یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

حسین رحمانی: این سال‌ها دوربین‌های دیجیتال بی‌رقیب نبوده‌اند؛ دوربین گوشی‌های هوشمند سال به سال پیشرفت می‌کنند و همه‌جا همراه کاربران هستند.

دوربین

همين موضوع باعث شده است كه دوربين‌هاي ديجيتال، به‌ويژه دوربين‌هاي ارزان‌قيمتي كه براي غيرحرفه‌اي‌ها ساخته مي‌شوند، محبوبيت سابق خود را نداشته باشند ولي همچنان توصيه مي‌شود كه اگر در كارِ عكاسي جدي هستيد و مي‌خواهيد كنترل بيشتري روي جزئيات عكس داشته باشيد و سرعت شاتر، ميزان گشودگي ديافراگم و غيره را خودتان تعيين كنيد، بهتر است سراغ يك دوربين كامپكت برويد. ابتدا به‌طور كلي با دوربين‌هاي ديجيتال آشنا مي‌شويم و نكاتي كلي درباره خريدشان را مرور مي‌كنيم و سپس رده‌هاي قيمتي اين دوربين‌ها را بررسي مي‌كنيم.

  • پيش از خريد

1- فريب فهرست مشخصات فني دوربين را نخوريد. رزولوشن بالاتر يا زوم بيشتر الزاما به‌معناي بهتر بودن دوربين نيست. دوربيني كه بيشترين زوم يا بيشترين مگاپيكسل را دارد، هميشه انتخاب خوبي نيست.

2- مگاپيكسل و حسگر: كيفيت عكس دوربين‌هاي ديجيتال، به‌طور كلي، به قطعه‌اي بستگي دارد كه وظيفه ثبت عكس به‌عهده آن است. اين قطعه سنسور يا حسگر ناميده مي‌شود و مي‌تواند ابعاد و تكنولوژي‌هاي مختلفي داشته باشد. در مورد دوربين‌هاي آماتور و ارزان‌قيمت، اندازه اين سنسورها تقريباً يكسان است و به‌صورت «1/2.3اينچ» نشان داده مي‌شود. اما تكنولوژي‌هاي اين حسگرها متفاوت است. اين حسگرها مي‌توانند عكس‌هايي با رزولوشن 12الي 22 مگاپيكسل (و بالاتر) ثبت كنند اما مگاپيكسل بالاتر به‌معناي كيفيت عكس بهتر نيست، به همين دليل بعضي از شركت‌هايي كه مي‌خواهند كيفيت عكس دوربين‌شان بالاتر باشد، مقدار مگاپيكسل را پايين نگه مي‌دارند و به جاي آن حسگر را طوري طراحي مي‌كنند كه در محيط‌هاي كم‌نور هم دوربين كارايي فوق‌العاده‌اي از خود به نمايش بگذارد.

3- زوم اپتيكال: اگر به بزرگنمايي دوربين اهميت مي‌دهيد و توانايي دوربين براي بزرگنمايي تصوير براي شما مهم است، به زوم اپتيكال آن دقت كنيد، نه زوم ديجيتال. زوم اپتيكال در واقع برعهده لنز است و قدرت زوم واقعي دوربين را نشان مي‌دهد اما زوم ديجيتال را خود دوربين و به‌صورت نرم‌افزاري انجام مي‌دهد. زوم ديجيتال را خودتان هم مي‌توانيد بعد از گرفتن عكس، در كامپيوتر انجام بدهيد. در اين حالت هرچقدر بيشتر زوم كنيد، كيفيت عكس كمتر مي‌شود، درحالي‌كه زوم اپتيكال تأثيري روي كيفيت عكس نهايي ندارد.

4- در يك كلاس خاص، بيش از حد دنبال بهترين دوربين نگرديد چون حقيقت اين است كه كمتر دوربيني پيدا مي‌شود كه بتواند همزمان از نظر «كيفيت عكس»، «كاركرد خوب»، «امكانات» و «طراحي» باقي دوربين‌هاي آن كلاس را پشت سر بگذارد. اگر چنين دوربيني هم وجود داشته باشد، معمولاً قيمت بالايي دارد. بهتر و منطقي‌تر است دوربين مورد نظرتان را مطابق با نيازتان انتخاب كنيد.

5- سعي كنيد پيش از خريد دوربين، مدل مورد نظرتان را دست بگيريد و با امكانات و قابليت‌هاي آن از نزديك آشنا شويد و مطمئن شويد به خوبي در دست‌تان جا مي‌گيرد و زيادي سنگين نيست. بايد بتوانيد به امكانات و منوهاي آن به خوبي و به راحتي و به سرعت دسترسي داشته باشيد. مدل‌هايي كه صفحه‌نمايش‌شان لمسي است مي‌توانند امكانات خوبي در اختيار شما بگذارند اما اگر منوهاي آن براي يك صفحه‌نمايش كوچك درست طراحي نشده باشند، يا صفحه‌نمايش دوربين كيفيت مناسبي نداشته باشد، ممكن است شما را به دردسر بيندازد.

  • هنگام خريد

حدود 200هزار تومان

در محدوده قيمت 200هزار تومان مي‌توانيد دوربين‌هاي كامپكتي با قابليت زوم تا حداكثر 12x زوم ديجيتال و حدود 4x زوم اپتيكال پيدا كنيد. دوربين‌هاي اين رده كوچك‌ترين حسگرها را دارند. كيفيت عكس دوربين‌هاي ديجيتال و قيمت آنها نسبت مستقيمي با ابعاد حسگر اين دوربين‌ها دارد. به بيان ديگر هر قدر كه حسگر دوربيني بزرگ‌تر باشد، كيفيت عكس آن بهتر است و قيمت بالاتري دارد. دوربين‌هاي اين رده تا حد زيادي خودكار هستند و امكانات زيادي براي دستكاري كردن تنظيمات دوربين نداريد. در اين رده قيمتي مي‌توانيد دوربين‌هايي با مشخصات زير در بازار پيدا كنيد:
اندازه حسگر: 1/2.3اينچ / دقت حسگر: 16تا 20مگاپيكسل
رزولوشن عكس: حداكثر 5100در 3800پيكسل / زوم اپتيكال: 4x
ايزو: 80تا 3200 / صفحه نمايش: 2.7اينچ / وزن: 120تا 130گرم
فيلم: HD با سرعت 30فريم بر ثانيه / ساير مشخصات: ذخيره‌سازي روي حافظه SD، باتري ليتيوم يوني

حدود 300هزار تومان

در اين رده هم بايد به دوربين‌هايي با ابعاد حسگر 1/2.3اينچ قناعت كنيد اما دوربين‌هاي اين رده امكانات و جنس بهتري دارند. مثلا مي‌توانيد انتظار صفحه نمايش‌هاي 3اينچي با كيفيت خوب، كنترل بهتر سرعت شاتر و بزرگنمايي يا زوم اپتيكال بالاتر را داشته باشيد. در اين رده مي‌توانيد دوربين‌هايي با گستره سرعت شاتر 2000/1 ثانيه تا 15 ثانيه و با بزرگنمايي اپتيكال 8x بيابيد. مشخصات كلي دوربين‌هاي ديجيتال كامپكت در اين رده قيمتي از اين قرار است:
اندازه حسگر: 1/2.3اينچ / دقت حسگر: 16تا 20مگاپيكسل
رزولوشن عكس: حداكثر 5100در 3800پيكسل
زوم اپتيكال: 8x / ايزو: 100تا 3200
سرعت شاتر: 1/2000 ثانيه تا 15ثانيه / صفحه نمايش: 2.7تا 3اينچ با رزولوشن 230هزار پيكسل / وزن: 120تا 140گرم
فيلم: HD با سرعت 30فريم بر ثانيه / ساير مشخصات: ذخيره‌سازي روي حافظه SD، باتري ليتيوم يوني

حدود 400هزار تومان

همه دوربين‌هايي كه مي‌توانيد بخريد حسگرهايي يكسان و با تكنولوژي CCD دارند اما از 400هزار تومان به بعد، مي‌توانيد دوربين‌هايي پيدا كنيد كه حسگرهاي آنها از تكنولوژي جديدتر CMOS استفاده مي‌كنند. اگر كيفيت فيلمبرداري دوربين هم براي شما مهم باشد، مي‌توانيد در اين رده دوربين‌هايي با كيفيت فيلمبرداري FullHD بخريد. در اين رده قيمتي مي‌توانيم دوربين‌هايي با اين مشخصات در بازار پيدا كنيم:
اندازه حسگر: 1/2.3اينچ/ دقت حسگر: 16تا 20مگاپيكسل
تكنولوژي حسگر: CCD يا BSI CMOS
رزولوشن عكس: حداكثر 5100در 3800پيكسل
زوم اپتيكال: 12x / ايزو: 100تا 3200 / سرعت شاتر:1/2000ثانيه تا 15ثانيه / صفحه نمايش: 2.7تا 3اينچ، با رزولوشن 450هزار پيكسل / وزن: 120تا 150گرم / فيلم: FullHD با سرعت 30فريم بر ثانيه / ساير مشخصات: ذخيره‌سازي روي حافظه SD، باتري ليتيوم يوني

حدود 500هزار تومان

مي‌توانيد دوربين‌هاي بيشتري با حسگر CMOS پيدا كنيد. همچنين لنز دوربين‌هاي اين رده هم قوي‌تر است و مي‌توانند زوم اپتيكال 20x تا 30x (معروف به سوپرزوم) داشته باشند. از نظر طراحي هم انتخاب‌هاي مختلفي داريد: مي‌توانيد دوربين‌هايي جمع و جور و كوچك انتخاب كنيد كه به راحتي بشود داخل جيب‌تان گذاشت، يا اينكه دوربيني انتخاب كنيد كه بدنه آن كمي بزرگ‌تر است، ولي در عوض لنز بهتري دارد. مي‌توانيد اين مشخصات را در اين رده جست‌وجو كنيد:
اندازه حسگر: 1/2.3اينچ / دقت حسگر: 14تا 20مگاپيكسل
تكنولوژي حسگر: CCD يا BSI CMOS / رزولوشن عكس: حداكثر 5100در 3800پيكسل / زوم اپتيكال: 12x تا 30x
ايزو: 100تا 6400 / سرعت شاتر:2000/1ثانيه تا 15ثانيه / صفحه نمايش: 2.7تا 3اينچ، با رزولوشن 450هزار پيكسل / وزن: 120تا 150گرم / فيلم: FullHD با سرعت 30فريم بر ثانيه /ساير مشخصات: ذخيره‌سازي روي حافظه SD، باتري ليتيوم يوني

حدود 600هزار تومان

مي‌توانيد به فكر دوربين‌هاي به‌اصطلاح شبهِ DSLR يا شبه‌حرفه‌اي باشيد. بدنه اين دوربين‌ها شبيه به بدنه دوربين‌هاي DSLR است و علاوه بر صفحه نمايش، ويزور هم دارند كه عكاس مي‌تواند با استفاده از اين ويزور كار قاب‌بندي را انجام بدهد. مي‌توانيد به دوربين‌هايي بر بخوريد كه لنز قدرتمندي دارند و مي‌توانند تا 36برابر بزرگ‌نمايي (زوم 36x اپتيكال) داشته باشند. مي‌توانيد دوربيني با مشخصات زير در بازار پيدا كنيد:
اندازه حسگر: 1/2.3اينچ / دقت حسگر: 14تا 20مگاپيكسل
تكنولوژي حسگر: CCD يا BSI CMOS / رزولوشن عكس: حداكثر 5100در 3800پيكسل /ز وم اپتيكال: 12x تا 36x زوم اپتيكال / ايزو: 100تا 3200 / سرعت شاتر: 1/2000ثانيه تا 15ثانيه
صفحه نمايش: 2.7تا 3اينچ، با رزولوشن 450هزار پيكسل
وزن: 120تا 450گرم / فيلم: FullHD با سرعت 30فريم بر ثانيه
ساير مشخصات: ذخيره‌سازي روي حافظه SD، باتري ليتيوم يوني

کد خبر 298013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha