سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

نوشداروی بعد از سهراب هم نیست بیانیه شدیداللحن انجمن کارگردانان خانه تئاتر در سوگ روی صحنه رفتن نمایشی که کارگردان جوان آن در نخستین تجربه‌اش یک اجرای پرحرف و حدیث در مهم‌ترین سالن ایران به صحنه برده و طبق برنامه، حداقل ۱۰ شب دیگر هم با انبوه ستاره‌هایش مهمان تالار وحدت خواهد بود.

تئاتر
  • قيمت تالار چند است؟

به گزارش همشهري، «فاجعه، ديگر در راه نيست بلكه اتفاق افتاده است؛ فاجعه‌اي به نام عاشقانه‌هاي ناآرام كه آنچه از تئاتر مي‌گيرد عشق و آرامش است.» اين ترجيع‌بند بيانيه اهالي تئاتر است در واكنش به اجراي نمايش كارگرداني جوان كه پيش از اين در چند اجرا دستيار كارگردان بوده و به واسطه اعمال سياست اقتصاد هنر در معاونت هنري وزارت ارشاد، در تجربه اول خود تالار گران و گرانسنگ وحدت را اجاره كرده است.

  • قيمت ستاره چند است؟

محمدرضا فروتن، نيكي كريمي، فريبرز عرب‌نيا، پانته‌آ بهرام، يكتا ناصر، علي سرابي، سيامك صفري، مهرداد صديقيان، نسيم ادبي و... ستاره‌هايي هستند كه پيشنهاد مريم جلاليان را پذيرفته و در عاشقانه‌هاي ناآرام بازي كرده‌اند. در هر اجرا 2بازيگر زن و مرد مقابل هم قرار مي‌گيرند و قطعه‌هاي خاطره‌انگيز فيلم‌هاي ايراني و خارجي را بازسازي مي‌كنند. نكته اينجاست كه برخي از اين بازيگران سال‌هاست خاك صحنه نخورده‌اند و حضورشان در تجربه اول يك كارگردان كمي بيش از حد معمول عجيب و باورناپذير است.

  • سالن و اعتبار با پول

بياييد ظرفيت تالار وحدت را فقط در سالن همكف خلاصه كنيم و فرض را هم بر اين بگيريم كه از 523صندلي موجود در آن، در هر اجرا 23صندلي به مهمانان اختصاص مي‌يابد. قيمت بليت‌هاي همكف از 70تا 100هزار تومان متغير است كه به‌دليل بيشتر بودن صندلي‌هاي 100هزار توماني، ميانگين قيمت بليت را 90هزار تومان درنظر مي‌گيريم. به اين ترتيب، درآمد عاشقانه‌هاي ناآرام در هر شب اجرا مي‌شود 45ميليون تومان.

گروه توليد نمايش در 15شب اجرا در تالار وحدت حداقل 675ميليون تومان درآمد خواهند داشت كه با اين پول به سادگي مي‌شود هم اجاره سالن را پرداخت كرد و هم ستاره‌هاي گران‌قيمت سينما و تئاتر را راضي به حضور در نمايش كرد؛ بازيگراني كه به اين راحتي‌ها راضي به حضور در هر پروژه‌اي نمي‌شوند. اگر حدود 300صندلي موجود در بالكن طبقه‌هاي اول تا سوم را هم با بليت 40هزار تومان وارد محاسبه كنيم، درآمد اين بخش در 15اجرا به 180ميليون تومان مي‌رسد.

  • قيمت هنر چند است؟

كافي است در اين روزها به سايت‌هاي مرتبط با هنر نمايش سر بزنيد تا ببينيد مخاطبان تئاتر درباره عاشقانه‌هاي ناآرام چه مي‌گويند. بسياري از كساني كه بليت 100هزار توماني خريده و براي ديدن ستاره‌ها روي صحنه لحظه‌شماري كرده بودند، حالا احساس توهين‌شدگي(!) مي‌كنند و تبليغات گسترده نمايش را نوعي كلاهبرداري فرهنگي مي‌دانند. در يكي از اين سايت‌ها، از 35نفر مخاطب عاشقانه‌هاي ناآرام، 2نفر آن پسنديده و 29نفر ديگر نمايش را دوست نداشته‌اند.حسرت اجرا در تالار وحدت
مي‌توان بدون توجه به گلايه‌هاي اهالي تئاتر به هوش و فراست مريم جلاليان آفرين گفت كه با محاسبه دقيق، علاوه بر پربار كردن سابقه تئاتري خود، به اقتصاد هنر ايران هم كمك كرد و فقط با يك نمايش حدود يك ميليارد تومان درآمد داشت. گرچه در اين ميان آنچه ناديده گرفته مي‌شود، هنر تئاتر ايران است كه برخي اهالي باسابقه آن هنوز حسرت اجرا در تالار وحدت را به دل دارند.

 

کد خبر 298997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha