دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

علی شاکری: تداوم موفقیت‌های تیم ملی والیبال بعد از برتری در برابر روس‌ها در کازان حالا برای رسیدن به مقامی بالاتر از سال گذشته در لیگ جهانی، تنها در سایه پیروزی بر رقبای آماده‌ای چون آمریکا، لهستان و روسیه در بازی‌های خانگی تهران محقق می‌شود.

والیبال

اين در حالي است كه هنوز نيمي از راه طي شده و پيمودن نيم ديگر راه باقيمانده بستگي به كسب موفقيت در بازي‌هاي خانگي آينده‌مان دارد.در گروه دوم فراتر از مرگ ليگ جهاني، با وجود شرايط ايده آل آمريكايي‌ها در جدول، هنوز هيچ‌چيز به‌طور مشخص و معين معلوم نيست و پيچيدگي‌هاي احتمالي ناشي از بازي‌هاي پيش رو مي‌تواند رقابت ميان 3تيم آمريكا، ايران و لهستان را پيچيده‌تر هم سازد. خصوصا اينكه با برباد رفتن آخرين اميدهاي روس‌ها در جدال با ايران براي برگشت به عرصه رقابت‌ها و تحمل 6شكست در پايان دور رفت، آنها معلوم نيست با چه روحيه و انگيزه‌اي در ادامه بازي‌ها در برابر رقباي اصلي ما، آمريكا و لهستان ظاهر خواهند شد. به همين دليل نبايد همه‌‌چيز و اتفاقات غيرقابل پيش‌بيني را به صرف ميزبان بودن در بازي‌هاي آينده گره بزنيم و از معادلات ديگر غافل بمانيم.

گرفتن 6امتياز از 2بازي با روسيه آن هم در كازان و كسب 7امتياز از مجموع بازي‌هاي مرحله رفت و دور از خانه، هنر بزرگمردان واليبال ايران بود و شرايط هموارتري از هفته‌هاي گذشته را در آستانه بازي‌هاي مرحله برگشت، پيش روي واليبال ايران براي صعود احتمالي به مرحله نهايي ترسيم كرده است؛ موضوعي كه از نظر روحي به تيم ما كمك خواهد كرد تا با انگيز‌ه هاي قوي‌تري در تهران به‌دنبال شكست دادن بزرگان واليبال جهان باشد.

  • ثبات تيمي و تصميمات سنجيده

مهم‌ترين پيامد بازي با روس‌ها بازگشت خودباوري و همبستگي تيمي به تيم ايران بود. درحالي‌كه تا پايان هفته دوم و حتي در بازي اول با روس‌ها يكي از مشكلات اصلي به جز عوامل مهم و تأثير‌گذاري چون تفاوت زماني و تغييرات آب و هوايي و جواب ندادن بدن‌ها و بازي در خانه رقبا كه طبيعي هم مي‌نمود، عدم‌دستيابي و پيدا كردن تركيب اوليه مطمئن براي شروع بازي‌ها از سوي كادر فني بود.

مشكلي كه تا پايان ست اول بازي نخست با روسيه هم منجر به تغييرات زيادي در تركيب تيم شد و سرانجام از ست دوم بازي با روسيه تيم ملي با پيدا كردن گمشده خود ميرزا جانپور را يافت و با جايگزيني‌اش با قائمي اين ضعف ترميم و تبديل به نقطه قوت تيم شد. شناخت نسبي‌تر كواچ از تك‌تك خصوصيات و ويژگي‌هاي بازيكنانش در فواصل مختلف بازي و جسارت بيشترش هم به گرم‌شدن موتور تيم انجاميد.

سرمربي صربستاني با استراحت دادن به‌موقع به بازيكنان كليدي مثل معروف، محمودي و موسوي سر بزنگاه و به‌كارگيري مهدوي، غفور، صنوبري و قائمي در موقعيت‌هاي مورد نياز شرايط مطلوب‌تري براي استفاده از توانمندي‌هاي فني آنان را فراهم كرد. ريسك بزرگ ديگر كواچ اعتماد كردن به مرندي كم‌تجربه بود كه به عنوان جانشين‌ظريف به‌خصوص در بازي دوم عالي ظاهر شد و بر تصميم درست او و ترجيح دادنش به عليزاده صحه گذاشت؛ نكته‌اي كه در شروع بازي اول باعث خرده گرفتن برخي از مربيان ايراني شد.

  • مقايسه آماري ايران و روسيه

در پايان مسابقه و براساس آمار، ايران 75امتياز و روسيه 59امتياز كسب كردند كه در اين بين ملي‌پوشان كشورمان 39امتياز را از طريق آبشار به‌دست آوردند كه شهرام محمودي و ميرزاجانپور مشتركا با 15امتياز برترين‌هاي ايران بودند و در سوي ديگر ميدان روس‌ها 30امتياز كسب كردند كه سهم ميخائيلف با 13امتياز بيش از ساير بازيكنان بود.در بخش دفاع روس‌ها 6بار ضربات ايران را دفاع كردند كه آشچف با 3بار دفاع بهترين بازيكن اين تيم بود و ايران نيز 9امتياز از دفاع كسب كرد كه عادل غلامي با 3دفاع بهترين آمار را داشت.در سرويس هر دو تيم 3امتياز خود را از اين طريق كسب كردند كه ميرزاجانپور، عبادي پور و محمودي هركدام يك امتياز كسب كردند و در تيم روسيه نيز هر 3امتياز را ميخائيلف به تنهايي به‌دست آورد.

تيم ايران 23بار از خطاي حريف امتياز كسب كرد، اين در حالي بود كه روس‌ها از 20بار ‌خطاي بازيكنان ايران سود بردند. در توپگيري و دريافت هم برتري از آن ايران بود.تيم ملي واليبال ايران اما ‌پس از شش بازي در كشورهاي آمريكا،لهستان و روسيه ديروز وارد فرودگاه امام خميني(ره) تهران شد تا براي بازي‌هاي خانگي ميزبان حريفانش باشد.

  • كارشناس‌واليبال

 

کد خبر 298221

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha