مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرتفع‌ترین قله جهان در نتیجه زمین‌لرزه شدیدی که در ماه آوریل کشور نپال را زیر و رو کرد، سه سانتیمتر به سمت جنوب غرب متمایل شده‌است.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، زلزله 7.8 ريشتري كه دو ماه پيش نپال را زيرورو كرده، جان بيش از هشت هزار و 700 نفر را گرفته و بناهاي تاريخي اين كشور را به تلي از خاك تبديل كرد، مسير شمالي شرقي اورست را نيز تغيير داده و براساس سازمان ملي نقشه‌برداري و اطلاعات زمين‌شناسي چين،‌اين كوه اكنون به سمت جنوب غرب متمايل شده‌است.

طي ده سال گذشته،‌ اورست با سرعتي نزديك به 4 سانتيمتر در سال نزديك به 40 سانتيمتر به سمت شمال شرق حركت كرده‌ و ارتفاع آن نيز در همين دوره زماني سه سانتيمتر افزايش يافته‌است.

جيمز جكسون زمين‌شناس دانشگاه كمبريج مي‌گويد سنگ‌ها خاصيتي لاستيكي دارند و در زمان وقوع زمين‌لرزه حالت زمين كمي به توپ‌هاي لاستيكي شبيه مي‌شود. وي كانون زلزله 25 آوريل نپال را به توپ لاستيكي تشبيه كرده‌است كه با ضربه انگشت به حركت درآمده و توپ‌هاي ديگر را كمي به بيرون هل داده‌است.

كانون زلزله نپال نزديك به كاتماندو بود درحالي‌كه اورست در 161 كيلومتر شرق اين نقطه قرار دارد. اگرچه زلزله خود نيروي زيادي به كوهستان وارد نكرد، اما بهمن‌هاي سهمگيني را ايجاد كرد كه منجر به مرگ 18 نفر و تخريب پناهگاه‌هاي كوهنوردان و متوقف شدن برنامه‌هاي صعود در سال 2015 شد.

به گفته جكسون،‌پيش از وقوع اين زلزله هندوستان درحال نزديك شدن به نپال بود اما زماني كه زلزله رخ داد، كاتماندو نزديك به دو متر تغيير موقعيت داد و متناسب با آن، موقعيت كوه هم به اندازه كمتري تغيير يافت و به اين شكل تعادل منطقه به هم خورد. زمين‌شناسان به اين وضعيت بازگشت كشسان مي‌گويند زيرا پيش از وقوع زلزله انرژي درون سنگ‌ها فشرده شده و اين انرژي با وقوع زلزله آزاد مي‌شود.

جكسون مي‌گويد حركت افقي و عمودي كه دو زلزله نپال در كوه اورست ايجاد كرده‌است كمتر از 10 سانتيمتر بوده‌است. دانشمندان براساس اطلاعات اوليه‌اي كه توسط ماهواره اروپايي پس از زلزله گردآوري شد تخمين زدند كه ارتفاع اورست 2.5 سانتيمتر كاهش يافته‌است درحالي‌كه مناطق نزديك به كاتماندو يك متر افزايش ارتفاع داشته‌اند.

کد خبر 298367

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha