چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

روز گذشته حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در کنفرانسی با عنوان «جلوگیری از عضوگیری کودکان توسط داعش» که در بغداد برگزار شد، گفت که داعش کودکان را از بیش از ۱۰۰ کشور و از طریق پایگاه‌های اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای به عضویت خود درآورده است

داعش نیرو

العبادي همچنين به حضور نيروهاي خارجي در ميان تروريست‌هاي داعش اشاره كرد و گفت: هر‌ماه نزديك به 40عامل انتحاري از خارج از عراق وارد اين كشور مي‌شوند.موضوع جذب نيروهاي خارجي و به‌خصوص نوجوانان و جوانان كم‌سن وسال و همچنين استفاده از آنها در حمله‌هاي انتحاري در حالي از سوي نخست‌وزير عراق مطرح مي‌شود كه روز شنبه 7نفر از نيروهاي داعش كه در 2حمله انتحاري جداگانه خودروهاي بمبگذاري شده خود را در حمله به نيروهاي امنيتي عراقي منفجر كردند همه خارجي بودند. استفاده همزمان داعش از اين خارجي‌ها در اين حمله‌ها به‌طور حتم حاوي پيامي از سوي گروه تروريستي داعش براي غربي‌هاست.

7نفري كه در اين دو حمله در نزديكي شهر بيجي شركت داشتند، يك انگليسي، يك آلماني، يك كويتي، يك فلسطيني، 2داغستاني، و يك تركمنستاني بودند. در يكي از اين دو عمليات، 4خودرو بمبگذاري شده به پست ايست و بازرسي نيروهاي امنيتي حمله كردند كه باعث كشته شدن 16نفر و زخمي شدن 29نفر ديگر از اين نيروها شد. در حمله ديگر 3عامل انتحاري خودروهاي بمبگذاري شده خود را در نزديكي نيروهاي امنيتي منفجر كردند كه در اثر اين حمله كسي كشته نشد اما عده زيادي از اين نيروها زخمي شدند.

پس از انجام اين دو عمليات، داعش از طريق شبكه‌هاي اجتماعي تصوير طلحه اسمل عامل انتحاري انگليسي را منتشر كرد؛ نوجواني 17ساله در لباس سياه كه در مقابل پرچم سياه رنگ داعش انگشت اشاره خود را به نشانه پيروزي بالا گرفته است. كيلومترها آنطرف‌تر، در وست يوركشاير انگليس خانواده طلحه اسمل با ديدن تصوير فرزندشان «شوكه» شدند. آنها در بيانيه مفصلي كه روز يكشنبه منتشر كردند، طلحه را نوجواني «مهربان» معرفي كردند كه «هيچگاه، هيچ‌گونه خشونتي از خود بروز نداده بود». آنها در بيانيه خود طلحه را قرباني جنايات داعش و رهبران ترسوي اين گروه تروريستي دانسته و اعلام كردند: «آنها به هيچ وجه نماينده اسلام و مسلمانان نيستند.»

  • جذب از طريق شبكه‌هاي اجتماعي

بسياري از نيروهاي خارجي كه به داعش پيوسته‌اند از طريق شبكه‌هاي اجتماعي و با استفاده از خارجي‌هايي كه پيش از اين به داعش پيوسته‌اند جذب مي‌شوند. سلاح، همسران متعدد، خانه و پول، وعده‌هايي است كه معمولا به اين افراد داده مي‌شود. از سوي ديگر، برخي معتقدند جوامع غربي به گروه‌هايي از مردم خود فرصت رشد لازم را نمي‌دهد يا به‌عبارتي آنها را پس مي‌زنند؛ موضوعي كه كار را براي گروه‌هاي تندرويي چون داعش در جذب اين افراد راحت‌تر مي‌كند. افراد جذب شده به جايي مي‌روند كه در واقع حاكم بر جامعه مي‌شوند و قدرت در دست آنهاست و اين بار آنها هستند كه سلاح دارند، قدرت دارند و در نهايت نسبت به ديگر افراد جامعه دست بالا را دارند.

  • انگليسي‌هاي گم شده

همزمان با اتفاق‌هاي چند روز اخير، روز گذشته گزارش‌هايي مبني بر ناپديد شدن 3زن انگليسي به همراه 9فرزندشان در عربستان سعودي منتشر شد. اين سه‌زن به همراه فرزندانشان كه بين 3تا 5سال سن دارند 5روزي است كه در مدينه ناپديد شده‌اند. نگراني مقام‌هاي امنيتي انگليس از آن است كه ممكن است آنها راهي سوريه شده باشند تا به برادرشان كه در كنار تروريست‌هاي داعش در حال جنگيدن است بپيوندند. وكيل همسران اين سه‌زن در بيانيه‌اي گفته كه ممكن است آنها به تركيه رفته باشند تا از طريق اين كشور وارد سوريه شوند. همچنين كمتر از 4‌ماه پيش بود كه ماجراي سفر 3دختر نوجوان 15و 16ساله از انگليس به تركيه با هدف پيوستن به داعش باعث ايجاد سرو صداي زيادي در رسانه‌هاي دنيا شد.

دوربين‌هاي فرودگاه لندن اين سه‌دختر را در سالن پرواز نشان مي‌دادند. در نهايت پليس انگليس اعلام كرد براساس اطلاعات به‌دست آمده اين سه‌موفق شده‌اند خود را به سوريه برسانند و به تروريست‌هاي داعش بپيوندند. آنها در تماسي كه پس از گذشت بيش از يك‌ماه با خانواده‌هاي‌شان برقرار كردند گفتند زنده و سلامت هستند اما هيچگاه قصد بازگشت به انگليس را ندارند.

طبق گزارش‌هايي كه طي ماه‌هاي اخير از سوي منابع غربي منتشر شده بين 16تا 20هزار نفر از 90كشور دنيا در عراق و سوريه در كنار تروريست‌هاي داعش در حال جنگيدن هستند. بيش از 3هزار نفر از اين افراد از اتباع اروپاي غربي هستند. موضوع بازگشت آنها به كشورهايشان و تبعات امنيتي اين بازگشت، موضوعي است كه نگراني اين كشورها را برانگيخته است.

کد خبر 298330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha