همشهری‌آنلاین: سازمان ملل متحد احتمال بیکاری جوانان در مقایسه با بزرگسالان را سه برابر و تعداد جوانان بیکار جهان را ۷۳ میلیون نفر اعلام کرد.

ECOSOC

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، بیستمین سالگرد اجلاس جهانی‌ توسعه اجتماعی در سازمان ملل متحد با موضوع معنای سیاسی اجلاس جامعه جهانی‌ در جهان معاصر برگزار شد.

این نشست را شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل برگزار کرد.

قائم مقام شورای اقتصادی و اجتماعی این سازمان در این نشست بر اصول بنیادین اجلاس سال 1995 میلادی کپنهاگ که با حضور بیش از 14 هزار شرکت کننده از 186 کشور جهان و 811 مؤسسه غیر دولتی برگزار شد، تاکید کرد.

اوه یون گفت: چشم‌اندازهایی همچون موضوع کودکان، حقوق بشر، مساوات و برابری جنسیتی، محیط زیست و برنامه غذایی در سال 1995، به اهداف هزاره پیش رو تبدیل شده است.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل نیز در این نشست گفت: ریشه‌کن‌کردن فقر، اشتغال و یکپارچگی اجتماعی ملزومات زندگی‌ سالم و جامعه سالم و برخورداری از احترام و حقوق بشر است.

یان الیاسن افزود: با وجودپیشرفت‌های زیاد، امروزه باید اقدامات بیشتری در راستای توسعه اجتماعی، یکپارچگی اجتماعی و عدالت اجتماعی انجام شود.

قائم مقام بان کى مون با اشاره به این‌که جمعیت کمتری در مقایسه با 15 سال پیش، زیر خط فقر زندگی‌ می‌کنند، گفت: مردم بیشتری عمر طولانی‌ و زندگی‌ سالم دارند ولی با این وجود بیش از یک میلیارد نفر در فقر شدید زندگی‌ می‌کنند.

او با اذعان بر ادامه نابرابری نظام‌مند که در برخی‌ موارد در حال بیشترشدن است، گفت: موقعیت‌های اقتصادی برای زنان و دختران در بسیاری از حوزه‌ها کم و تخریب محیط زیست و تغیرات آب و هوا رو به وخامت گذاشته است و زندگی‌ بشر را تهدید می‌کند.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل افزود: برخی‌ تبعات بیکاری در بین جوانان می‌تواند به ‌حاشیه رانده شدن و تندروی در بین آنان را در پي داشته باشد که نتیجه آن افزایش نگران‌کننده افراطی‌گرایی و تندروی است.

رئیس جمهور پيشين شیلی در سال 1995 میلادی نیز که در اجلاس کپنهاگ ده سال پیش حضور داشت، از اهمیت احترام به حقوق و رفاه مردم سخن گفت.

او کشورش را در مبارزه با فقر پیروز قلمداد کرد و گفت: در برهه‌ زمانی‌ 20 ساله فقر را از 38.6 درصد به 7.6 درصد کاهش داده‌ایم.

ادواردو فری با اشاره به رابطه نزدیک دموکراسی و عدالت اجتماعی افزود: هدف ما در جلسه کپنهاگ قراردادن بشریت در مرکز توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی و حقوق بشری بوده است.

او کشور‌های آمریکای لاتین را در مبارزه با فقر و نابرابری نسبت به کشور‌های دیگر پیشرو خواند و گفت: هرچند پیشرفت‌های خوبی‌ حاصل شده است، این بخش از جهان نسبت به دیگر بخش‌ها همچون شرق آسیا و اقیانوسیه، آفریقای سیاه و کشور‌های پر درآمد از نا‌برابری بیشتری رنج می‌برد.

رئیس‌جمهور سابق شیلی در عین حال برخورد با مشکل فساد در آمریکای لاتین را خواستار شد و گفت: 10 کشور از لیست 15 کشور نا‌برابر جهان در آمریکای لاتین هستند و 10 درصدى که ثروتمند هستند،27 برابر بیش از 10 درصد فقیر درآمد دارند.

نکته قابل توجه در این نشست، خوددارى یک مقام دانمارکى از سخنرانى بود.

معاون نماینده دانمارک‌ در سازمان ملل به دلیل نزدیکی‌ انتخابات سراسری در کشورش، طبق قوانین انتخاباتی دانمارک اجازه سخنرانی نداشت.

اریک لورسن فقط به عنوان نماینده کشور میزبان نشست، در جلسه و بخش صحبت‌های افتتاحیه این نشست حضور داشت.

این نشست با نشست‌هاى فرعى و با حضور هیئت‌های مختلف با موضوع تاثیر اجلاس جامعه جهانی‌ بر اهداف توسعه پایدار و دستورکار توسعه پس از سال 2015 میلادی ادامه پيدا كرد.این اجلاس از دوشنبه  18 خرداد آغاز شده و تا فردا چهارشنبه بیستم خرداد ادامه خواهد داشت.

کد خبر 297597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha