اگر چه پایان سال گذشته به‌عنوان آخرین مهلت بانک مرکزی به مؤسسات مالی غیرمجاز اعلام شده بود تا این مؤسسات خود را با قوانین موجود هماهنگ کنند اما به‌نظر می‌رسد مدارای بانک مرکزی هنوز به پایان نرسیده و در تازه‌ترین نمونه معاون نظارتی بانک مرکزی اعلام کرده نهادهای مالی غیرمجاز فقط امسال مهلت دارند خود را با ضوابط قانونی تطبیق دهند.

حميد تهرانفر چهارشنبه هفته گذشته در گفت‌وگويي با خبرگزاري صدا و سيما اعلام كرد: همه صندوق‌هاي قرض الحسنه، تعاوني‌هاي اعتباري، ‌شركت‌هاي ليزينگ، شركت‌هاي صرافي، صرافان و ساير تشكل‌هايي كه فعاليت اعتباري و پولي انجام مي‌دهند و از بانك مركزي مجوز دريافت نكرده‌اند، فرصت را از دست ندهند.

وي تأكيد كرد :‌ اين نهادهاي مالي بايد براي تطبيق خود با ضوابط بانك مركزي اقدام كنند كه پس از اين مهلت ديگر بهانه‌ها پذيرفتني نيست. تهرانفر اين تأكيدات را در شرايطي بر زبان آورده است كه مرداد‌ماه سال 93هم در گفت‌وگويي با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام كرده بود: بانك مركزي تا پايان سال 93نسبت به ايجاد نظم در بازار پولي اقدام خواهد كرد و اگر از سوي مؤسسات اعتباري حالت بي‌تفاوتي احساس شود، مطمئنا ما هم از روش‌هايي كه كار رابراي آنها سخت مي‌كند استفاده خواهيم كرد.

وي در اين گفت‌وگو افزود: برنامه‌ بانك مركزي اين است تا پايان سال 93با مؤسساتي كه هيچ‌گونه اقدامي در جهت قانوني شدن انجام نداده باشند به‌صورت قانوني برخورد شود. با اين حال مؤسسات مالي غيرمجاز همچنان مقابل چشمان ناظران و متوليان رسمي مشغول فعاليت هستند و به‌نظر مي‌رسد برخي ملاحظات باعث شده تا بانك مركزي براي جمع‌آوري اين مؤسسات چندان جديتي به خرج ندهد. طرح مباحثي درباره احتمال تجمع صدها هزار سپرده‌گذار مقابل شعب مؤسسات مالي غيرمجاز درصورت تعطيلي اين مؤسسات باعث شده تا با وجود صراحت قانون، بهانه‌هايي براي مدارا و حتي مماشات با اين مؤسسات پيدا شود.

با اين حال حميد تهرانفر، معاون نظارتي بانك مركزي در گفت‌وگوي چهارشنبه هفته گذشته خود با خبرگزاري صدا و سيما با اشاره به اين انتقاد كه برخي بانك مركزي را در برخورد با مؤسسه‌هاي مالي غيرمجاز به محافظه كاري متهم مي‌كنند، ‌گفت : واقعيت اين است كه در موضوع مؤسسه‌هاي غيرمجاز، محافظه كاري ضرورت دارد. تهرانفر خاطرنشان كرد : اما بانك مركزي بدون هياهو و جنجال‌آفريني با ارگان‌هاي مرتبط ازجمله نهادهاي انتظامي و قضايي هماهنگي‌هاي لازم را انجام داده است.

معاون نظارتي بانك مركزي گفت :‌ با ارگان‌هاي مرتبط جلسات متعددي برگزار شده است و ساير دستگاه‌ها كمك كرده‌اند تا بانك مركزي بر بازار غيرمجازها مسلط شود. تهرانفر با تأكيد بر اينكه فعاليت در بازار پولي براي غيرمجازها به‌شدت سخت شده است، گفت: هم‌اكنون چند مؤسسه اعتباري در حال دريافت مجوز از بانك مركزي هستند و بانك مركزي به‌زودي فهرست غيرمجازها را اعلام خواهدكرد. معاون نظارتي بانك مركزي تصريح كرد‌ :‌ برنامه ما براي ساماندهي بازار غيرمجازها، منسجم، ‌دقيق و بدون هياهو است و حتما در سال 94برنامه‌هاي جدي براي ساماندهي مؤسسه‌هاي مالي غيرمجاز اجرا خواهد شد.

کد خبر 297987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha