فرهنگي قرار گرفته بنابراين امكان ساخت‌وساز وجود ندارد ضمن اينكه براي ساخت در مجاور بناهاي تاريخي مجوز سازمان ميراث فرهنگي و كميسيون ماده‌5نياز است.

  • مخالفت شورا با قانون جديد استخدامي شهرداري‌ها

بنابراين گزارش پيش از اينكه شوراي شهر وارد كار بررسي دستورات جلسه شود مهدي چمران مجددا به طرح بازنگري قانون استخدامي شهرداري‌ها و دهياري‌ها كه در حال حاضر در مجلس مطرح شده انتقاد كرد و آن را به نفع شهر ندانست. وي ادامه داد: از زمان طرح اين موضوع در مجلس شوراي اسلامي، از هر راهي كه توانستيم چه از طريق نمايندگانمان در تمام كميسيون‌ها و چه از طريق شوراهاي استان‌ها و شهرهاي بزرگ و شوراي‌عالي استان‌ها نظراتمان را درمخالفت با اين موضوع مطرح كرديم.

همچنين در جلسه علني روز گذشته طرح الزام شهرداري تهران به ارائه لايحه ساماندهي و توسعه پياده رو در مسير غربي خيابان وليعصر حدفاصل ميدان ونك تا تقاطع بزرگراه شهيد چمران مورد تصويب قرار گرفت. به گفته سالاري اين طرح بلندمدت است و هرزمان كه املاك دولتي مجاور پياده‌رو براي صدور پروانه مراجعه كنند درخواست عقب‌نشيني مطرح مي‌شود كه دراين صورت هيچ بار مالي به شهرداري تحميل نمي‌شود.

اما نظر مخالفان اين طرح نظير محسن سرخو و اقبال شاكري اين بود كه اين طرح در قالب طرح‌هاي موضوعي و موضعي است و اساسا در اولويت طرح‌هاي پياده راه‌سازي معاونت حمل ونقل وترافيك قرار ندارد ضمن اينكه براساس برنامه 5ساله دوم، شهرداري تهران بايد 26پياده راه بسازد كه اين طرح در آن نيست حتي طرح‌هاي مصوب هم به‌دليل كمبود اعتبار هنوز ساخته نشده است به همين دليل بايد از پيشنهادهايي كه اساسا مغاير با برنامه 5ساله است خودداري شود. اما نظر احمد دنيا مالي رئيس كميسيون عمران و حمل ونقل اين بود كه شهر تهران ماشين محور است و انسان محور نيست. ضمن اينكه كيفيت پياده‌روهاي موجود نيز اسفناك است. وي به تحقيقي اشاره كرد كه براساس آن نشان مي‌دهد شهروندان تهراني از فقر حركتي و چاقي رنج مي‌برند و از آنجايي كه يكي از موضوعات اثرگذار در حوزه سلامت ايجاد پياده‌راه‌هاي مناسب است پس بايد به طرح‌هايي از اين دست رأي مثبت داد.

اسماعيل دوستي به‌عنوان طراح اين پيشنهاد نيز گفت: ساخت و سازهاي بلند حاشيه خيابان وليعصر تهديدي براي درختان چنار ارزشمند اين خيابان است و اگر عقب نشيني نكنند هم منظر شهري را كور وهم درختان چنار را خفه مي‌كنند. پشمچي‌زاده، معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران نيز به‌عنوان نماينده شهرداري از اين طرح دفاع كرد و گفت: ما با ماهيت اين طرح موافقيم اما برخي ساختمان‌ها و اراضي مربوط به سازمان‌هاي دولتي وجود دارند كه مجوز و حقوق مكتسبه‌اي دارند كه بايد ظرف 6ماهي كه براي تدوين لايحه توسعه و ساماندهي پياده‌رو خيابان وليعصر داريم به آن توجه كنيم.

حتي در برخي موارد نياز است كه موضوع را در كميسيون ماده‌5 مطرح يا در طرح تفصيلي شهر تهران حتما تغييراتي اعمال كنيم. بنابراين گزارش، ديروز از سوي احمد مسجد جامعي نيز پيشنهاد شد تا هنگام تهيه لايحه مورد اشاره به طرح ميراث طبيعي خيابان وليعصر نيز حتما توجه و تأكيد شود. به گفته مسجد جامعي اين خيابان با 18كيلومتر طول 60هزار اصله درخت كهنسال دارد كه بايد درحفظ آنها كوشش كرد. ديروز 2 موضوع ديگر نيز در دستور كار شوراي شهر قرار داشت. نخست لايحه تعيين شاخص‌ها و نمونه برآورد قيمت واقعي املاك بود كه از سوي عليرضا دبير به‌عنوان رئيس كميسيون برنامه و بودجه به‌دليل اجرايي نبودن رد شد.

در اين‌باره مهدي چمران گفت: از آنجايي كه قيمت املاك به روز تغيير مي‌كند نمي‌شود قيمت مشخصي ارائه كرد به همين دليل نيز خود شهرداري نامه‌اي نوشت و طرح را پس‌گرفت به همين دليل اعضاي شوراي شهر با اكثريت آرا به رد لايحه رأي دادند. طرح الزام شهرداري تهران به تملك و بازسازي منزل مسكوني علامه رجبي دواني و بهره‌برداري از آن به‌عنوان مركز فرهنگي موردنياز هم در جلسه ديروز مطرح شد. اكثريت اعضاي شوراي شهر به‌دليل قيمت بالاي پيشنهادي از سوي مالك كنوني اين ملك به اين طرح رأي ندادند اما به جاي آن قرار شد تا خانه فرهنگي كه شهرداري تهران اخيرا در محله چيذر راه‌اندازي كرده را به نام مرحوم علامه رجبي دواني نامگذاري كنند.

  • نطق‌هاي پيش از دستور

درصحن علني شوراي شهر تهران 2نطق پيش از دستور از سوي عباس جديدي عضو كميسيون نظارت و حقوقي و محمد حقاني عضو كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري ارائه شد. نطق عباس جديدي به رشد پرونده‌هاي قضايي در سراسر كشور و به‌طور عمده كلانشهرها اختصاص داشت. وي گفت: با نگاهي به وضعيت اين پرونده‌ها كه اغلب بزهكاري فردي و اجتماعي است، نشان مي‌دهد بخش عمده‌اي از آنها بي‌سرپرست و يا بد سرپرست هستند كه متأسفانه ناشي از رويكرد تك بعدي به آسيب‌هاي اجتماعي و ارائه راه‌حل‌هاي كوتاه‌مدت براي مسائل پيچيده اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي است.

وي به مصوبه استفاده از ظرفيت همكاري و مشاركت شهرداري تهران در پيشگيري و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي اشاره كرد و گفت:‌ براين اساس ارزيابي جامع و علمي درمورد آسيب‌هاي اجتماعي، ميزان، شدت و دامنه خطر آنها و انجام مطالعات تطبيقي و بهره‌برداري از پژوهش‌ها و تجارب سياستگذاري و برنامه‌ريزي در كشورهاي موفق در مواجهه با آسيب‌ها و ناهنجاري‌هاي اجتماعي جزء وظايف مديريت شهري است اما با گذشت بيش از 3سال از تصويب و ابلاغ اين مصوبه از سرنوشت اين مطالعات و اقدامات انجام يافته اطلاعات كاملي در دست نيست.

جديدي با اشاره به اينكه در برنامه 5ساله دوم شهرداري در فصل امور اجتماعي و فرهنگي به تشويق بخش خصوصي و بنگاه‌هاي اقتصادي در كاهش‌ آسيب‌هاي اجتماعي توجه شده گفت: افزايش سرانه‌هاي فرهنگي و تبديل شهرداري از نهاد خدماتي به اجتماعي امري ضروري است.

سخنران بعدي جلسه ديروز شوراي شهر محمد حقاني بود كه در نطق خود محيط‌زيست تهران را قرباني سرمايه‌گذاري غيرقانوني بانك‌ها اعلام كرد و با طرح اين سؤال كه اساسا سوداگري ساخت‌وساز چه نسبتي با بانك داري اسلامي دارد، گفت: سرمايه‌گذاري غيرقانوني بانك‌ها در ساخت‌وساز يكي ديگر از راه‌هاي ضربه زدن به محيط زيست شهري است. حقاني با استناد بر گزارش منتشرشده از سوي رئيس‌كل بانك مركزي در تير سال 94گفت: يك‌چهارم كل نقدينگي كل كشور در اختيار مؤسسات پولي و بانكي غيرمجاز قرار دارد كه قاعدتاً سهم عمده اين منابع در ساخت و سازهاي تجاري و اداري بزرگ‌مقياس و خارج از ضوابط و قوانين شهرسازي جريان دارد.

اين درحالي است كه از نظر اين عضو شوراي شهر، به‌رغم وجود ممنوعيت‌هاي قانوني مختلف كوچه‌ها و خيابان‌هاي تهران و بسياري از شهرهاي بزرگ به عرصه تاخت و تاز بانك‌ها با پول‌هاي سپرده‌گذاران تبديل شده و ناديده گرفتن اين تمهيدات و الزامات قانوني موجب منحرف شدن نقدينگي و سرمايه‌هاي مردم به سوي فعاليت‌هاي اقتصادي ويرانگر و سوداگري زمين و مسكن شده است.

جدول

کد خبر 301104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha