اسدالله افلاکی: «خاک استان خوزستان کاملا رطوبتش را از دست داده و با کوچک‌ترین بادی خاک بالا می‌آید.

ریزگرد

ريزگرد از عربستان و عراق هم اضافه مي‌شود.» معصومه ابتكار هفته گذشته كه به خوزستان سفر كرده بود با بيان اين مطلب به خبرآنلاين گفت كه كنترل و رفع گرد و خاك در خوزستان و استان‌هاي غربي كاري نيست كه بشود در يك يا 2سال به سرانجام رساند. يك دوره‌اي در حال تجربه خشكسالي هستيم، دوران سختي است.

همزمان با اين گفته‌ها اما رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت كه براي رفع معضل ريزگردهاي خوزستان منتظر تأمين اعتبار هستيم و اميدواريم اين اعتبار در سال‌جاري تأمين شود.

خداكرم جلالي با بيان اينكه عمليات بيابان‌زدايي نياز به رطوبت كافي دارد به همين دليل اين كار از نيمه دوم سال‌جاري اجرايي مي‌شود اضافه كرد: نقشه‌برداري و بررسي كانون‌هاي ريزگرد در حال حاضر انجام شده كه اميدواريم با تأمين اعتبار تعهدات سال 94اجرايي شود.

وي در ادامه، اجراي عمليات بيابان زدايي و مقابله با ريزگردها در خوزستان را مشروط به تأمين اعتبار دانست و گفت: مطالعات مديريت سرزمين و آمايش سرزمين در استان‌هاي كشور بايد مورد توجه قرار گيرد.

ضياءالدين شعاعي مدير طرح ملي مقابله با گردوغبار سازمان حفاظت محيط‌زيست هم دريك گفت‌وگوي تلويزيوني با بيان اينكه گردوغبارها 2منشا داخلي و خارجي دارند، از تدوين سند ملي مقابله با گردوغبار خبر داد وگفت كه قرار بود پايان سال94 سند ملي مقابله با گردوغبار را آماده كنيم اما با توجه به مسائلي كه در استان خوزستان اتفاق افتاد، تا آخر خرداد سند خوزستان تهيه مي‌شود. شعاعي در اين برنامه گفت كه 90درصد گردوغبار تهران، منشأ داخلي دارد.

  • ضرورت مهار كانون‌هاي حساس گرد و غبار تهران

مهندس غلامعباس عبدي‌نژاد كه سال‌ها مسئوليت دفتر تثبيت شن و بيانزدايي در سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور را برعهده داشته و تا چند روز قبل مديركل منابع طبيعي استان تهران بود درباره منشأ ريزگردها به همشهري گفت كه بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد عوامل برون مرزي بيشترين سهم را در توليد ريزگردهايي دارد كه در حال حاضر، بلاي جان شهروندان ايران شده است. بيابان‌هاي كويت، عراق و صحراي وسيع عربستان عرصه‌هايي است كه وي از آنها به‌عنوان كانون‌هاي عمده توليد ريزگرد نام برد. آنطور كه عبدي نژاد مي‌گويد، خشك شدن هورها، باتلاق‌ها و رها كردن اراضي كشاورزي در عراق از يك سو و از سوي ديگر تخريب پوشش گياهي در اين كشور، باعث شكل‌گيري ريزگردهايي شده كه قطر آنها كمتراز 2ميكرون است و درنتيجه با وزش باد اين ريزگردها به آساني از مرزها عبور كرده و آسمان كشور ما را فرا مي‌گيرد.

اين عضو شوراي‌عالي جنگل درباره گردوغبار تهران كه تعداد بروز آن طي روزهاي اخير پايتخت نشينان را به‌شدت نگران كرده است مي‌گويد كه غرب و جنوب تهران بياباني است و پوشش گياهي نامناسبي دارد. اين دو ويژگي منشا شكل‌گيري گردوغباري است كه تهران را تهديد مي‌كند. البته نمي‌توان سهم ريزگردهاي خارجي را در اين ميان انكار كرد.

به گفته عبدي‌نژاد اگر اعتبارات لازم تأمين شود اين سازمان قادر خواهد بود طي 5سال كانون‌هاي حساس گردوغبار دراطراف تهران كه حدود 110هزار هكتار است را مهاركند.

وي درباره اقدامات انجام‌شده براي مهار گردوغبار در تهران هم مي‌گويد كه در منطقه ورامين حدود 20هزار هكتار بيابان، در شهرستان ري هم بيش از 20هزار هكتار و در ملارد حدود 70هزار هكتار عرصه‌هاي بياباني وجود دارد؛ عرصه‌هايي كه بر اثر خشكسالي‌هاي پي‌درپي و كم‌آبي نيز دخالت‌هاي انساني اكنون به كانون‌هاي بيابانزايي و توليد گردوغبار تبديل شده است.

  • هشدار نسبت به تشديد گردوغبار در تهران

عضو شوراي‌عالي جنگل مي‌گويد كه تخريب و خشكسالي‌دراين عرصه‌ها اگر مهار نشوند روزبه‌روز بر ميزان گردوغبار و تعداد وقوع اين پديده در تهران افزوده خواهد شد. برهمين اساس، سازمان جنگل‌ها ومراتع كشور با هدف‌گذاري مهار كانون‌هاي بيابانزايي، تاكنون توانسته 12هزارهكتار از كانون‌هاي بيابانزايي در ورامين و نزديك به 10هزار هكتار از اين كانون‌ها در بيابان‌هاي ملارد را با عمليات مختلف بيولوژي مهار كند.

مشاور رئيس سازمان جنگل‌ها ومراتع كشور با اعلام اينكه طرح ترسيب كربن(ايجاد پوشش گياهي) با مشاركت مردم در70هزار هكتار از عرصه‌هاي بياباني استان تهران در حال اجراست، تصريح مي‌كند: سازمان جنگل‌ها ومراتع براي به سرانجام رساندن اين طرح نيازمند حمايت‌هاي مالي و اعتباري است.

به گفته وي، براساس برنامه‌ريزي‌ قرار است طي 2برنامه 5ساله كانون‌هاي بحران بيابانزايي در استان تهران مهار شود. از 2سال پيش هم اقدامات اجرايي آن شروع شده است.

کد خبر 297892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha