رضا کربلایی: عرضه و مصرف آب و برق در گرمای تابستان امسال برابر شده و مسئولان وزارت نیرو به جای هشدار دادن جدی و اعلام واقعیتی که نسل کنونی و آینده را دچار بحران می‌کند، تنها به توصیه‌کردن بسنده می‌کنند و می‌گویند مردم بهتر است صرفه‌جویی کنند تا از بحران کمبود آب و برق در این گرمای نخستین ماه تابستان عبور کنیم.

آب

اما واقعيت ‌جدي‌تر از آن است كه فكر كنيم با خنك‌تر شدن هوا مشكل حل خواهد شد. به گفته محمد پرورش، مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران، برآوردهاي اين شركت نشان مي‌دهد كه ميانگين آب‌بهايي كه مشتركان آب استان تهران در هر‌ماه مي‌پردازند، كمتر از 6500تومان است؛ يعني هر مشترك آب در اين استان روزانه كمتر از 220تومان پول آب مي‌دهد.

همچنين روز پنجشنبه وزير نيرو اعلام كرد كه ديگر سدي در ايران ساخته نمي‌شود و خيلي راحت مي‌توان بهره‌وري آب در بخش كشاورزي را با 10درصد افزايش به 50درصد رساند. حميد چيت‌چيان مصرف معقول آب شهري و خانگي را 130ليتر اعلام و تأكيد كرد: ‌در حال حاضر در كشور ما بيش از 250ليتر به ازاي هر نفر آب توليد و توزيع مي‌شود، حال آنكه مصرف آب براي هر آلماني 159ليتر است.

  • تعلل دولت در برخورد با پرمصرف‌ها

چندسالي است كه وزارت نيرو در انتظار دريافت مجوز از دولت براي نقره‌داغ‌كردن اسراف‌كنندگان آب و برق و تشويق كم‌مصرف‌هاست، اما تعلل دولت در دادن اجازه به وزارت نيرو ابهام‌برانگيز است. وزير نيرو باز هم گفت كه بايد قوانين و مقرراتي براي تشويق و جريمه افراد پرمصرف و كم‌مصرف وجود داشته باشد. وي درخصوص وضعيت برقي كشور، گفت: در حال حاضر تمام نيروگاه‌ها با صددرصد ظرفيت خود در حال فعاليت هستند به‌طوري كه مصرف و توليد در كنار همديگر و با يك توان مساوي فعاليت مي‌كنند و امكان افزايش ظرفيت در اين حوزه وجود ندارد. وزير نيرو اظهار كرد: با توجه به شرايط موجود از مردم خواهش مي‌كنم تا در ساعات يك تا 4بعدازظهر در صرفه‌جويي مصرف برق دقت كنند.

  • جريمه پرمصرف‌ها بي‌جواب ماند

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران هم با تأكيد بر اينكه در حال حاضر احتمال جيره‌بندي آب در شهر تهران وجود ندارد گفت: نزديك به 25درصد آب شرب استحصالي در كشور در تهران مصرف مي‌شود و در حال حاضر 80درصد از همشهريان در محدوده مناسب الگوي مصرف يعني 20مترمكعب و كمتر مصرف مي‌كنند. وي گفت: مابقي كه تعداد 500هزار مشترك را شامل مي‌شوند بالاي 20مترمكعب آب مصرف مي‌كنند. محمد پرورش با درخواست از تهراني‌ها براي مصرف كمتر آب جهت گذر از تنش احتمالي آب، افزود: بايد قيمت آب را منطقي كرد.

  • مصرف برق در اورژانس

اورژانس‌شدن ميزان مصرف برق هم باعث شد تا مسئولان وزارت نيرو از افزايش بهاي برق پرمصرف‌ها خبر دهند و از بي‌توجهي ادارات و اماكن عمومي هم انتقاد كنند. سيدمحمد هاشمي، مديرعامل شركت توزيع برق تهران روز گذشته درسخنراني پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه تهران گفت:

درحالي‌كه 4ميليون و 200هزار مشترك داريم كه نيم درصد ادارات را تشكيل مي‌دهند، اما از نظر مصرف ادارات در سطح بالايي قرار دارند و معادل 28درصد برق تهران را مصرف مي‌كنند. وي با بيان اينكه 2هزار و 611مسجد در تهران داريم كه مصرف برخي از آنها برابر با 110مشترك خانگي است، تصريح كرد: تنها 2درصد از مشتركين بيش از هزار كيلووات در‌ ماه مصرف دارند كه اكثر مساجد نيز در گروه پرمصرف‌ها قرار دارند.

به گفته وي، درحالي‌كه بيش از 152تومان هزينه توليد هر كيلووات برق است اما اين انرژي فقط به قيمت 56تومان در هر كيلووات به فروش مي‌رسد. همزمان معاون وزير نيرو با بيان اينكه با مشتركان پرمصرف برق به‌صورت تعرفه‌اي برخورد خواهد شد، گفت: برنامه قطع برق مشتركان پرمصرف را نداريم اما مشتركان پرمصرف بايد هزينه مصرف برق خود را پرداخت كنند. هوشنگ فلاحتيان اظهار داشت: اين در حالي است كه مشتركان با اعمال راهكارهاي بسيار ساده‌اي مي‌توانند مصرف برق خود در فصل تابستان و به‌ويژه ساعات پيك را مديريت كنند.

کد خبر 299214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha