مدیرعامل سابق بورس تهران در پاسخ به منتقدان راه‌اندازی بورس ارز گفت:تأسیس بورس، معاملات ارز را شفاف می‌کند

مديرعامل سابق بورس اوراق بهادار تهران و استاد دانشگاه الزهرا در پاسخ به منتقدان راه‌اندازي بورس ارز گفت: بورس در مفهوم مدرن و جهاني بازاري است كه كاركردهاي مختلفي دارد كه يكي از آنها كشف قيمت و ديگري توزيع ريسك است كه هر دو مورد در بورس ارز مصداق دارد.

به‌گزارش پايگاه اطلاع‌رساني بازار سرمايه، علي رحماني، درباره راه‌اندازي بورس ارز گفت: بورس در مفهوم مدرن و جهاني بازاري است كه كاركردهاي مختلفي دارد كه يكي از آنها كشف قيمت و ديگري توزيع ريسك است كه هر دو مورد در بورس ارز مصداق دارد.
وي در اين خصوص افزود: اگر بورس ارز راه‌اندازي شده و مشتقات ارزي و ابزارهاي پوشش ريسك نيز در كنار آن ايجاد شود يك خلأ جدي كه همان بازار متشكل آزاد ارزي است، رفع مي‌شود.

رحماني ادامه داد: هم‌اكنون بانك مركزي سيستم ارزي را به‌صورت تخصيصي ارائه مي‌دهد ولي متأسفانه يك بازار آزاد در اين خصوص نداريم. اگر‌چه برخي استدلال مي‌كنند چون دولت عرضه‌كننده اصلي است نيازي به بورس ارز نيست اما بايد گفت در جهت ارتقاي اهداف پتروشيمي و حجم صادرات غيرنفتي كه افزايش يافته است نياز به بازار منسجم و شفاف ديده مي‌شود. اين كارشناس بازار سرمايه تأكيد كرد: با كمك بازار سرمايه و بازار پول مي‌توانيم بورس ارز را نيز راه‌اندازي كنيم تا مسائل و مشكلات را از پيش رو برداريم. وي درخصوص اينكه راه‌اندازي بورس ارز موجب به هم ريختن روند عرضه و تقاضا مي‌شود، گفت: قبلا هم در سال‌86 اين موضوع مطرح بود كه راه‌اندازي بورس ارز ممكن است عرضه و تقاضا را دچار اختلال كند اما در سال‌91 نشان داد كه فقدان بورس ارز بسيار اقتصاد كشور را آسيب‌پذير مي‌كند.

وي در اين خصوص توضيح داد: وقتي شوك ارزي وارد سيستم اقتصادي شد بانك مركزي نيز با تمام تلاش‌هاي خود نتوانست كاري از پيش ببرد و نبود بورس ارز كاملا احساس شد.رحماني گفت: سازوكار بورس ارز به تركيبات آن بستگي دارد و اين تركيبات عنصري تعيين‌كننده براي رسيدن به هدف اصلي تشكيل چنين بورسي است. وي در ادامه تصريح كرد: اين فرصت بايد ايجاد شود تا اين بازار با سازو كار مشخص خود راه‌اندازي شود به اين دليل كه در تعاملات ارزي بسيار از دنيا عقب هستيم.

اين استاد دانشگاه اشاره داشت: اگر در بورس ارز به‌صورت فراگير صندوق ارزي داشته باشيم كه وجوه آن بر مبناي ارز باشد مي‌توان از سرمايه‌گذاران دلار گرفت و ريال داد به اين ترتيب ارز از سرمايه‌گذار گرفته مي‌شود و در حساب گردش مي‌كند تا از اين طريق چرخه اقتصادي به حركت در بيايد.

وي در اين‌باره تأكيد كرد: به اين دليل كه بازار ارز ما نارسايي دارد بخشي از ارز كشور از جريان اقتصادي كشور خارج شده است و در محاسبات نيز گزارش نمي‌شود به اين ترتيب وقتي سرمايه‌داري، در منزل ارز نگه مي‌دارد در محاسبه آمار كشور لحاظ نمي‌شود بنابراين راه‌اندازي بورس ارز از ديد كلان نيز فرصت مناسبي است تا اقتصاد كشور به چرخه بيفتد.

وي درخصوص پيش‌بيني ارز از طريق بورس ارز گفت: در نهايت معاملات بورس ارز يك سابقه‌اي خواهد داشت كه مي‌توان با تحليل آنها درخصوص قيمت‌هاي آتي نيز پيش‌بيني داشت اما در اين ميان چند بحث مطرح است يكي از مباحث كارايي اطلاعات بازار ارز است كه موجب پيش‌بيني و انسجام و شفافيت اطلاعات معاملاتي ارز مي‌شود و ديگري سازوكار عملياتي است كه به تلاش سازمان بورس براي ايجاد نهادهاي مالي لازم در اين بورس جديد وابسته است.رحماني افزود: اميدوارم بانك مركزي نيز در اين راستا همكاري‌هاي لازم را داشته باشد تا نگراني‌ها رفع شده و بازار كارآمدي داشته باشيم.

کد خبر 299342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha